-
رکود فولادسازان ادامه‌دار است

یخ‌زدگی بازار فولاد در زمستان

رکود ساخت‌وساز در چین و به‌دنبال آن کاهش تقاضا برای فولاد و میلگرد باعث شده نرخ فولاد در بازار جهانی در کف قیمتی 7 سال اخیر قرار گیرد و میلگرد در پایین‌ترین حد سالانه معامله ‌شود.

چین در سال جاری میلادی، رشد اقتصادی مطلوب و هدف ‌ گذاری ‌ شده را تجربه نکرد. این کشور همچنان با کووید ۱۹ دست ‌ وپنجه نرم می ‌ کند و در همین حال، سیاست ‌ هایی برای تحقق هدف کنترل صفر نیز در این کشور اجرایی می ‌ شود. این سیاست ‌ ها اقتصاد این کشور را در معرض رکود قرار داده است. آغاز فصل سرما نیز مزید بر علت شده تا بازار ساخت ‌ وساز چین، روزگار سردی را سپری کند. مجموع عوامل یادشده دست به ‌ دست هم داده ‌ اند تا بازار داخلی و جهانی محصولات مصرفی در ساختمان ‌ سازی از جمله فولاد تحت ‌ تاثیر این روند قرار گیرند. طوری ‌ که اکنون نرخ فولاد مصرفی در ساخت ‌ وساز به کمترین میزان خود در ۷ سال اخیر نزول کرده است.

بازار کم رونق مسکن

بررسی آمار و عملکرد اقتصاد چین حکایت از آن دارد که صنعت ساخت ‌ وساز در این کشور با رکود همراه است. بازار املاک و مستغلات این کشور این روزها بدترین دوران خود را از سال ۲۰۱۵ میلادی سپری می ‌ کند. آخرین امیدها به آغاز فصل رونق ساخت ‌ وساز در چین نیز سپری شد، با این حال، خبری از رونق همیشگی ساخت ‌ وساز در شرق آسیا نیست. کارشناسان به آینده بازار نیز امیدی ندارند و زمستان یخ ‌ زده ‌ ای را برای مسکن چین و متعاقب آن بازارهایی مانند فولاد پیش ‌ بینی می ‌ کنند.

رکود ساخت ‌ وساز چین، در جایگاه دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگ ‌ ترین مصرف ‌ کننده فولاد، یقینا تاثیر خود را بر بازار این صنعت و صنایع وابسته به آن در سراسر جهان می ‌ گذارد. به عبارت دیگر، کاهش مصرف فولاد در چین به معنای کاهش تقاضای جهانی و در ادامه کاهش بهای آن است. البته مشکلات صنعت ساخت ‌ وساز در چین و بی ‌ اعتمادی مردم به توسعه مجدد این صنعت در آینده نزدیک، از دیگر دلایل کم ‌ رونقی ساخت ‌ وساز در این کشور است. البته دولت چین وعده ‌ هایی را برای بازگشت اعتماد به صنعت ساخت ‌ وساز مطرح کرده، اما وعده ‌ های یادشده، فاقد اثرگذاری کافی بوده ‌ اند. همین موضوع نیز پالس منفی را روانه بازار آهن و فولاد جهان کرده است.

سنگ آهن در کف قیمتی

سنگ ‌ آهن در آخرین هفته از ماه اکتبر به کانال 80 دلار سقوط کرد و تا روز جمعه 28 اکتبر تا کف این کانال قیمتی عقب ‌ نشست. نبود تقاضای در بازار سنگ ‌ آهن در معاملات فیزیکی و آتی، مهم ‌ ترین دلیل این سقوط قیمتی در یک هفته اخیر بود و در نهایت نیز پلتس در 28 اکتبر بهای هر تن سنگ ‌ آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را برابر ۸۱ . ۸۵ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. فعالان بازار می ‌ گویند، فولادسازان چینی به ‌ دنبال خرید محموله ‌ های ارزان با عیار پایین هستند، اما نبود چنین محصولی در بازار در جمعه 28 اکتبر باعث شد از حجم معامله سنگ ‌ آهن در بازار در این روز کاسته شود. سپتامبر و اکتبر به شکل سنتی ماه ‌ های رونق بازار فولادهای ساختمانی در چین است و با پایان این دو ماه امید به بهبود تقاضا در بازار محصولات فولادی تقریبا از میان رفته است. در شرایط کنونی، فولادسازان چینی با کاهش محسوس حاشیه سود مواجه بوده و این موضوع عامل اصلی فشار بر بازار سنگ ‌ آهن است. بازگشت فعالانه تجار هندی ‌ از تعطیلات جشنواره دیوالی به رشد ۴ . ۷۵ دلاری بهای زغال ‌ سنگ ‌ آسیا فوب استرالیا منجر شد و به این ترتیب، پلتس بهای این محصول را در 28 اکتبر برابر ۳۱۱ . ۵ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. فصل باران ‌ های موسمی در استرالیا ادامه ‌ دارد، این موضوع با اختلال در بخش عرضه، ظرفیت ایجاد جریان افزایش نرخ در این بازار را دارد. برخلاف جریان افزایشی ایجادشده در بازار رغال ‌ سنگ فوب استرالیا، از نرخ این محصول تحویل بنادر چین کاسته نشد و پلتس بهای هر تن از این محصول تحویل بنادر چین را در روز جمعه 28 اکتبر 308 دلار ارزیابی کرد. حاشیه سود فولادسازی در چین، افت محسوسی را در هفته ‌ های اخیر به ثبت رسانده و از همین ‌ رو تقاضا برای تامین مواد اولیه از جمله زغال از سوی فولادسازان چینی کاهش داشته است و همین موضوع باعث شده از نرخ این محصول کاسته شود. در هفته پایانی اکتبر پلتس حاشیه سود تولید ورق گرم در چین را منفی ۴۷ . ۸ دلار در هر تن و حاشیه سود تولید میلگرد را برابر منفی ۱۸ . ۶ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

قراضه وارداتی به ترکیه در آخرین روز از هفته پایانی اکتبر با کاهش نرخ مواجه شد؛ فولادسازان ترکیه در بحبوحه کاهش تقاضای جهانی برای فولاد، از حجم خرید قراضه کاسته ‌ اند و نرخ ‌ های به مراتب کمتری را برای خرید قراضه پیشنهاد می ‌ دهند، همین موضوع نیز باعث شده باوجود مقاومت فروشندگان برای کاهش نرخ، از بهای این محصول کاسته شود. پلتس بهای هر تن قراضه وارداتی به ترکیه را در 28 اکتبر با کاهشی ۲ . ۵ دلاری برابر 357 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. یکی از تامین ‌ کنندگان اروپایی قراضه به عدم ‌ صرفه فروش محصول با نرخ ‌ های فعلی گفت: وجود فروشندگانی که نیاز مبرم به نقدینگی دارند، باعث می ‌ شود در نهایت برخی محموله ‌ ها با تخفیف بیشتر به فروش برسد و این در حالی است که عموم فروشندگان از ارائه این تخفیف پرهیز می ‌ کنند.

کووید۱۹ در بازار فولاد می تازد

کیوان جعفری ‌ طهرانی، تحلیلگر بازارهای بین ‌ المللی فولاد و سنگ آهن، در ارزیابی رکود حاکم بر بازار ساخت ‌ وساز چین گفت: محدودیت ‌ های برآمده از سیاست ‌ های انقباضی که چین برای دستیابی به سیاست کووید صفر پیش گرفته، باعث کاهش ساخت ‌ وساز در این کشور شده است. اتفاقی که به کاهش تقاضا و به ‌ دنبال آن کاهش نرخ جهانی فولاد منجر شد. این سیاست ‌ های انقباضی با شیوع اندک کووید تشدید شد و اگر این اتفاق رخ نمی ‌ داد، قیمت ‌ ها افزایش می ‌ یافت؛ بنابراین تا زمانی که محدودیت ‌ ها ادامه یابد، روند صعودی به تقاضا و به قیمت ‌ ها بازنمی ‌ گردد. وی افزود: علاوه بر محدودیت ‌ های برآمده از شیوع کووید، رشد اقتصادی چین در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی پایین ‌ تر از آنچه انتظار داشت، بود. چین برای سال ۲۰۲۲ میلادی رشد اقتصادی ۵ . ۲ تا ۵ . ۶ درصدی را پیش ‌ بینی کرده بود که زمینه ایجاد این رشد محقق نشد. با توجه به نتایج نشست کنگره خلق چین که در ماه اکتبر برگزار شد، امید چندانی به بازگشت رونق به این بازار در کوتاه ‌ مدت وجود ندارد.

جعفری ‌ طهرانی گفت: با توجه به شرایط یادشده نرخ میلگرد در پایین ‌ ترین میزان خود از ابتدای امسال قرار گرفته است. میلگرد فولادی بیش از هر کالایی در بورس شانگهای و بورس فلزات لندن معامله می ‌ شود.

بازار فولاد تا چه زمانی در رکود است؟

امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه ‌ گذاری ایمیدرو، ضمن تایید جریان رکودی حاکم بر بازار فولاد و میلگرد توضیح داد: چین بسته ‌ های سرمایه ‌ گذاری زیادی تعریف کرده و از لغو مجوزهای محدودکننده خرید مسکن و بودجه ‌ های پشتیبانی پروژه ‌ های زیرساختی خبر داده تا بتواند از رکود خارج شود؛ حاصل این ‌ ها، رشد تقاضای چین برای فولاد خواهد بود؛ این اتفاق در سال آینده میلادی و اوایل بهار و تابستان رخ می ‌ دهد و در ادامه شاهد افزایش تقاضا و نرخ فولاد خواهیم بود. وی همچنین تصریح کرد: در حال ‌ حاضر به زمستان نزدیک می ‌ شویم و این موضوع پیشبرد پروژه ‌ های ساخت ‌ و ‌ سازی را با کاهش روبه ‌ رو می ‌ کند، علاوه بر این، زمستان فصل اعمال محدودیت ‌ های مربوط به کاهش آلایندگی چین است که این امر نیز تولید و به تبع آن مصرف فولاد را کاهش می ‌ دهد. در پی کاهش مصرف فولاد، مصرف سنگ ‌ آهن، گندله، قراضه و دیگر محصولات پایین ‌ دستی با افت روبه ‌ رو می ‌ شود؛ بنابراین بازار جهانی سنگ آهن در تنگنا قرار می ‌ گیرد و اسباب کاهش تقاضا و نرخ آن را فراهم می ‌ آورد.

سخن پایانی

از مجموع شرایط یادشده می ‌ توان این ‌ طور نتیجه گرفت که رونق چندانی در انتظار بازار آهن و فولاد چین در آینده نزدیک نیست. از آنجا که این کشور بزرگ ‌ ترین مصرف ‌ کننده فولاد جهان است، این موضوع می ‌ تواند به تداوم رکود در بازار محصولات فولادی کشور منتهی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین