-

اقدامات موثر شرکت کانی مس در راستای بومی سازی

حسنعلی حق شناس، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت کانی مس، در گفت و گو با صمت اظهار کرد: مرداد ماه ۱۴۰۱، فعالیت خود را به عنوان مدیرعامل شرکت کانی مس آغاز کردم. شرکت کانی مس در حوزه EPC فعالیت می کند که مربوط به ۲ حوزه مس و فولاد می شود. این شرکت، بزرگ ترین شرکت پیمانکاری شرکت ملی صنایع مس است که درحال حاضر، پروژه های بزرگ ملی مس در این شرکت اجرا می شود.

اقدامات موثر شرکت کانی مس در راستای بومی سازی

حسنعلی حق شناس، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت کانی مس، در گفت و گو با صمت اظهار کرد: مرداد ماه ۱۴۰۱، فعالیت خود را به عنوان مدیرعامل شرکت کانی مس آغاز کردم.شرکت کانی مس در حوزه EPC فعالیت می کند که مربوط به ۲ حوزه مس و فولاد می شود. این شرکت، بزرگ ترین شرکت پیمانکاری شرکت ملی صنایع مس است که درحال حاضر، پروژه های بزرگ ملی مس در این شرکت اجرا می شود.  

حق شناس ادامه داد: کلیت پروژه هایی که این شرکت به صورت EPC و پیمانکاری انجام می دهد، در محدوده جغرافیایی کرمان و آذربایجان شرقی صورت می گیرد. در استان کرمان، اولین پروژه دارای اهمیت، تغلیظ ۳ میدوک نام دارد که بزرگ ترین پروژه شرکت کانی مس دراستان کرمان است. ظرفیت خوراک ورودی به این پروژه ۱۶ میلیون تن بوده و قرار است سالانه ۳۰۰ هزار تن کنسانتره تولید کند. دومین پروژه بزرگ شرکت کانی مس در استان کرمان، پروژه تغلیظ ۲ میدوک است که ظرفیت خوراک ورودی ۷ میلیون تن می باشد و قرار است سالانه ۱۵۰ هزار تن کنسانتره تولید کند. سومین پروژه مهم شرکت کانی مس در استان کرمان،  که ارزش این پروژه هزار میلیارد تومان است. پروژه سنگ شکن شماره ۲، در منطقه سرچشمه کرمان درحال احداث است.

چهارمین پروژه بزرگ شرکت کانی مس تیکنر های خمیری است که در استان  کرمان در حال انجام می باشد.  

وی افزود: در منطقه آذربایجان شرقی، پروژه تغلیظ ۳ سونگون که بزرگ ترین پروژه تغلیظ خاورمیانه است قرار دارد و ظرفیت ۲۱ میلیون تن، خوراک ورودی دارد. همچنین می تواند سالانه ۴۵۰ هزار تن کنسانتره تولید کند. مقیاس این پروژه، نسبت به سایر پروژه ها، بزرگ تر است و به همین علت ، بزرگ ترین پروژه تغلیظ ایران و خاورمیانه نام دارد.

 این مجموعه پروژه هایی است که شرکت کانی مس به صورت پیمانکار آن ها را اجرایی می کند.  

وی گفت: شرکت کانی مس فعالیت های مناسبی را در زمینه معادن انجام می دهد که تمام این فعالیت ها بعد از مرحله اکتشاف و استخراج است. همانطور که درجریان هستید، این شرکت در زمینه مس، توانسته است اقدامات بزرگی را انجام دهد و اکنون می توانیم ادعا کنیم که تنها شرکتی در ایران هستیم که در تمام زنجیره شرکت ملی مس، فعالیت می کنیم. پروژه های سنگ شکن و پروژه های تغلیظ این شرکت، نشان می دهد که توانسته ایم در تمام زنجیره مس فعالیت کنیم. تولید نیکل، در شرکت ملی مس، توسط شرکت کانی مس صورت گرفته است که این اقدامات بیانگر فعالیت های موثر در زمینه مس و تمام زنجیره مس است.

در پروژه آهک اهر ۲ شاهد هستید که ۹۹ درصد از تولیدات و ظرفیت های داخلی جهت ساخت کوره ها استفاده شده و کاملا بومی سازی در این پروژه نمایان است.

وی در ارتباط با انتشار اخبار منفی درباره شرکت کانی مس اظهار کرد: شرکت کانی مس در ۲ سال گذشته، پوست اندازی جدی را تجربه کرده است و سطح شرکت از پروژه های متوسط رو به پایین ، تبدیل به شرکتی شده است که قادر به انجام پروژه در سطح ملی را دارد. وضعیت پیشرفت پروژه ها، نسبت به سایر پیمانکاران این صنعت، وضعیت قابل قبولی است و عملکرد نسباتا مناسبی دارد. این تغییرات می تواند منافع بسیاری را به خطر انداخته و آن ها را مجبور کند تا دست به تخریب فعالیت های شرکت کانی مس بزنند. بسیاری از افراد به علت آنکه منافع خود را در خطر دیده اند، دست به حاشیه سازی زدند و علیه این شرکت، اخبار منفی را منتشر کردند. شرکت کانی مس، جزو شرکت هایی است که گردش مالی بسیار بالایی دارد و اولویت هایی مانند بومی سازی و استفاده از ظرفیت های داخلی را دنبال می کند. وجود این اولویت ها سبب شد تا منافع بسیاری به خطر افتاده و دست به حاشیه سازی بزنند.

با توجه به اینکه ما باید بر لبه تکنولوژی حرکت کنیم وعمدتا شرکت‌های مهندسی و نیروهای متخصص مهندسی در تهران ساکن هستند مجبوریم که دفاتر مهندسی را در تهران متمرکز کنیم تا بتوانیم به تهران ، به کرمان و هم به آذربایجان شرقی سرویس‌های مناسب مهندسی را بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین