-
نقش پررنگ نمایشگاه‌ها در بازارسازی و بازاریابی

قفل جذب سرمایه‌گذاری خارجی باز خواهد شد

موارد فوق در حالی بیان می‌شود که ایران باوجود بستر مناسبی که برای جذب سرمایه‌‌گذاری خارجی دارد، متاسفانه به‌دلیل وجود برخی قوانین متناقض و عدم‌ثبات در قوانین، بسیاری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی را از دست می‌دهد.

جذب سرمایه‌گذاران خارجی به‌عنوان عاملی حیاتی در افزایش شکوفایی اقتصادی کشورهای مختلف شناخته می‌شود. سرمایه‌گذاران خارجی افراد یا شرکت‌هایی از خارج کشور هستند که در مشاغل سرمایه‌گذاری می‌کنند. هنگامی که موسسات، سرمایه‌گذاری در مشاغل را در نظر می‌گیرند، نه‌تنها موفقیت خود را در بازار داخلی بلکه موفقیت بالقوه خود را در بازار بین‌المللی نیز ارزیابی می‌کنند. موارد فوق در حالی بیان می‌شود که ایران باوجود بستر مناسبی که برای جذب سرمایه‌‌گذاری خارجی دارد، متاسفانه به‌دلیل وجود برخی قوانین متناقض و عدم‌ثبات در قوانین، بسیاری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی را از دست می‌دهد. 

ثبات قوانین؛ بزرگ‌ترین چالش سرمایه‌گذاری خارجی

محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران درباره رویداد معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران به  گفت: سازمان توسعه تجارت متولی تجارت خارجی کشور و خدمات یکی از حوزه‌های مهم برای صادرات است، به‌نحوی‌که ۶۰ تا ۷۰ درصد بسته صادراتی برخی کشورها به حوزه خدمات مربوط است، اما متاسفانه این حوزه در ایران مغفول مانده بود، بنابراین به‌دنبال آن هستیم که صادرات خدمات در ایران مانند صادرات کالا، شناسنامه‌دار شود.

وی بااشاره به آمارهای اعلامی و تلاش دولت برای شفافیت در ارائه آمارها گفت: یکی از تلاش‌های جدی ما این است که وقتی آمار تجارت کشور را اعلام می‌کنیم، آمار صادرات حوزه خدمات اعم از خدمات فنی مهندسی، نرم‌افزار، خدمات فرهنگی و... نیز اعلام شود.

قنادزاده با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سرمایه‌گذاری خارجی ثبات قوانین و شرایط است، اظهار کرد: سرمایه‌گذار به امنیت روانی و ثبات در تصمیم‌گیری نیاز دارد، یکی از چالش‌های ما این است که ثبات قوانین را در حوزه سرمایه‌گذاری جدی بگیریم. کشور ما به‌لحاظ جغرافیایی و وفور منابع، مقصد جذابی برای سرمایه‌گذاری است، اما باید به‌لحاظ قوانین نیز این جذابیت را حفظ کنیم.

معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران درباره رویداد معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران گفت: این نمایشگاه که از ۵ تا ۷ مهر برگزار می‌شود، نمایشگاه جامع معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری است و امیدواریم با معرفی روابط خوبی که در حوزه بین‌الملل شکل گرفته، قفلی که بر جذب سرمایه‌گذاری خورده است، بشکند.

قنادزاده درباره تعداد رایزنان بازرگانی بیان کرد: در حال‌ حاضر ۲۲ رایزن بازرگانی مستقر در کشورهای مختلف داریم و ۱۱ رایزن نیز در حال اعزام هستند که به این ترتیب مجموع رایزن‌های ایران به ۳۳ نفر خواهد رسید.

کاهش مبادلات تجاری با روسیه

معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران درباره دلایل کاهش مبادلات تجاری با روسیه اظهار کرد: در مقاطعی به‌علت برخی تنش‌ها، ذخایر راهبردی کشور در بخش نهاده‌ها بسیار کاهش یافته بود، در نتیجه ما برای جلوگیری از تنش، ذخایر نهاده‌های کشور را در سال گذشته افزایش دادیم. قنادزاده با بیان اینکه عمده واردات ما از روسیه غلات، ذرت، گندم و... است، اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ واردات بسیار خوبی برای جلوگیری از تنش احتمالی در تامین این نهاده‌ها انجام دادیم و در ابتدای ۱۴۰۳ دیگر نیاز به این کالاها به‌میزان سال قبل وجود نداشت و به‌همین‌دلیل عمده کاهش ما از روسیه درباره واردات نهاده‌ها و کالاهای اساسی بوده که منجر به کاهش تبادلات تجاری با این کشور شده که این اتفاق مثبتی است، اگرچه باید تجارت را در حوزه صادرات افزایش می‌دادیم، اما این متوازن‌سازی واردات نهاده‌ها، اتفاق بدی نیست.

شرکت در نمایشگاه‌های خارجی بهتر از داخلی است

مسعود دانشمند، فعال اقتصادی درباره نقش نمایشگاه‌ها در بازارسازی و بازاریابی به  گفت: نخستین موضوع مهم در برگزاری نمایشگاه، هدف است. باید بدانیم که هدف ما از برگزاری نمایشگاه چیست و چگونه می‌توان به این اهداف دست یافت؟ برای بررسی میزان دستیابی به اهداف تعیین‌شده، بهتر است به آمار بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاه‌های اخیر و قراردادهای تنظیم‌شده نگاه کنیم که خود نشان‌دهنده عدم‌موفقیت کشور در برگزاری نمایشگاه‌ها است. در واقع هدف از برگزاری و شرکت در نمایشگاه این است که کالای خود را معرفی و بازار هدف برای آن پیدا کنیم که متاسفانه ما در این موضوع موفق نیستیم.

وی با بیان مشکلات موجود اظهار کرد: اگر قرار است با برگزاری نمایشگاه بازارهای خارجی برای محصولات یا خدمات خود به‌دست بیاوریم، باید امکانات تردد خارجی‌ها را فراهم کنیم. باید یک سیاست کلی ترتیب داد که موجب جلب‌اعتماد فعالان اقتصادی بین‌المللی شود، اما در حال ‌حاضر هیچ امکاناتی از پروازهای خوب تا محل اقامت وجود ندارد. بهتر این است که فعالان اقتصادی به‌جای اتلاف وقت خود در نمایشگاه‌های داخلی، در تمام نمایشگاه‌های خارجی شرکت کنند. تولیدکنندگان داخلی اگر کالاهای خود را در نمایشگاه‌های خارجی عرضه کنند، نتیجه بهتری خواهند گرفت، چراکه شرایط و استقبال از این نمایشگاه‌ها بیشتر است.

دولت سنگ‌اندازی نکند

دانشمند در انتقاد به خواسته برخی فعالان اقتصادی مبنی بر پرداخت هزینه‌های شرکت در نمایشگاه‌های خارجی از سوی دولت گفت: اگر قرار است شرکت‌ها در نمایشگاه‌های خارجی حضور یابند و منافع آن را به‌دست بیاورند، باید هزینه آن را نیز خودشان تقبل کنند، چراکه باید هزینه شرکت کردن بخش خصوصی در یک نمایشگاه خارجی را دولت بپردازد؟ تنها خواسته فعالان اقتصادی این است که برای خروج کالا از کشور برای ارائه در یک رویداد خارجی، تسهیلات گمرکی اختصاص داده شود. فعالان اقتصادی هیچ حمایت مالی از دولت نمی‌خواهند و همین که دولت با وضع قوانین متعدد در مسیرشان سنگ‌اندازی نکند، کافی است.

مقایسه کنید!

این فعال اقتصادی بااشاره به نقش پررنگ صنعت نمایشگاهی در توسعه صادرات اظهار کرد: اصولا نمایشگاه با هدف توسعه صادرات برگزار می‌شود؛ بر همین اساس باید کالاهای باکیفیت در آن عرضه کنیم. به‌منظور بهبود شرایط باید محصولات ارائه‌شده، بسته‌بندی و نحوه ارائه آنها در سایر نمایشگاه‌ها را بررسی کرد تا کالاهای تولیدشده قدرت رقابت با سایر کالاهای مشابه را پیدا کند. علاوه بر موارد یادشده، ورود به عرصه جهانی نیازمند بکارگیری افرادی است که با فرهنگ، زبان و ذائقه کشورهای هدف آشنایی داشته باشند.

سخن پایانی

بی‌شک شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، فرصت سرمایه‌گذاری خارجی را افزایش می‌دهد، اما بنا به‌گفته کارشناسان، شرط اصلی آن بازاریابی و بازارسازی است، همچنین بنا بر نظر فعالان اقتصادی، آنها هیچ حمایت مالی از دولت نمی‌خواهند و تنها درخواست آنها از دولت جدید، ثبات در قوانین و اخذ تصمیمات کارشناسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین