-

این شما و این ال ۹۰ ایرانی

ال۹۰ ایرانی در خط تولید پارس خودرو تولید خواهد شد و در کنار سهند با نشان اختصاصی شرکت پارس خودرو و احتمالا با نام پارس خودرو آرین در بازار عرضه شود. به گزارش ایران جیب؛ پس از رونمایی رسمی در فروردین‌ ماه سال گذشته، ال ۹۰ ایرانی یا P۹۰ به بیست و چهارمین نمایشگاه مشهد آمده و در معرض عموم قرار گرفته است. چندی پیش این خودرو بالاخره روی خط تولید پارس‌خودرو رفت و پس از تولید اولیه و انجام آزمایش‌های نهایی، به صورت انبوه روانه بازار می‌شود. بر اساس اعلام مدیرعامل پارس‌خودرو، خودروی P۹۰ یا همان ال ۹۰ ایرانی تا پایان امسال روانه بازار می‌شود. عبداله سلطانی ثانی با اعلام این مطلب، از برنامه این شرکت برای تولید نسخه برقی خودرو P۹۰ نیز خبر داد و افزود: تولید نسخه برقی خودرو P۹۰ از برنامه‌های شرکت پارس‌خودرو در راستای توسعه سبد محصولات برقی است. P۹۰ در ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ برای نخستین بار معرفی شد. این خودرو در اصل همان خودروی محبوب تندر ۹۰ است که سایپا تصمیم گرفت آن را ایرانیزه کند. طراحی نمای جلویی P۹۰ محافظه‌کارانه و مدرن به نظر می‌رسد و از آن طراحی کسل‌کننده و حوصله سر بر ال ۹۰ خارج شده است. قسمت پایینی سپر، اسپرت طراحی شده که به‌صورت کلی با فرم ساده بدنه هماهنگی ندارد. طراحی نمای کناری به‌جز اضافه شدن ادوات کوچک روی گلگیر، تغییری نداشته است. نمای پشتی خودرو هم مدرن طراحی شده و شکل و فرم آن ما را به یاد محصولات فعلی رنو می‌اندازد. در مجموع طراحی بیرونی P۹۰، مدرن و محافظه‌کارانه و در عین حال متناقض با بدنه ساده آن است. طراحی داخلی خودرو شبیه به همان ال ۹۰ و ساندرو بوده و به‌جز اضافه شدن برخی امکانات مانند نمایشگر اطلاعات-سرگرمی و کیلومتر شمار جدید، تغییر دیگری نداشته است. پیشرانه ME۱۶ که در اصل همان پیشرانه تیوفایو پلاس است در این خودرو حضور دارد. این یعنی قلب تپنده پژو در سینه یک رنو! نام اصلی این پیشرانه EC۵ بوده که در محصولات گروه پژو سیتروئن (پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C۳)، تارا، رانا پلاس و ۲۰۷ به کار گرفته شده است. به این ترتیب یک پیشرانه ۳ اسم پیدا می‌کند: EC۵ (پژو سیتروئن)، TU۵+ (ایران‌خودرو) و ME۱۶ (سایپا). خروجی این پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر، ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتون‌متر گشتاور است. از قرار معلوم گیربکس ۵ سرعته دستی با نام ۵F۱۸PE در شاهین هم به کار رفته، وظیفه انتقال قدرت در این خودرو را بر عهده دارد. نسخه اتوماتیک کادیلا با گیربکس DAE معرفی خواهد شد.

این شما و این ال ۹۰ ایرانی

وضعیت سهمیه طرح‌های ترافیک برای مهر ماه مشخص شد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران اعلام کرد که سهمیه تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا تغییر نمی‌کند.  به گزارش ایسنا؛ پوریا علیمردانی در مورد شروع اجرای طرح‌های ترافیکی که از تاریخ یکم مهرماه با توجه به تغییر ساعات کار ادارات آغاز خواهد شد، گفت: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، طرح ترافیک برای روزهای شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸:۰۰ (به استثنای روزهای تعطیل) اجرا می‌شود و در روزهای پنجشنبه‌ نیز طرح ترافیک فقط شامل طرح کنترل آلودگی هوا بوده که از ساعت ۶:۳۰ لغایت ۱۳:۰۰ اجرا می‌شود.  بنا براعلام روابط عمومی سازمان حمل و ترافیک شهرتهران، وی افزود: کما فی السابق هر شهروند دارای پلاک با سرشماره شهر تهران، ۲۰ روز سهمیه تردد فصلی رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا دارد و در صورت اتمام ۲۰ روز سهمیه مذکور، «نصف تعرفه عوارض تردد در  محدوده طرح ترافیک» از وی دریافت می‌شود. پیش از این اعلام شده بود که استفاده ۲۰ روز رایگان در مهرماه سال جاری کنسل و به آبان و آذرماه سال جاری انتقال داده خواهد شد؛ اما این موضوع در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرتهران مطرح شد، اما به تصویب نرسید.

نیم میلیارد دلار ثبت سفارش خودرو بلاتکلیف ماند

بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود مصوبه دولت در خصوص تمهید یک‌میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو حدود ۵۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش خودرو وارداتی بلاتکلیف خواهد ماند. بر اساس آمارهای رسمی  طی سال ۱۴۰۲ و نیمه اول سال جاری حدود ۳۳ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است. بر این اساس تنها در نیمه اول امسال حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو به ارزش ۳۹۰ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است. این درحالی است که بر اساس مصوبه اخیر هییت دولت مقر شده تا ۱ میلیارد دلار ارز دیگر به حوزه واردات خودرو خارجی تخصیص یابد. هرچند تاکنون نزدیک به ۳۳ هزار دستگاه خودرو به ارزش  ۶۰۰ میلیون دلار از گمرک ترخیص شده اما میزان ارز تخصیص یافته طی ۱.۵ سال اخیر حدود یک‌ میلیارد دلار بوده است.  می‌توان حدس زد که بخشی از ارز تخصیص یافته که واردات قطعی منتج‌نشده مرتبط با فرآیندهای سختگیرانه دریافت مجوزها پیش از مرحله خروج از گمرک باشد.

همچنین حدود ۲.۵ میلیارد دلار ثبت سفارش خودرو تایید شده و بایستی ارز مرتبط با این ثبت سفارش تامین شود. به این ترتیب هم اکنون وضعیت تامین ارز حدود ۵۰۰ میلیون دلار ثب سفارش خودروی خارجی همچنان بلاتکلیف است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود مصوبه دولت در خصوص تمهید یک‌میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو حدود ۵۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش خودرو وارداتی بلاتکلیف خواهد ماند. نکته جالب توجه اینکه  بخشی از تخصیص ارز مذکور، مرتبط با سهمیه خودروهای جانبازان بوده است.

رونمایی از شاهکار جدید سایپا

در نخستین روز بیست و چهارمین نمایشگاه تخصصی خودرو مشهد و در مراسمی که با حضور استاندار خراسان رضوی در سالن عطار نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، از جدیدترین محصول زامیاد از گروه خودروسازی سایپا در حوزه حمل‌ونقل باری رونمایی شد.

این آیین ویژه که با جلوه‌های بصری و طراحی خاص اجرا شد، از مینی تراک جدید شرکت زامیاد با نام «واندر» رونمایی و این محصول مدرن به بازار حمل‌ونقل تجاری کشور معرفی شد.  

مجید آقایی، مدیرعامل شرکت زامیاد در مراسم معرفی مینی تراک جدید این شرکت گفت: زامیاد با دارابودن خطوط تولید مجهز در زمینه خودروهای تجاری، محصولات متنوعی را در سگمنت‌های مختلف به بازار تقاضا عرضه خواهد کرد تا خلأ این نوع محصولات در بازار خودروهای تجاری کشور پُر شود.

او در ادامه با اشاره به ویژگی‌های «واندر» مینی تراک جدید شرکت زامیاد خاطرنشان کرد: این محصول با بهره‌گیری از پلتفرم محصولات روز دنیا و متناسب با اقلیم ایران در راستای پاسخ به نیازهای مردم در فضاهای شهری و راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک در کاربری‌های متفاوت و متنوع عرضه خواهد شد.

آقایی افزود: مینی تراک واندر نماد تلاش مستمر زامیاد در جهت عرضه خودروهای باکیفیت و متناسب بازار تقاضای کشور است که در کنار استهلاک پایین، بیشترین بهره‌وری را در خدمات‌دهی به ناوگان حمل‌ونقل باری سبک کشور ارائه دهد.

مدیرعامل شرکت زامیاد با بیان اینکه مینی تراک واندر این شرکت در آینده‌ای نزدیک به بازار ایران عرضه می‌شود، تشریح کرد: این مینی تراک مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی بنزینی با استاندارد Euro5+EOBD است که با اتصال به گیربکس ۵سرعته دستی، توانایی تولید ۱۱۲ اسب بخار قدرت در دور موتور rpm 5600 و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور، در دور موتور rpm4400 را دارد؛ این مینی تراک با وزن خاص ۱۲۰۰ کیلوگرم می‌تواند ۱۳۵۰ کیلوگرم بار مجاز حمل کند.

 او افزود: ابعاد این خودرو در تیپ تک‌کابین ۴۸۷۰ میلی‌متر در طول، ۱۷۱۰ میلی‌متر در عرض و ۱۹۸۰ میلی‌متر در ارتفاع بوده و فاصله بین دو محور نیز ۳۰۸۰ میلی‌متر است همچنین فضای بار این خودرو ۳۸۵۰ میلی‌متر در طول، ۱۵۷۰ میلی‌متر در عرض و ۳۶۰ میلی‌متر از کف تا دیواره فضای بار می‌باشد که موجب می‌گردد در فضای شهری پر ترافیک بسیار کاربردی ظاهر شود.

بنابر این گزارش، مینی تراک واندر شرکت زامیاد از گروه سایپا امکانات رفاهی بسیار خوبی را در اختیار راننده قرار می‌دهد که می‌توان به صفحه کلاستر دیجیتال ۷ اینچی، سیستم مولی میدا با صفحه‌نمایش ۷ اینچی لمسی مجهز به درگاه USB+ بلوتوث (آپشن)، صندلی راننده با تنظیم گودی کمر، ایربگ سرنشینان جلو، سیستم هشدار باز بودن کمربند ایمنی، چراغ رانندگی در روز، سنسور نور (اتولایت)، تنظیم برقی آیینه‌های جانبی با گرمکن (آپشن)، فرمان برقی، غربیلک فرمان مجهز به کلیدهای دستی با روکش چرم، سیستم هشدار باز بودن درها، ریموت و قفل‌مرکزی، دوربین دنده‌عقب (آپشن)، مه‌شکن جلو و سیستم تهویه‌مطبوع اشاره کرد.

بازگشت خودروساز محبوب فرانسوی به ایران

سایپا عرضه سایر محصولات برند سیتروئن به‌ صورت CBU یا SKD را از طریق شرکت سایپاسیتروئن در برنامه خود قرار داده و اقدامات اجرایی تحقق آن نیز آغاز شده است. به گزارش تجارت نیوز؛ سایپا عرضه سایر محصولات برند سیتروئن به‌ صورت CBU یا SKD را از طریق شرکت سایپاسیتروئن در برنامه خود قرار داده و اقدامات اجرایی تحقق آن نیز آغاز شده است و به زودی با رسیدن خودروهای جدید به ایران، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.

بر اساس برنامه‌ای که در طرح تجاری توافق شده توسعه همکاری‌های سایپا و سیتروئن آمده بود، شرکت سایپاسیتروئن ابتدا با عرضه خودرو هاچبک C۳ و با قوای محرکه ۱.۶توربو، جایگاه منحصربه‌فرد خود در بازار خودرو ایران را، ایجاد کرد و سپس با عرضه دو مدل کراس‌اوور و صندوقدار مبتنی بر همین پلتفرم(سکو) و با ایجاد تنوع در قوای محرکه، حضور خود در بازار خودرو ایران را تثبیت و تقویت کرد. لذا بر اساس این شرایط جدید، دستورالعمل سایپا و حمایت‌های مدیرعامل گروه سایپا، دومین محصول برنامه‌ریزی شده قبلی در توسعه سبد محصولات حاصل از سرمایه‌گذاری مشترک، به زودی وارد بازار ایران خواهد شد. خودروی دوم برنامه‌ریزی شده برای عرضه در بازار ایران همان خودرو C۳- XR است که مدل کراس‌اوور از خانواده محصولات مبتنی بر پلتفرم C۳ است.

خودروهای کراس‌اوور کلاسB، از جمله خودروهای مورد نیاز بازار ایران و دارای تقاضای بالا است و مدل‌‎های متنوع از این خودرو با سطح آپشن‌های (امتیازات) متفاوت به‌تدریج به بازار عرضه خواهد شد. همچنین با توجه به گذشت زمان از عرضه این محصول مطابق با برنامه اولیه توافق‌شده در سرمایه‌گذاری مشترک، این خودرو در ظاهر بیرونی (نمای جلو و عقب) و نیز تریم داخل و قوای محرکه، به روزآوری شده است. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قبلی در شرکت سایپاسیتروئن و تلاش‌های صورت پذیرفته اخیر، هم‌اکنون خطوط تولید (شامل خط بدنه، رنگ و مونتاژ) این خودرو، آماده بهره‌برداری است.

نخستین محموله قطعات این خودرو سفارش‌گذاری شده و در راه حمل به ایران است و به زودی وارد کارخانه سایپاسیتروئن خواهد شد که بر این اساس در آذرماه امسال، شاهد شروع تولید آزمایشی این خودرو، خواهیم بود و در بهمن ماه، با افزایش تدریجی سفارش‌گذاری‌های انجام شده و رسیدن محموله‌های بعدی قطعات، شاهد تولید انبوه این خودرو کراس‌اوور خواهیم بود.

برنامه تولید این خودرو در امسال، ۲۰۰۰ دستگاه و برنامه سال بعد، حداقل ۲۰ هزار دستگاه خواهد بود. با توجه به روابط ایجاد شده قبلی با تأمین‌کنندگان داخلی و توسعه این روابط در شرایط فعلی، این خودرو با تیراژ اقتصادی و ابتدا با ساخت داخل ۲۰ درصد، وارد بازار شده و به‌تدریج ساخت داخل آن تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت و به عنوان یکی از محصولات اصلی شرکت سایپاسیتروئن از گروه سایپا در بازار ایران خواهد بود.

همچنین با توجه به نیاز تنوع محصول، گروه سایپا عرضه سایر محصولات برند سیتروئن به‌صورت CBU یا SKD را از طریق شرکت سایپاسیتروئن در برنامه خود قرار داده است و اقدامات اجرایی تحقق آن نیز آغاز شده است و به زودی با رسیدن خودروهای جدید به ایران، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین