-
معاون وزیر صمت در کمیسیون مشترک ایران و تانزانیا تاکید کرد

توسعه همکاری صنعتی با کشورهای افریقایی

پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تانزانیا به ریاست وزیر جهاد کشاورزی در دارالسلام پایتخت تانزانیا برگزار شد. در مدت زمان برگزاری این کمیسیون، ۱۱ سند در حوزه‌های گوناگون بخش‌های دولتی و خصوصی به امضا رسید. تانزانیا دروازه ورود کالاهای ایرانی به شرق افریقاست و جزو نخستین کشورهای این قاره بوده که آمادگی خود را برای پذیرش شرکت‌های خدمات فنی‌مهندسی ایرانی اعلام کرده است. به گزارش ایدرونیوز، معاون وزیر صمت در پنجمین کمیسیون مشترک ایران و تانزانیا از پیگیری جدی توسعه همکاری‌های صنعتی ایران با افریقا خبر داد.

کشوری در کرانه شرقی افریقا

تانزانیا کشوری با جمعیتی حدود ۶۰ میلیون نفری در کرانه شرقی افریقا واقع است. این کشور از شمال با کنیا و اوگاندا، از غرب با رواندا، بوروندی و جمهوری دمکراتیک کنگو و از جنوب با زامبیا، مالاوی و موزامبیک همسایه است و همچنین از شرق به اقیانوس هند محدود می‌شود.

شهر دارالسلام از دیرباز پایتخت تانزانیا بوده، اما در سال ۱۹۹۶ پایتخت این کشور به دودوما منتقل شد، با این حال دارالسلام هنوز به‌عنوان پایتخت تجاری این کشور شناخته می‌شود. همچنین از دیگر شهرهای مهم آن می‌توان به شهرهای آروشا، امبیا، موانزا، موروگور و زنگبار اشاره کرد. جالب است بدانید نام کشور تانزانیا، مرکب از دو نام تانگانیکا و زنگبار است. این دو کشور در سال ۱۹۶۴ با هم پیمان اتحاد بستند و به این ترتیب جمهوری تانزانیا تشکیل شد.

معاون وزیر صمت در پنجمین نشست مشترک اقتصادی ایران و تانزانیا گفت: در راستای سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران، توسعه همکاری‌های صنعتی با کشورهای افریقایی با جدیت دنبال می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت به نقل از روابط عمومی ایدرو، «فرشاد مقیمی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایدرو، که به‌عنوان نماینده وزارت صمت در هیات اعزامی ایران به ریاست وزیر جهاد کشاورزی در دارالسلام پایتخت تانزانیا حضور دارد، با اشاره به اینکه توسعه همکاری‌های صنعتی با قاره افریقا جزو برنامه‌های اصلی وزارت صمت به‌شمار می‌رود، اظهار کرد: با توجه به نیاز صنایع تانزانیا به زیرساخت‌های صنعتی، همکاری در این حوزه‌های با بخش دولتی و خصوصی این کشور ضروری است. وی افزود: با توجه به بررسی‌های انجام‌شده بخش عمده نیازهای صنعتی تانزانیا مربوط به زیرساخت‌های حمل‌ونقل، انرژی، مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی و صنایع دارویی بوده است.

رئیس هیات عامل ایدرو همچنین گفت: در همین راستا قرار است در مدت زمان برگزاری کمیسیون، تفاهمنامه‌ای در حوزه توسعه مبادلات تجاری و صنعتی به امضاء برسد.

استقبال از ظرفیت کشاورزی و صنعت ایران

وزیر جهاد کشاورزی در سفر به تانزانیا بر ضرورت گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های گوناگون تاکید کرد و گفت: ایران و تانزانیا مشترکات زیادی دارند و علایق فرهنگی دو طرف باعث می‌شود زمینه توسعه روابط بیش‌ازپیش فراهم شود.

غلامرضا نوری‌قزلجه در دیدار با «دنیس لازارو لاندو» معاون وزیر امور خارجه تانزانیا در جریان نشست کمیسیون مشترک همکاری دو کشور در دارالسلام افزود: کمیسیون مشترک دو کشور را در اولویت قرار دادیم و در دولت جدید این نخستین کمیسیون مشترک است که برگزار می‌شود و این نکته نشان‌دهنده میزان علاقه کشورمان به توسعه روابط با تانزانیا است. وزیر جهاد کشاورزی اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری بر توسعه روابط با افریقا و کشور تانزانیا تاکید دارند و امیدواریم امضای اسناد همکاری، این روابط رو به توسعه را وارد مرحله جدید کند.

دنیس لازارو لاندو معاون وزیر امور خارجه تانزانیا نیز با استقبال از همکاری با ایران گفت: برای ما استفاده از ظرفیت ایران در زمینه‌های گوناگون از جمله پتروشیمی، صنعت و کشاورزی حائز اهمیت است.

به گزارش وزارت جهادکشاورزی، وی با اشاره به حضور بازرگانان و فعالان اقتصادی در این سفر اظهار امیدواری کرد: نتیجه این سفر و امضای اسناد همکاری برای هر دو ملت دستاورد خوبی به همراه داشته باشد.

لاندو افزود: کمیسیون مشترک دو کشور نشانگر عزم و اراده دو طرف به توسعه همه‌جانبه روابط است. معاون وزیر امور خارجه تانزانیا تصریح کرد: برای ما استفاده از ظرفیت ایران در زمینه‌های گوناگون از جمله پتروشیمی، صنعت و کشاورزی حائز اهمیت است.

تشکیل شورای مشترک تجاری

پیش از این رئیس اتاق بازرگانی و صنایع افریقای جنوبی با اشاره به امضای یادداشت تفاهم همکاری با اتاق ایران، تاکید کرد: تشکیل شورای مشترک تجاری ایران و افریقای جنوبی برای ارتقا سطح همکاری‌ها ضروری است. مدیر افریقا و عربی معاونت بین‌الملل اتاق ایران با تاکید بر اینکه توسعه روابط تجاری با افریقا از اولویت‌های اتاق ایران است، گفت: افریقا اقتصاد بزرگی دارد و از آنجا که عضو سازمان‌های اقتصادی ارزشمند از جمله بریکس است، نقش مهمی در تبادلات تجاری دارد.

شهرام خاصی پور در نشست تجاری ایران و افریقای جنوبی، با اشاره به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک این کشور، ادامه داد: افریقای جنوبی دروازه ورود به کشورهای زیر خط صحرا، قلمداد می‌شود و با توجه به زیرساخت‌های لجستیکی خوبی که در افریقای جنوبی وجود دارد، می‌توان برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای همکاری‌های مشترک داشت.

خاصی‌پور افزود: ایران هم با پیشرفت‌های صنعتی خود از قدرت‌های اقتصادی بزرگ خاورمیانه است و می‌تواند با توجه به امکانات ترانزیتی و دسترسی خوب خود دروازه‌ای برای ورود به آسیای میانه، قفقاز و دیگر کشورهای پیرامونی خود باشد.

به گفته او حوزه‌های انرژی، پتروشیمی، صدور خدمات فنی‌مهندسی، صنایع غذایی، مصالح ساختمانی، تبادل محصولات کشاورزی و آی‌تی از زمینه‌های همکاری دو کشور است. خاصی‌پور با اشاره به امضای یادداشت تفاهم میان اتاق‌های ایران و افریقای جنوبی، ابراز امیدواری کرد: تبادل هیات‌های تجاری و اطلاعات تجاری میان دو اتاق به ارتقای هرچه بیشتر روابط تجاری دو کشور منجر شود.

متیو زولو، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت افریقای جنوبی نیز با اشاره به امضای یادداشت تفاهم دو اتاق و ضرورت تشکیل شورای مشترک تجاری برای ارتقای همکاری‌ها، گفت: تبادل اطلاعات و به‌روزرسانی این اطلاعات، فرصت‌های تجاری بیشتر را به همراه خواهد آورد که این امر از طریق شورای مشترک تجاری به شکل منسجم‌تری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این شورا نماینده ایران و افریقای جنوبی نزد تجار دو طرف خواهد بود و از این طریق مقدمه‌ای برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک فراهم خواهد کرد.

زولو با بیان اینکه مناطق آزاد تجاری در افریقای جنوبی فرصت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌اند، اظهار کرد: زمینه‌های همکاری موردنظر افریقای جنوبی در حوزه‌های معادن و استخراج آنها، آب، انرژی، کشاورزی، توسعه زیرساخت‌ها و خدمات مالی است. وی با بیان اینکه افریقای جنوبی به‌دنبال صادرات تولیدات خود به ایران است گفت: ما می‌خواهیم با بهترین قیمت‌های رقابتی و با بهترین کیفیت در تولیدات خود با هم کار کنیم.

سخن پایانی

توسعه همه‌جانبه مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه به‌ویژه کشورهای افریقایی است و برهمین اساس پ کمیسیون مشترک اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری متحده تانزانیا برگزار شد. هدف از برگزاری این دست از نشست‌ها ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی بین ایران و افریقاست.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین