-

نظر موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی صمت

صمتزهرا سعیدی مبارکه در قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره صلاحیت، برنامه‌ها و سوابق سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق استعلام مدارک از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اصالت مدارک تحصیلی او در مقطع کارشناسی رشته مهندسی راه و ساختمان و کارشناسی ارشد رشته فناوری صنعتی مورد تایید است.

نظر موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی صمت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه بعد از ظهر دیروز به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پرداختند و زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن قرائت گزارش کمیسیون، از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت موافقت کرد.

صمتزهرا سعیدی مبارکه در قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره صلاحیت، برنامه‌ها و سوابق سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق استعلام مدارک از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اصالت مدارک تحصیلی او در مقطع کارشناسی رشته مهندسی راه و ساختمان و کارشناسی ارشد رشته فناوری صنعتی مورد تایید است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در شرح برنامه‌ها و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی صمت اظهارکرد: تشریح اهمیت بخش صنعت، معدن و تجارت، تبیین وضع موجود این بخش‌ها، بیان شاخص‌های بین‌المللی شاخص‌های کلان و شاخص‌های بخش صنعت معدن، چالش‌های بخش صنعت، معدن و تجارت، خط مشی و سیاست‌های کلی وزارت صنعت، معدن، ماموریت‌های این وزارتخانه، اهداف کلی، کمی و کیفی وزارتخانه وراهبردهای توسعه بخش صنعت، معدن و برنامه‌های اجرایی در راستای راهبردهای تعیین شده از جمله این تعهدات است.

این نماینده مجلس درباره بررسی برنامه ارائه شده و صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت گفت: برای این منظور، برنامه ارائه شده با قوانین و اسناد بالادستی از جمله قانون برنامه هفتم پیشرفت، مصوبات راهبردی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و برخی سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نظیر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و پدافند غیرعامل مطابقت داده شد.

وی ادامه داد: در این برنامه به مواردی همچون اهداف کمی برخی رشته‌های منتخب صنعتی و معدنی، ضرورت دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به ازنجیره ارزش جهانی، تمرکز بر تامین انرژی مورد نیاز بخش تولید اشاره گردیده که همگی مطابق با قانون برنامه هفتم پیشرفت می‌باشند.

سعیدی یادآور شد: درخصوص برخی موضوعات بخش صنعت در برنامه هفتم پیشرفت، از جمله تدوین سند «راهبرد ملی پیشرفت صنعتی و ارتقای زنجیره‌های ارزش کشور»، کمک به تأمین مالی بخش صنعت از طریق منابع صندوق‌های ذیل وزارتخانه، برنامه خوشه‌های صنعتی و توسعه شهرک‌های صنعتی و داخلی‌سازی سالانه حداقل ۱۰درصد از اقلام راهبردی موردنیاز این بخش، باید در برنامه ارائه شده توجه بیشتری شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن درباره نظر نهایی کمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد: پس از بررسی سوابق، عملکرد، برنامه‌ها و اظهارات سید محمد اتابک، درخصوص صلاحیت ایشان برای تصدی وزارت صنعت و معدن، رای گیری به عمل آمد که در نتیجه، صلاحیت ایشان برای تصدی وزارتخانه مذکور با اکثریت آراء به تأیید کمیسیون صنایع و معادن رسید.

سابقه حضور اتابک در وزارت صمت اندک است

احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر در جریان بررسی برنامه و صلاحیت محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در اظهاراتی به عنوان مخالف گفت: سابقه حضور آقای اتابک در وزارت صمت یا صفر است یا اندک؛ البته اگر هم صفر باشد دلیل نمی‌شود که ایشان برای این وزارتخانه معرفی نشوند؛ اما آنچه که مهم است این است که مواظب مسائلی که مطرح کردم، باشند. دعا می‌کنیم شما مرد میدان باشید و گره‌های کور را از مسیر صنعتگران باز کنید.

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت در اظهاراتی به عنوان مخالف گفت: آقای اتابک را به هیچ وجه کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌شناسم؛ چرا که ایشان یک روز در وزارتخانه و سازمان‌های صمت استانی نیز حضور نداشتند و در حوزه تجارت هم که یکی از چالش‌های جدی امروز صنعت و معدن کشور است، سابقه‌ای ندارد بلکه صرفاً در بخش سیمان سابقه بنگاهداری داشته است.

اتابک با وزات صمت آشنا نیست

سید میثم ظهوریان نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: در بین وزرایی که برنامه ارائه دادند ضعیف‌ترین برنامه برای آقای اتابک است. برنامه‌های ایشان فاقد هرگونه اولویت است.

حمایت از بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ مقیاس در برنامه‌های ایشان است. ایجاد واحدهای جدید و دیگر واحدها در برنامه‌های ایشان هستند، اما منابع محدود هستند ‌و باید اولویت داشت. این موضوع ما را یاد وزیر صمتی می‌اندازد که چندین همت از بانک مرکزی گرفت تا به خودروسازان کمک کند. از وزرا انتظار داریم لایحه میانی‌تر و عملیاتی‌تر معرفی کنند.

ایفای نقش تحولی در عرصه خودرو، فولاد و مس

جلیل مختار نماینده آبادان در مجلس در جلسه علنی نوبت عصر به عنوان موافق سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: مبارزه با بحران‌های وزرات صمت از عهده هر کسی برنمی‌آید؛ وزرات صمت به مدیر و فرمانده کاردان نیاز دارد که اتابک نشان داده مدیر شایسته ای برای این مسئولیت است.

مصطفی مطورزاده نماینده خرمشهر در مجلس نیز به عنوان موافق سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: ملت ایران آقای پزشکیان شخصیتی اندیشمند، شجاع، مومن و پیرو امیرالمومنین را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند؛ او نیز به وعده اش در معرفی کابینه عمل کرد و از همه گرایش ها و سلایق بهره گرفت.

 آقای اتابک محصول دیوان سالاری پیچیده اداری ما نیست بلکه عالمی است که خوب فکر و عمل می کند.

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی چه گفتند؟

فرزانه صادق مالواجرد روز یکشنبه،‌ ۲۱ مردادماه ۱۴۰۳ از سوی «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری دولت چهاردهم به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی برای گرفتن رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.صادق مالواجرد که تنها بانوی پیشنهادی برای تصدی مسئولیت وزارت در دولت چهاردهم به شمار می‌آید،‌ پیش از این به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در این وزارتخانه فعالیت داشته است.

در ابتدای این جلسه، عبدالجلال ایری نظر کمیسیون عمران مجلس درباره  وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را قرائت کرد و از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های فرزانه صادق خبر داد.همچنین سمیه رفیعی از موافقت کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خبر داد.

از کارنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نگرانم

صمتمحمد منان رئیسی با ابراز نگرانی از کارنامه خانم صادق، گفت: در زمان حضور ایشان در وزارت راه، تهران گران ترین پایتخت جهان از نظر مسکن شد. چه کسی متولی احداث و اهدای زمین در کشور است؟ شورای عالی شهرسازی کشور. در ۳۰ سال اخیر رشد قیمت دلار ۳۶۰ برابر و رشد زمین چند هزار برابر شده است. متاسفانه تراکم سازی و ارتفاع سازی در زمان حضور خانم صادق در وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاد.

دغدغه انبوه‌سازی و ارتفاع‌سازی

محمدتقی نقدعلی خطاب به وزیر پیشنهادی راه گفت: خانم صادق دغدغه انبوه سازی و ارتفاع سازی را از ما برطرف کنید. راهی جز گسترش  شهرها و آماده‌سازی زمین ها برای مردم کشور وجود ندارد. از شما می‌خواهیم نسبت به این موارد حتما توضیح بفرمایید.

فرشاد ابراهیم‌پور نیز در موافقت با انتخاب وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: وزیر پیشنهادی دارای تجربه و برنامه است و سلسله‌مراتب را طی کرده و اعتقاد به استفاده از نیروهای فرهیخته دارد. ما برای رسیدن به افق به وزیری کارشناس، کارآزموده و باتجربه نیاز داریم که چنین ویژگی‌هایی را خانم صادق دارد.

وزیر پیشنهادی اهل مبارزه با فساد است

صمتفاطمه محمدبیگی به عنوان موافق فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: مدیریت امری زنانه و مردانه نیست بلکه ملاک شایسته‌سالاری است. نماینده قزوین بیان کرد: وزیر پیشنهادی با8 وزیر قبلی کار کرده و با بسیاری از مجموعه‌های وزارت راه ارتباط کاری داشته است. او بر امور وزارتخانه اشراف دارد.

محمدبیگی اظهار کرد: خانم صادق ثابت کرده که می‌تواند ظرفیت‌ها را با هم همسو کند. او به عنوان یک دختر شهید از بن دندان به نظام جمهوری اسلامی متعهد است و با اراده فولادین و مستحکم اهل مبارزه با فساد است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان اظهار کرد: در حوزه جوانی جمعیت متعهد تامین ۳۰۰ هزار واحد زمین شده و اینکه منطبق با برنامه هفتم عمل کرده و در راستای بیانیه گام دوم قدم برمی‌دارد.

رییس‌جمهور زنی کاربلد را معرفی کرد

صمتفضل الله رنجبر با بیان اینکه رئیس جمهور محترم زنی محترم و کاربلد را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی کرده است که قابل ستایش است. این اقدام رئیس جمهور خط بطلانی است بر معاندینی که خارج از مرزهای کشور هستند. خانم صادق تمامی پست‌های این وزارتخانه را به صورت پله‌ای طی کرده است. تلفیق دانش و تجربه در ایشان وجود دارد. جسارت و شجاعت ایشان یادگار شهید در وزارت راه و شهرسازی قابل ستایش است.

نظر موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی دادگستری

امین حسین رحیمی وزیر دادگستری دولت سیزدهم که بار دیگر به عنوان وزیر دادگستری دولت چهاردهم؛ برای دریافت رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی معرفی شده است؛ متولد سال ۱۳۴۷ ملایر و دانش آموخته دکتری در رشته فقه و حقوق جزا، قاضی دادگستری با بیش از ۳۵ سال خدمت در مشاغل مختلف قضایی است. تقویت حمایت‌های حقوقی قضایی، حمایت حقوقی و قضایی از کودکان، حمایت از بزه دیدگان اجتماعی، حمایت از حقوق شهروندی، حمایت حقوقی و قضایی از ایرانیان خارج از کشور، تقویت زیرساخت‌های حقوقی اقتصاد دانش‌بنیان در رابطه با مالکیت فکری، تدوین و اصلاح قوانین و مقررات در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و فرهنگ‌سازی و ظرفیت‌سازی در زمینه حقوق مالکیت فکری از جمله شاخص‌هایی است که در برنامه وزیر پیشنهادی دادگستری وجود دارد.

راه‌اندازی سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان

حسین علی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه و برخوار استان اصفهان، نخستین مخالف وزیر پیشنهادی دادگستری بود که بخشی از زمان خود را نیز به سلمان اسحاقی نماینده مردم قاینات و زیرکوه استان خراسان جنوبی اختصاص داد.

حاجی دلیگانی ادامه داد: در گزارش برنامه‌های آقای رحیمی نقص‌هایی وجود دارد که باید رفع شود و تکلیف قانونی است.

وی با بیان اینکه در برنامه پیشنهادی امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری چند نقص وجود دارد که باید به آن اشاره کنیم تا اصلاح شود، یادآورشد: در ماده ۱۱۳ قانون برنامه هفتم در بند الف اعلام شده که وزارت دادگستری و قوه قضاییه مکلف است در ۲ سال اول، سامانه‌ای برای ارجاع پرونده و تعیین وقت در برخی از حوزه‌ها را راه‌اندازی کند که در برنامه وزیر پیشنهادی این مهم نیامده است. وی افزود: در بند «ب» قانون ۱۱۳ برنامه هفتم عنوان شده که با توجه به فناوری‌های روز باید امکان استعلام برخط و آنی را فراهم کند، استعلامات قوه قضاییه باید به صورت آنی به‌دست آید.

درد ما سوء مدیریت و بی‌توجهی است

سلمان اسحاقی نماینده مردم قاینات و زیرکوه استان خراسان جنوبی گفت: آقای دکتر عارف! اگر به مدیریت و توانمندی شما ایمان نداشتم درد مردم را امروز و اینجا بیان نمی‌کردم. درد ما تحریم نیست که ابزار خباثت دشمن است، بلکه درد ما سوء مدیریت‌ها و بی‌توجهی‌ها است که مشکلات مردم را بیشتر می‌کند.

صمتاسحاقی بر ضرورت توجه جدی وزارت دادگستری به سازمان تعزیرات تاکید کرد و افزود: سازمان تعزیرات مسئول کالا، تامین کالا، توزیع و قاچاق است. نمایندگان باید به این موضوع دقت کنند و این موضوعات را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: در بحث گران فروشی و احتکار از سازمان تعزیرات پرسش شود. متأسفانه بازار ما هر گونه قیمت‌گذاری که می‌خواهد انجام می‌دهد. آقای وزیر نرخ چند کالای معیشتی را از مردم بپرسید. چرا امروز گوشت باید کیلویی ۸۰۰ هزار تومان باشد؟ سازمان تعزیرات چرا بازار را کنترل نمی‌کند؟

رحیمی باید به داد سیستم قضایی برسد

صمتنماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های رحیمی گفت: مجلس، خانه ملت است ما هم از وزیر پیشنهادی دادگستری می‌خواهیم که وظایف و مسئولیت‌های دستگاه خود را بشناسد و دانش کافی برای مدیریت دستگاه خود داشته و مدیریت حکمرانی را بلد باشد.

فتح‌الله توسلی با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: رحیمی پیشتر مشاور عالی رئیس قوه قضاییه بوده و مسئولیت‌های خود را از دادیاری شروع کرده و با وظایفش آشناست.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در سیاست‌های کلی نظام که مربوط به سال ۱۳۸۱ است، صراحتا اصلاح ساختار نظام قضایی کشور جهت تضمین عدالت و تامین حقوق فردی همراه با سرعت و اهتمام به سیاست‌های مذکور ذکر شده، اما قریب به ۲۲ سال از این قانون می‌گذرد و ما از رحیمی انتظار داریم که همین قانون بالا دستی که ابلاغیه رهبر معظم انقلاب است را هر چه زودتر عملیاتی کند.

نظر نمایندگان درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع

در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صلاحیت عزیز نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی درحالی برگزار شد که کمیسیون «امنیت ملی» و «صنایع» مجلس شورای اسلامی با دفاع از برنامه‌‌های نصیرزاده، او را  مناسب تصدی این مسئولیت دانست.

علی بابایی کارنامی رئیس کمیسیون اجتماعی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع گفت: اینکه امیرسرتیپ نصیرزاده به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، یعنی شاخص‌های لازم را داشته و خود را توانسته ثابت کند البته لازم است که نکاتی بیان شود.

نماینده مردم ساری اضافه کرد: وزارت دفاع دو وظیفه نظامی و دفاعی دارد که باید در این راه از مولفه‌های هوشمندسازی و مردمی‌سازی هم بهره گیرد که به آن توجهی نشده است.

بابایی کارنامی با تاکید بر لزوم استفاده از بخش خصوصی در عرصه اقتصادی اظهار داشت: لازم است از ظرفیت سازمان‌های شانگهای و بریکس در همکاری‌های دفاعی و بین‌المللی استفاده شود.

وی با اشاره به ترور اسماعیل هنیه گفت: ترور اسماعیل هنیه این پیام را دارد که باید سپرهای دفاعی بازدارنده باشد تا رژیم صهیونیستی نتواند به خود جرات داده که حتی یک خطا در منطقه انجام دهد؛ اینها استراتژی ما است و باید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هوشمندانه در این مسیر گام بردارد.

سید جلیل میرمحمدی میبدی با بیان اینکه زمانبندی در برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی دفاع به مجلس کمرنگ است، اظهار کرد: درخواست داریم وزیر پیشنهادی در این خصوص توضیحات ارائه دهد. امروز وزارت دفاع نقطه قوت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران است و از وزیر دفاع می‌خواهیم تا کمک کنند که بتوانیم این نقطه قوت هر روز به بهترین وجه هر روز تقویت شود.

مهدی طغیانی نیز از دیگران نمایندگان مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی گفت: در برنامه آقای نصیرزاده در موضوع صنعت و حوزه‌های اقتصادی به ویژه در مواردی که صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح عمل می‌کند ایرادات جدی وجود دارد. اداره یکی از صنعتی‌ترین وزارتخانه‌های کشور با نگاه نیروهای مسلح امکان‌پذیر نیست مگر آنکه سازمان ارتباط صنعتی داخل وزارتخانه و بیرون از آن بازآرایی شود.

رحیم زارع با اشاره به اینکه آقای نصیرزاده در هر سمت و مسئولیتی توانمندی های خود را در ارتقای بنیه دفاعی به کار بستند و همواره موفق‌ترین فرمانده بوده اند، یادآور شد: برنامه ارائه شده مطابق برنامه و اسناد بالادستی است. تامین پایدار منابع در ارتقای قدرت دفاعی، دستیابی به قدرت علمی، روزآمدسازی فناوری های دانش بنیان، ارتقای جهشی تجهیزات پیشرفته و اکتساب فناوری های نو ظهور از جمله برنامه های ایشان بوده است. امیدواریم در نهایت کسی به عنوان وزیر معرفی شود که مورد تایید رهبر انقلاب باشد.

فرهاد طهماسبی داشتن برنامه هدفمند و تقویت بنیه دفاعی از ویژگی های وزیر پیشنهادی دفاع عنوان کرد و افزود: متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، ایجاد بیمه نوین نیروهای مسلح، توسعه نظام حمایتی جامع از نیروهای مسلح مانند ارائه خدمات بالینی در منزل، هدفمند کردن کمک های حمایتی، معیشتی و درمانی برای رزمندگان و ایثارگران و توانمندسازی ایثارگران و بازنشستگان از دیگر برنامه‌های ایشان است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین