کاهش تولید لاستیک در کشور
رئیس انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور از کاهش ۲۵ درصدی تولید تایر در پی تشدید مشکلات تولید خبر داد و تأکید کرد که افزایش ۱۰ درصدی قیمت برای جلوگیری از زیان بیشتر تولیدکنندگان ضروری است

محمدرضا گنجی، رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور، با اشاره به چالشهای جدی صنعت تایرسازی، اعلام کرد که تولید تایر در کشور با وجود مشکلات ادامه دارد، اما تولیدکنندگان ناچار شدهاند تولید را تا ۲۵ درصد کاهش دهند.
وی با انتقاد از عدم رسیدگی وزارت صنعت به مشکلات این صنعت، گفت: «با وجود مکاتبات متعدد، هیچ اقدام مؤثری برای حل مسائل صورت نگرفته و تولیدکنندگان برای جلوگیری از زیان بیشتر، مجبور به کاهش تولید شدهاند.»
گنجی با اشاره به افزایش هزینههای تولید، تأکید کرد: «در حال حاضر تولیدکنندگان تایر با زیان کالا تولید میکنند. برای جبران بخشی از این زیان، افزایش ۱۰ درصدی قیمت تایر ضروری است.»
او همچنین به ظرفیت منصوبه تایرسازان کشور اشاره کرد و گفت: «ظرفیت تولید سالانه ۳۵۰ هزار تن است، اما در سال گذشته تنها ۳۰۰ هزار تن تولید شد. قرار بود به ازای هر کیلوگرم تولید، یک دلار ارز تخصیص یابد، اما تنها ۲۶۰ تا ۲۷۰ میلیون دلار تخصیص داده شد و حدود ۲۵ میلیون دلار کسری باقی مانده است.»
گنجی افزود: «این ظرفیت ۳۰۰ هزار تنی حدود ۷۰ درصد نیاز کشور را تأمین میکند و ۳۰ درصد باقیمانده باید از طریق واردات تأمین شود. با این حال، دولت ارز قابلتوجهی را برای واردات تایر خودروهای سبک اختصاص داد که به رقیب جدی تولید داخل تبدیل شدند.»
او با انتقاد از نحوه تخصیص ارز، گفت: «برای ۳۰۰ هزار تن تولید، ۳۰۰ میلیون دلار ارز دریافت کردیم، اما واردکنندگان برای تنها ۳۰ هزار تن تایر، یک میلیارد دلار ارز گرفتند. با این مبلغ میشد پنج کارخانه تایرسازی در کشور راهاندازی کرد، اما در عمل پنج کارخانه در چین فعال شدند.»
گنجی همچنین به تأثیر ادغام وزارت صنعت و بازرگانی اشاره کرد و گفت: «قدرت واردکنندگان بیشتر شده و تولیدکنندگان در صفهای طولانی ارز قرار گرفتهاند، در حالی که تجار ظرف ده روز ارز دریافت میکنند.»
وی در پایان با اشاره به رکود بازار و کاهش قدرت خرید مردم، گفت: «برخی تایرها حتی ارزانتر از تولید داخلی عرضه میشوند. بهطور مثال، قیمت یک جفت تایر پراید به سه میلیون تومان رسیده که برای مصرفکنندگان بسیار سنگین است.