از لغو محدودیت فروش تا ازسرگیری فروش اینترنتی
نیمه آذر، خبری به نقل از سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر مبنی بر توقف فروش اینترنتی لاستیک منتشر شد. در این خبر از خریداران خواسته شده بود تا برای تهیه لاستیک با نرخ مصوب با در دست داشتن کارت ملی و کارت ماشین به نمایندگیهای فروش لاستیک مراجعه کنند.به فاصله چند ساعت، جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر در مصاحبهای خبر توقف فروش اینترنتی لاستیک را تکذیب کرد.
نیمه آذر، خبری به نقل از سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر مبنی بر توقف فروش اینترنتی لاستیک منتشر شد. در این خبر از خریداران خواسته شده بود تا برای تهیه لاستیک با نرخ مصوب با در دست داشتن کارت ملی و کارت ماشین به نمایندگیهای فروش لاستیک مراجعه کنند.به فاصله چند ساعت، جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر در مصاحبهای خبر توقف فروش اینترنتی لاستیک را تکذیب کرد. او دلیل بسته شدن سامانه فروش اینترنتی فروش لاستیک از روز گذشته را تکمیل ظرفیت اختصاصیافته برای عرضه از طریق این سامانه عنوان کرد. با وجود گذشت حدود ۳ هفته، فعالیت این سامانه همچنان متوقف است و در تازهترین خبر دستیار ویژه وزیر صمت از ازسرگیری فروش اینترنتی لاستیک و لغو محدودیت فروش ۲ حلقه، در آینده نزدیک را نوید دادهاست.
لغو محدودیت عرضه دوحلقهای لاستیک
دستیار ویژه وزیر صمت گفت: محدودیت عرضه دوحلقهای لاستیک را برمیداریم تا آرامش بیشتری در بازار حاکم شود. به گزارش مهر، مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران در نشست هماندیشی نظارت و توزیع لاستیک سواری از طریق سامانه جامع تجارت با اشاره به دغدغهها و نقطهنظرات روسای اتاقهای اصناف سراسر کشور در حوزه عرضه لاستیک گفت: زمانبر بودن فرآیند ثبت درخواست که مستلزم درج شماره شاسی، شماره موتور و تطبیق آن با کد ملی افراد است و همچنین قطعیهای گاه و بیگاه سامانه جامع تجارت برای این کار، یکی از چالشهای جدی مطرحشده از سوی همکاران ما در سراسر کشور بوده است.
جلوگیری از تحمیل خرید سبدی لاستیک
وی با اشاره به نیاز مبرم بازار به یک سایز خاص از لاستیک، از اقدام کارخانهها برای تحمیل خرید سبدی لاستیک در سایزهای مختلف انتقاد کرد و گفت: با اینکه عمده تقاضای بازار برای تامین لاستیک سایز ۱۳ و ۱۴ است، کارخانهها باوجود آگاهی به این موضوع، لاستیکهای سایزهای کمتقاضای خود را نیز در قاب سبد خرید به متقاضیان تحمیل میکنند، این فروش سبدی و اجباری باعث شده است انبار فروشندگان مملو از لاستیکهایی شود که تقاضایی برای آنها وجود ندارد و این موضوع بیم احتکار را از سوی سازمانهای ناظر ایجاد میکند، این در حالی است که فروشندگان اگر ۸۰ درصد از این سبد خریداریشده خود را به فروش نرسانند و خارج نکنند، امکان ثبت خرید جدید را ندارند. رئیس اتاق اصناف ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره سکوها و پلتفرمهای فروش مجازی نیز گفت: مدیران این پلتفرمها عنوان میکنند که کار ثبت سفارش و خرید لاستیک توسط واحدهای صنفی در پلتفرمها انجام میشود؛ اما متاسفانه کارخانه این کالاها را در اختیار واحدهای صنفی قرار نمیدهد. موارد متعددی از این دست شکایتها به اتاق اصناف ایران و تهران رسیده که موجبات نارضایتی مردم را نیز فراهم کرده است.
صفایی با تاکید بر لزوم فراهم کردن بسترهای لازم برای عرضه لاستیک از طریق پلتفرمها گفت: نباید اجازه دهیم عدهای حتی بهصورت سهوی، زحمات شبانهروزی همکاران ما در اتاقهای اصناف ایران و وزارت صمت را با سهلانگاری پایمال کنند.
گسترش عرضه و توزیع لاستیک در بازار
سیدعلی لطفیزاده، مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صمت نیز در اینباره گفت: اصناف امینترین و مورد اعتمادترین اعضای هر جامعه هستند. بهطبع مشکلات به وجود آمده در بازار لاستیک ناشی از عدم تناسب عرضه و تقاضاست، بر این اساس تلاش داریم بهاتفاق اتاق اصناف ایران «عرضه» را بهصورت گسترده انجام دهیم و در ادامه «توزیع» را نیز از طریق همه بسترهای ممکن در اختیار مصرفکننده قرار دهیم؛ چه از طریق کاسبان محلی و چه از طریق سکوهای فروش مجازی.
وی یادآور شد: با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال باید ارتباط بهتر و نزدیکتری با اصناف ایجاد کنیم تا کالاها و آنچه برای شب عید و ماه مبارک رمضان مورد نیاز مردم است بهوفور در اختیارشان قرار گیرد. نباید اجازه دهیم افراد قلیلی که با نیت سودجویی در لباس عمدهفروش یا خردهفروش وارد صحنه میشوند، به مردم اجحاف و به اعتبار اصناف، این قشر شریف خدشهای وارد کنند.
مشاورعالی و دستیار ویژه وزیر صمت گفت: خوشبختانه بر اساس گزارشات رسیده وضعیت تولید و واردات ما خوب است و دلیل اصلی آن این است که ارز بدون وقفه و محدودیت چه برای تولیدکننده و چه برای واردکننده تامین میشود، به این صورت بهمرور کسری بازار در حال جبران شدن است و در ادامه با تدبیری که جناب آقای صفایی و سایر افراد در اتاق اصناف ایران بهخرج میدهند، محدودیت عرضه دوحلقهای لاستیک را هم برمیداریم تا آرامش بیشتری در بازار حاکم شود.
افزایش ۸ برابری واردات لاستیک
لطفیزاده در ادامه به ارائه گزارشی از واردات لاستیک پرداخت و گفت: واردات لاستیک سایز ۱۳ نسبت به سال گذشته ۸ برابر افزایش یافته و این لاستیکها بهزودی و بهوفور وارد بازار خواهد شد. امیدواریم با این حجم واردات، تقلیلی که در سود بازرگانی و گمرکی ایجاد شد و اقداماتی که در جهت تامین ارز انجام گرفت، هرچه زودتر به نرخ مطلوب برسیم، چراکه نرخ ما هنوز با نرخ مصوب فاصله دارد و این موضوع نشان میدهد که اقدامات ما همچنان باید با جدیت ادامه پیدا کند.
وی درباره مشکلات اصناف برای استفاده از سامانه جامع تجارت نیز گفت: طبق توافقات انجامشده برای ثبت درخواستها در سامانه جامع تجارت الزامی به ثبت اطلاعات بهصورت برخط نیست و واحدهای صنفی میتوانند مدارک و اطلاعات را از خریدار دریافت کنند و در زمان مناسب آن اطلاعات را در سامانه ثبت کنند؛ بنابراین درج اطلاعات در سامانه مانعی ایجاد نمیکند.
مشاورعالی و دستیار ویژه وزیر صمت تاکید کرد: درباره سبد فروشی کارخانجات لاستیک، حتما پیگیری میکنیم که اصلا بحث سبد فروشی مطرح نباشد و هر سایزی که خود عمدهفروشان تقاضا میکنند در اختیارش قرارشان بگیرد، به این ترتیب مشکل ثبت سفارش پس از خروج ۸۰ درصد از کالاهای خریداریشده هم برطرف خواهد شد.
سیدعلی لطفیزاده ادامه داد: قطعی سامانه به مشکلات اینترنت بازمیگردد، اما برخی موارد به سامانه مربوط میشود که پیشنهاد کردیم یکی از همکاران بخش سامانه در اتاق اصناف مستقر شود تا در صورت بروز مشکل با ایجاد یک خط ارتباطی، مشکل واحدهای صنفی برطرف شود.
چرا فروش اینترنتی لاستیک قطع شد؟
سخنگوی انجمن تایر ضمن اشاره به توقف موقتی فروش اینترنتی لاستیک به دلیل نبود زیرساختهای لازم، گفت: نرخ و تقاضای لاستیک نسبت به دو ماه پیش کاهش یافته و صفی برای خرید تشکیل نشده است.
مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در مورد نحوه فروش لاستیک، اظهار کرد: درحالحاضر به دلیل مشکلاتی که در فروش اینترنتی لاستیک وجود داشت، متقاضیان برای خرید این محصول باید با حضور در نمایندگیهای فروش نسبت به خرید اقدام کنند.
وی در مورد مشکلات فروش اینترنتی لاستیک گفت: مشکل اصلی در مورد نحوه جابهجایی پول بود. اینکه پول پرداخت شده توسط خریدار با چه سازوکاری باید بهدست فروشنده و در ادامه بهدست تولیدکننده برسد. در حالت طبیعی وقتی توزیعکننده تایر میفروشد، پول دریافتی را به تولیدکننده تحویل میدهد. تولیدکننده با این پول نسبت به خرید مواد اولیه و باقی مایحتاج خود اقدام میکند. با این حال پلتفرم اینترنتی که عامل فروش خردهفروشان نیز است در مورد جابهجایی پول با مشکل مواجه شد. اصناف نتوانستند با این پلتفرم کار کنند.
تنها تصریح کرد: اینکه خرده فروش دو حلقه لاستیک بفروشد و پول دو حلقه را به تولیدکننده بدهد کار تولید را با مشکل مواجه میکرد. نظام تولید با این شیوه نمیتواند کار کند.
وی افزود: از سوی دیگر، خرده فروش هم پول تایر را داده و بعد از فروش میخواهد پول خود را مدیریت کند. اما امکانات و زیرساختهای لازم در پلتفرم اینترنتی فراهم نبود. بنابراین فروش اینترنتی لاستیک به صورت موقت متوقف شد تا این مشکلات برطرف و زیرساختها تامین شود. سامانه به لحاظ مالی هم پاسخگو باشد. بر این اساس درحالحاضر نمایندگیهای فروش با اخذ مدارک و احراز هویت متقاضیان، تایر را به صورت حضوری میفروشند.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در مورد برخی از خبرها مبنی بر تشکیل صف برای خرید لاستیک هم گفت: تا جایی که خبر داریم در بازار میزان تقاضا و فروش لاستیک کاهش یافته و صفی تشکیل نشده. حتی نرخ نیز نسبت به دو ماه پیش با کاهش مواجه شده است.
وی درباره لغو محدودیتهای فروش لاستیک از اول دی ماه تصریح کرد: این موضوع توسط اتاق اصناف ایران اعلام شده. ما اصلا نمیدانیم جریان چیست و دقیقا قرار است چه اتفاقی بیفتد. اتاق اصناف باید توضیح دهد که دقیقا منظورشان از لغو محدودیت عرضه چیست.
مصطفی تنها با اشاره به کاهش عرضه تایر به خودروسازان گفت: از نیمه آیان به بعد بخش اعظم تولیدات لاستیک خودرو روانه بازار میشود. با این اقدام بازار تایر خودرو از التهاب خارج شده است.
مشکل تامین ارز بازار را به هم ریخت
وی بیان کرد: از اواخر سال ۴۰۱ ارز تخصیصی کارخانجات تایرسازی تامین نشد و به صورت قطرهچکانی در موارد محدودی ارز برای خرید مواد اولیه کارخانجات تایرسازی تامین شد، لذا مشکلات ناشی از کمبود ارز در نیمه اول امسال و بهویژه پنجماهه ابتدای امسال موجب کاهش تولید و عرضه تایر به بازار شد.
سخنگوی انجمن تایر گفت: اما از شهریور امسال تامین ارز تولیدکنندگان صنعت تایر سرعت بیشتری گرفت و در ماههای بعد یعنی مهر، آبان و آذر سرعت تامین ارز بیشتر شد و تولیدکنندگان توانستند تولید و عرضه بیشتری داشته باشند و لذا بازار از التهاب خارج شد.
تنها با بیان اینکه با کاهش عرضه همواره تقاضا بیشتر میشود، گفت: مردم به محض اینکه احساس کنند در کالایی کمبودی ایجاد شده متقاضی خرید آن کالا میشوند تا تاثیرات تورمی گرانی آن کالا را به تاخیر بیندازند، بنابراین در شرایطی که عرضه و توزیع کالا در بازار کم شد تقاضای تایر نیز تقریبا ۲ برابر شد
وی در مورد میزان تولید و واردات اظهارکرد: سالانه حدود ۲۳ تا ۲۴ میلیون حلقه تایر نیاز کشور است و حدود ۲۲ میلیون حلقه تایر نیز تولید میشود اما تامین نیاز، بسته به این دارد که چه اندازه و سایزی تولید شود اما در مجموع ۷۰ درصد از تولیدات کشور را حلقههای تایر با سایز ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اینچ تشکیل میدهند و لذا تولیدکنندگان نیز ۷۰ درصد ظرفیتشان را در شرایط عادی به تولید این سایزها اختصاص میدهند. سخنگوی انجمن تایر در مورد واردات خودرو، اظهارکرد: معمولا تایرهای وارداتی از چین وارد میشود و ارز واردات تایر با ارز واردات مواد اولیه صنعت تایر یک نرخ است.
سخن پایانی
با افزایش عرضه تایر به بازار و کاهش تعرفه واردات، بازار تایر به آرامش رسیده و لطفیزاده، دستیار ویژه وزیر صمت نیز با تاکید بر تلاش دولت برای رفع مشکلات بازار لاستیک گفت: طبق برنامهریزی توزیع این کالا از طریق همه بسترهای ممکن از جمله عرضه در بازار و سکوهای فروش مجازی از سر گرفته خواهد شد. به نظر میرسد در صورت اجرای برنامههای یاد شده آرامش بیشتر در بازار حکمفرما شود.پیش از این، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با ارسال نامهای به مدیران عامل شرکتهای تولیدی تایر اعلام کرد که دستورالعمل آزادسازی نرخ تایر سواری ابلاغ نشده است، بنابراین فروش با قیمتهای جدید متوقف شود.