گزارش صمت از سیصد و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران

ورود ۷۵ اتوبوس به پایتخت تا پایان سال

سیصد و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در ساختمان اصلی شورای شهر برگزار شد و نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، توضیحاتی را درباره واردات اتوبوس، واگن‌های مترو و سایر مسائل شهر ارائه داد. همچنین، سایر اعضای شورا نیز، تذکرات خود را در ابتدای جلسه بیان کردند.

ورود ۷۵ اتوبوس به پایتخت تا پایان سال

ورود ۲ رام قطار به ناوگان مترو پایتخت در هفته آینده

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ۲ رام قطار نیز هفته آینده وارد خط خواهد شد و احتمالا در ایستگاه مریم مقدس رونمایی می‌شود.

پرویز سروری در حاشیه سیصد و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سفر شهردار به چین تزریق ۱۵درصد پیش پرداخت تامین واگن‌های مترو از سوی دولت انجام شد. بازدیدی از قطارها نیز انجام گرفت؛ نخستین محموله آن، شامل ۲ رام قطار در بهمن ماه و مابقی به‌تدریج وارد می‌شود. ۲ رام قطار نیز هفته آینده وارد خط خواهد شد و احتمالا در ایستگاه مریم مقدس رونمایی می‌شود.

سروری با بیان اینکه ۷۵ اتوبوس ۳ کابین ۲۶متری یا متروباس با ظرفیت ۳۰۰ مسافر تا پایان سال وارد تهران خواهد شد، گفت: این دستگاه‌ها باتوجه به اینکه انبوه‌بر هستند، می‌توانند در ایام پیک، به مدیریت تردد مسافران کمک کنند.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام برای انتخابات شوراها یک ماه دیگر آغاز می‌شود، گفت: با ثبت‌نام افراد، انتخابات وارد فاز اجرایی خواهد شد.

سروری درباره مخالفت با انتخابات تناسبی یادآور شد: متاسفانه بیماری ایجاد شده که خبرنگاران آن‌گونه که می‌خواهند مطالب را منتقل کنند. بنده گفتم چون زیرساخت‌های انتخابات الکترونیک فراهم نیست، اگر تامین آن به نتیجه نرسد، ممکن است تخلفاتی انجام بگیرد. شورای شهر تهران نباید نسخه آزمایشی مجلس برای انتخابات تناسبی باشد. ما نگرانیم که برای نخستین‌بار این انتخابات برگزار می‌شود و اگر اختلالی داشته باشد، به کل کشور تسری پیدا می‌کند. من زیرساخت‌ها را آماده نمی‌بینم و امیدوارم آماده شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ابقای سخنگوی شهردار تهران، تصریح کرد: این موضوع باید از شهردار سوال شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با طراحی ایستگاه مریم مقدس تصریح کرد: ایستگاه مریم مقدس در زمان جنگ ۱۲روزه تقریبا آماده بود و براساس طراحی قبل ساخته شد، اما باید در ایستگاه‌های جدید، زیرساخت‌های پناهگاهی و تاسیساتی فراهم شود.

وی با بیان اینکه ساخت‌وساز در حریم نگران‌کننده است، گفت: وزارت کشور و استانداری باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند. اینکه هر استاندار تصمیمی می‌گیرد، شهر را با مشکل مواجه می‌کند. تهران پایتخت کشور است و همان‌طور که معتقدیم همه شهرها باید حریم داشته باشند، تهران در این زمینه در اولویت بالاتری قرار دارد.

سروری در رابطه با اظهارنظر اسرائیلی‌ها درباره بازسازی شهرهای ایران به‌جای غزه، خاطرنشان کرد: این توصیه‌ها جزو طنزهای موجود است. خبرنگاری که باید موضوع بازسازی غزه را منتشر می‌کرد، امانت را رعایت نکرد. غیرمسلمان‌های زیادی زیر آتش اسرائیل به مردم غزه کمک می‌کنند. همان‌گونه که مردم به جنگ‌زده‌های لبنان کمک کردند، ما هم همچون مردم سراسر دنیا به جنگ‌زدگان غزه کمک خواهیم کرد. نمی‌توان نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بود. اینکه بازسازی در کشور در اولویت است، هیچ شکی نیست اما در بخش‌های مختلف همچون فنی و عمرانی می‌توانیم به آنها کمک کنیم. البته کمک شهرداری در این زمینه باید مصوبه شورا را داشته باشد.

قرارداد چین و خرید واگن

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران بااشاره به قرارداد چین و خرید واگن، اتوبوس و تاکسی‌های برقی گفت: کار بزرگ و تاریخی در حال رقم خوردن است و اگر آیندگان نسبت به این موضوع مطالعه کنند، می‌توانند با وجدان خود قضاوت کنند که چه کار بزرگی انجام گرفته است.

میثم مظفر در سیصد و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بااشاره به حضور خود در اجلاس UCLG در چین، اظهار کرد: فارغ از برگزاری اجلاس و گفت‌وگوهایی با محور مسائل جهانی؛ تمرکز کاروان اعزامی بر پیگیری قرارداد چین و خرید اتوبوس و تاکسی‌های برقی بود.

وی افزود: این سفر از این منظر ارزش ویژه‌ای داشت. البته بنده از ابتدای دوره به هیات‌های اعزامی مدیریت شهری به کشورهای مختلف دعوت می‌شدم و به‌نتیجه نمی‌رسیدم که حضور بنده در این سفرها موثر باشد. در این سفر در عمل انجام‌شده قرار گرفتم که امروز باتوجه به اتفاقات ارزشمندی که رخ داد، از حضور در آن خرسند هستم.

مظفر با بیان اینکه بنده از نزدیک در تمام جلسات و مذاکرات حضور داشتم، یادآور شد: کار بزرگ و تاریخی در حال رقم خوردن است و اگر آیندگان نسبت به این موضوع مطالعه کنند، می‌توانند با وجدان خود قضاوت کنند که چه کار بزرگی انجام گرفته است.

وی ادامه داد: چنانچه هیات‌رئیسه مصلحت بداند، روایت مستقیم از سفر به چین درباره قرارداد تولید اتوبوس‌های برقی، واگن‌ها و تاکسی‌های برقی را در صحن ارائه خواهم داد.

۱۰۰ هزار پرستار در نظام درمان کشور کم داریم

عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: ۱۰۰هزار نفر کمبود پرستار در کشور وجود دارد و اگر برای جبران آن، برنامه‌ریزی نشود، نظام درمانی ما دچار مشکل خواهد شد.

سوده نجفی در سیصد و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن گرامیداشت روز پرستار، اظهار کرد: زنجیره درمان باوجود پرستاران تکمیل می‌شود و اگر نادیده گرفته شوند، روند درمان دچار اختلال خواهد شد. نبود انگیزه کافی و مشکلات معیشتی، جامعه پرستاری را با مشکل مواجه کرده است و دولت و مجلس باید توجه کافی را برای حل مشکلات آنها داشته باشد.

وی افزود: نگهداشت نامناسب پرستاران و جذب نکردن آنان، باعث کمبود نیرو در این زمینه شده است. امروز شاهد این هستیم که پرستاران به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند و این آمار نگران‌کننده است. ۱۰۰هزار نفر کمبود پرستار در کشور وجود دارد و اگر برای جبران آن برنامه‌ریزی نشود، نظام درمانی ما دچار مشکل خواهد شد. نجفی با بیان اینکه جان‌فشانی پرستاران را در ایام شیوع کرونا و جنگ ۱۲روزه فراموش نمی‌کنیم، یادآور شد: برخی پرستاران در این دوران به‌شهادت رسیدند و همین موارد نشان‌دهنده روحیه ایثار و فداکاری آنهاست. قانون، پرستاری را جزو مشاغل سخت و زیان‌آور اعلام کرده، اما به‌درستی اجرایی نشده است. مدیریت شهری همواره قدردان تلاش‌های آنهاست و همه تلاش خود را برای حل بخشی از مشکلات آنها به‌کار خواهد گرفت.

واگذاری تاکسی‌های برقی به تاکسی‌اولی‌ها تخلف نیست

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران از دریافت مجوز واگذاری تاکسی به متقاضیان جدید از وزارت کشور خبر داد.

سیدمحمد آقامیری، درباره مجوز واگذاری ۵۰۰ دستگاه تاکسی به متقاضیان جدید، اظهار کرد: اخیرا مجوزی از وزارت کشور برای واگذاری تاکسی به متقاضیان جدید دریافت شده است؛ اگر این موضوع مجوز وزارت کشور را نداشته باشد، از نظر ما در شورا هم غیرقابل‌اجرا خواهد بود. عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در این زمینه آنچه اهمیت دارد، دریافت مجوز وزارت کشور است، یادآور شد: خبری که بنده اخیرا اعلام کردم، در این زمینه بود که ما مجوز را دریافت کردیم که دست شورا و شهرداری برای جذب رانندگان باز باشد. اگر این مجوز را نداشتیم، امکان جذب وجود نداشت. آقامیری همچنین خاطرنشان کرد: بنده پیش از این، عدد بالغ بر ۵۰۰ دستگاه تاکسی را اعلام کرده بودم که رئیس سابق سازمان تاکسیرانی، این عدد را تصحیح و تعداد ۴۵۰ دستگاه را برای واگذاری به متقاضیان جدید اعلام کرد. وی با بیان اینکه با این مجوز می‌توانیم با هماهنگی بین شورا و شهرداری، مصوبه را اجرایی کنیم، تصریح کرد: با این مصوبه تعداد ۴۵۰ دستگاه به کسانی که علاقه‌مند به خدمت‌رسانی به مردم در این بخش هستند، واگذار می‌شود. رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا واگذاری تاکسی‌ها به مصوبه شورای شهر نیاز دارد، یادآور شد: همان‌طور که گفتیم، مهم مجوز وزارت کشور است و اگر این مجوز صادر نمی‌شد، ما کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم. با این مجوز، می‌توان موضوع را در شورا نیز مورد بررسی قرار داد. وی با تاکید بر اینکه، واگذاری این تاکسی‌ها تخلف نیست و مجوز دارد، اظهار کرد: شهرداری می‌تواند موضوع را در صحن مطرح کند تا تصویب شود و تاکسی‌ها را به متقاضیان جدید واگذار کنند.

آقامیری همچنین تصریح کرد: برخی افراد به‌ویژه در قشر جوان نسبت به خرید تاکسی‌های برقی و اشتغال در این زمینه ابراز تمایل کرده‌اند و تلاش کردیم شرایطی را ایجاد کنیم که فضای اشتغال برای آنها فراهم شود. عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا واگذاری تاکسی‌ها به متقاضیان جدید تنها محدود به تاکسی‌های برقی است، گفت: احتمالا مجوز واگذاری به انواع دیگر خودروها تعمیم داده شد، اما پیگیری ما بیشتر در حوزه واگذاری تاکسی‌های برقی بود. وی افزود: با دریافت مجوز ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم که واگذاری تاکسی‌ها به رانندگان جدید در شورا بررسی و تصویب شود.

ساخت ۵۷ درصد از بازارهای میوه و تره‌بار در محلات کم‌برخوردار

مدیر پژوهش، برنامه‌ریزی و مهندسی فرآیند سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران از راه‌اندازی ۵۷ درصد از بازارهای میوه‌وتره‌بار شهر تهران در محله‌های کمتربرخوردار خبر داد.

فاطمه باقری با بیان اینکه توزیع فضای بازارها و میادین در سطح شهر تهران به‌گونه‌ای عادلانه انجام گرفته است، گفت: در حال‌ حاضر حدود ۵۷ درصد از فضای میادین و بازارهای سازمان در مناطق پایین شهر و در محلات کم‌برخودار واقع شده است.

وی بااشاره به اینکه این موضوع باعث می‌شود که خدمات‌دهی سازمان، محلات کم‌برخوردار شهر تهران را بیشتر پوشش دهد، افزود: سازمان میادین اکنون در ۲۴۸ محله از مجموع ۳۵۱ محله تهران، دارای مرکز عرضه است. 

علاوه بر آن، مرکز عمده‌فروشی میوه‌وتره‌بار (میدان مرکزی)، ۳ مرکز عمده عرضه دام زنده بهداشتی و همچنین ۴ مرکز عمده فروشی مواد پروتئینی بهمن، پیروزی، آزادی و بعثت و همچنین ۱۹میدان از مراکز اصلی سازمان محسوب می‌شوند.

مدیر پژوهش، برنامه‌ریزی و مهندسی فرآیند سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران ادامه داد: بازارهای سازمان میادین بیش ۷۰ درصد محلات سطح تهران را پوشش داده و از نظر میزان فروش، سازمان حدود ۵۴ درصد از سهم بازار تهران را به خود اختصاص داده است.

باقری درباره استراتژی سازمان میادین در رابطه با توسعه بازارهای میوه‌وتره‌بار در شهر تهران یادآور شد: سازمان میادین هرساله درباره محله‌های در اولویت برای ساخت بازار از بابت تراکم جمعیت، تعداد خانوار و ظرفیت افزایش بازار در هر منطقه به‌صورت مجزا مطالعاتی انجام می‌د‌هد. در این میان، محله‌های دارای اولویت، برای معرفی زمین از سوی مناطق به هر منطقه معرفی و مطابق شاخص‌های مکان‌یابی در اولویت برنامه‌ریزی سازمان میادین قرار می‌گیرد.

مدیر پژوهش، برنامه‌ریزی و مهندسی فرآیند سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران در پایان گفت: برای اینکه بازارهای محله‌ای توسعه پیدا کند تا دسترسی را برای شهروندان آسان کند؛ فاصله‌ای که برای بازارها در محله‌ها در نظر گرفته شده، به‌طورمیانگین حدود یک کیلومتر است.

سخن پایانی

مردم تهران، با مشکلاتی در ناوگان حمل‌ونقل شهری مواجهند و ضرورت دارد تا با برنامه‌ریزی دقیق، مشکلات این ناوگان برطرف شود تا مردم این کلانشهر، تمایل بیشتری به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین