-
مهندس محمدرضا مهرابیان، عضو هیات مدیره شرکت کانی مس در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد:

کانی مس بستر شکوفایی ساخت داخل و کارآفرینی ملی

کانی مس بستر شکوفایی ساخت داخل و کارآفرینی ملی

گام اول در پروژه هایی که شرکت اجرا می‌کند، هدف‌گذاری استفاده از ۷۰ درصد از ظرفیت های داخلی جهت ساخت و تولید می باشد.

امروز، توانسته‌ایم استفاده از این ظرفیت ها را به ۹۰ درصد برسانیم.

در حال برنامه ریزی جهت ساخت یک پلنت تغلیظ با خوراک ورودی ۷ میلیون تن در سال با استفاده از ۹۰ درصد توان و ظرفیت داخلی هستیم .

وی افزود: تجهیزات مورد استفاده در صنعت خردایش و تغلیظ ملی مس، تجهیزات کلیدی هستند و سال‌ های متمادی این تجهیزات از شرکت های خارجی خریداری و به کشور وارد می‌شدند.این دستگاه تغلیظ ،لاینر هندلر نام دارد.

مهرابیان ادامه داد: این تجهیزات با نرخ یک میلیون و ۸۰۰ هزار یورو خریداری می‌شدند که تصمیم به بومی‌سازی این دستگاه گرفته شد.

با یک شرکت دانش‌بنیان در شهر کرمان مذاکره انجام شد و نیاز ها و دستگاه مورد نظر را درخواست دادیم و خوشبختانه  درحال‌حاضر، ساخت این تجهیزات و دستگاه‌ها به ۸۰ درصد رسیده است. طبق گزارشات نرخ تمام شده این دستگاه ۷۰۰ هزار یورو تعیین گردید بنابراین یک میلیون و صد هزار یورو صرفه جویی گشته است.

تجهیز مهم دیگری که توانسته‌ایم با استفاده از مهندسی معکوس انجام دهیم، مکانیزم سلول‌های ۲۵۰ متر مکعبی است. این موضوع، سبب شد تا جلوی بسیاری از چالش‌ها گرفته شود و البته حاشیه‌ سازی هایی هم صورت گرفت.

وی گفت: تجهیزات مهم و ساخت بار اولی در شرکت های دانش بنیان  توانمند داخلی در حال انجام است .

شرکت‌های دانش‌بنیان در استان کرمان، ۳۷ درصد از تجهیزات استراتژیک پروژه‌ها را که بخش اعظم آن برای پروژه میدوک است، فراهم کرده‌اند. این امیدواری وجود دارد تا در استان آذربایجان شرقی هم بتوانیم چنین اقدامی را انجام دهیم.

شرکت کانی مس با توجه به پروژه هایی که در استان های کرمان و آذربایجان شرقی دارد تمامی مدیران ارشد و نیروهای اصلی و کلیدی پروژه ها را از بومی همان استان انتخاب کرده تا بتوانند تعامل ویژه ای با منطقه داشته و مدیریت بهتری ارائه دهند.

مهرابیان افزود: از طرفی در بخش اجرا هم در سایت های پروژه ها از توانمندی و ظرفیت های بومی استان های نامبرده استفاده شده به فرض مثال درپروژه شهرستان شهر بابک از شرکت های مهندسی و نیروی انسانی بومی شهر استفاده گردیده است .

با توجه به قانون تعریف شده و طبق آیین نامه اجرایی شرکت و الزام برگزاری مناقصات اگر هم شرکت های بومی استان ها نتوانستند  برنده مناقصه شوند در مناقصات بعدی از ظرفیت آنها استفاده خواهد شد .

رابطه خوب کانی مس با محیط زیست

مهرابیان در ارتباط با طرح سبز و بکارگیری این طرح در پروژه‌ها اظهار کرد: این صنعت و بحث‌های تغلیظی، فعالیت‌های آلوده کننده‌ای نیست. شرکت کانی مس، فعالیت‌های موثری را با شرکت‌های محیط زیستی انجام داده است و این موضوع سبب گشته تا از فعالیت‌های آلوده‌کننده جلوگیری شود. توانسته ایم، اقدامات مناسبی را در جهت پایین آوردن میزان سوخت کوره‌های فلش ذوب خاتون آباد انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مس را به عنوان یک رکن اصلی اقتصاد می‌شناسند، گفت: مس، تنها فلزی در دنیا است که امکان تحریم آن وجود ندارد. مس فلزی در دنیا است که در راستای توسعه اقتصادی نقش بسیار مهمی دارد. برای مثال، ساخت خودرو‌های برقی نیاز به ۷۰ کیلوگرم مس دارد و از این جهت شما می‌توانید اهمیت آن را متوجه شوید. می‌توان نتیجه گرفت که مس در توسعه آتی دنیا چه نقش مهمی دارد. تحریم نبودن مس به عنوان یک کالای استراتژیک، یکی دیگر از موضوعاتی است که می‌توان در راستای رکن اصلی اقتصاد مس به آن اشاره کرد.

مهرابیان خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهمی که در صنعت کشور وجود دارد، این است که مسئولیت‌ها به درستی تقسیم نمی‌شود. پیمانکاری مانند کانی مس، یک رسالتی تحت عنوان انجام پروژه مشخص با بودجه مشخص و رسیدن به سطح کیفی مطلوب دارد. متاسفانه به دلیل آنکه شرایط اقتصادی کشور تشدید شده است و تحریم‌ها و فشار زیادی وارد کرده است، رسالت‌های جانبی را برای خودمان ساخته‌ایم. یکی از این رسالت ها، استفاده از تمام ظرفیت‌های منطقه‌ای است که به آن ورود کرده‌ایم. برای مثال توانسته‌ایم بالای ۷۰ درصد از ظرفیت‌های همان شهرستان یا شهرستان‌های اطراف استفاده کنیم.

طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در شهریور ماه سال ۱۴۰۲

به جوسازی‌ها و حاشیه سازی‌ها اعتنا نکنید کار خودتان را بکنید گاهی شما یک تصمیمی گرفته‌اید تصمیم درستی است یک عده خوششان نمی‌آید جنجال می‌کنند حالا که دیگر فضای مجازی هم هست هزار متن در فضای مجازی تولید می‌کنند علیه آن اقدام شما اگر اقدامتان سنجیده و اندیشیده ای است و روی فکر تصمیم‌گیری شده اعتنا نکنید کار خودتان را انجام بدهید گاهی اوقات می‌خواهند یک اقدامی را تحمیل کنند بر دولت که این کار را بکنید باز آنجا می‌بینید در فضای مجازی مثلاً چند هزار نوشته نامه متن منتشر می‌شود برای اینکه شما را وادار کنند این‌ها گروه‌های فشارند به این‌ها توجه نکنید

سخن پایانی:

همانطور که در این گزارش مشاهده کردید، مس یکی از رکن‌های اصلی توسعه اقتصاد در کشور است و نیازمند توجه بیشتری است. درحال‌حاضر ایران از نظر ذخایر مس در رتبه پنجم دنیا قرار دارد اما در زمینه تولید کاتد در رتبه چهاردهم می باشد که با طرح  های تعریف شده رتبه تولید کاتد بهبود پیدا خواهد کرد. مس، به علت آنکه تحریم نیست، می‌تواند کمک بزرگی در راستای توسعه اقتصادی کشور باشد. امید است، مسئولان امر، توجه ویژه تری به مس داشته باشند تا بتوانیم در جهان، سرآمد تمام کشورهایی باشیم که این روزها حرفی برای گفتن دارند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین