-

مخالفان چه می‌گویند؟

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس اضافه کرد: درباره زنان و خانواده مطالب قابل‌قبولی بیان نشده که نیاز به برنامه‌ریزی دارد. در قانون برنامه هفتم توسعه آمده است رشد ۸ درصدی اقتصاد باید محقق شود؛ چگونه می‌خواهید این رشد ۸ درصدی را عملیاتی کنید. انتظار ما ارائه راهکار است.

مخالفان چه می‌گویند؟

آنچه در این صفحه می‌خوانید دیدگاه نمایندگانی است که در مخالفت با کلیات برنامه و وزرای پیشنهادی پزشکیان دلایلی را برای این مخالفت بیان کرده‌اند؛ دلایلی چون واضح نبودن برنامه‌ها در برخی مسائل، عدم توجه به اقلیت‌ها، نبود برنامه عملیاتی، بی‌توجهی به اصل کاهش نابرابری و متخصص نبودن وزرا.

انتظار نمایندگان از رئیس‌جمهوری ارائه برنامه و راهکار است

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در نشست علنی روز شنبه، ۲۷ مرداد مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات کابینه چهاردهم خطاب به مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری گفت: نطقی که داشتید مشابه مناظراتی بود که بیان کردید. انتظار داشتم به‌صراحت دیدگاه‌تان را درباره برخی مسائل مطرح کنید. دیدگاه شما درباره ارز چیست؟ چند‌نرخی بودن ارز را قبول دارید یا خیر؟

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس اضافه کرد: درباره زنان و خانواده مطالب قابل‌قبولی بیان نشده که نیاز به برنامه‌ریزی دارد. در قانون برنامه هفتم توسعه آمده است رشد ۸ درصدی اقتصاد باید محقق شود؛ چگونه می‌خواهید این رشد ۸ درصدی را عملیاتی کنید. انتظار ما ارائه راهکار است.

وی خطاب به پزشکیان تصریح کرد: امروز یکی از مشکلات عمومی مردم مسکن است. برای این موضوع چه برنامه‌ و راهکاری دارید؟ دیدگاه دولت راجع به رشد نقدینگی و بهره بانکی چیست؟

حاجی دلیگانی اظهار کرد: یارانه‌های پنهان کشور بالغ بر ۲ هزار هزار میلیارد تومان است، دولت چه برنامه‌ای دارد؟ می‌خواهد چه اقدامی در این زمینه انجام دهد؟

وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمی‌شود

محمدقسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مجلس در مخالفت با کلیات برنامه و کابینه چهاردهم با تبریک انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهوری گفت: آقای رئیس‌جمهوری شما گفتمانی را ارائه کردید که موردتایید اکثریت قرار گرفت. جنابعالی با گفتمان خود امید را احیا کردید و به انتظارات مردم جهت مثبت دادید و بخش قابل‌توجهی از مردم را با حاکمیت آشتی دادید، دست مریزاد.

نماینده مردم بوکان در مجلس اضافه کرد: مردم به تغییر رای دادند و به اصلاح‌طلبی روی آوردند، اما در ترکیب کابینه شما نشانه‌ای از تغییر نیست. بدانید وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمی‌شود، چون شما دولت اشتراکی تشکیل دادید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: با این ترکیب کابینه، کشور دچار مشکلات عدیده خواهد شد. شما از تبعیض سخن گفتید و قرار بود صدای بی‌صدایان باشید؛ شما از روش‌های غلط گذشته انتقاد کردید و آمدید که منشأ اصلاح باشید؛ از جفای به جامعه اهل سنت سخن به میان آوردید، اما بدانید که حقوق آنها نادیده گرفته شد.

عثمانی خطاب به پزشکیان اضافه کرد: در تبلیغات انتخاباتی از حقوق زنان کشور سخن گفتید، اما آیا به گفته‌های‌تان عمل کردید؟ در کل جامعه زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند فقط به یک زن میدان دادید و به هیچ اهل سنتی اعتماد نکردید. شما برای تغییر آمده بودید.

وی افزود: در طول تاریخ جمهوری اسلامی هیچ کس به اندازه شما باعث دلگرمی اهل سنت نشده بود و امروز باعث دلسردی آنها شدید. ما به شما امید داشتیم. بدانید که رهبر انقلاب هم یکی از مهم‌ترین جایگاه نظامی کشور را به فرمانده اهل سنت سپرده است.

عثمانی خطاب به رئیس‌جمهوری اضافه کرد: می‌دانید قلبا دوست‌تان دارم، اما این روش مناسب نیست. شما به‌دنبال وفاق ملی هستید؛ آیا بدون جامعه ۱۵میلیونی اهل سنت می‌توانید شعار وفاق ملی را عملیاتی کنید. وفاق ملی منهای بلوچ‌ها، کردها و ترکمن‌ها مگر می‌شود؟ شما به مخالفین خود میدان دادید، اما به ۱۵میلیون اهل سنت صندلی وزارت ندادید.

نماینده مردم بوکان اضافه کرد: شما در انتخابات از دردهای ما گفتید، اما بعد از انتخابات دردهای ما را فراموش کردید؛ قرار بود دولت شما دولت همه اقوام و مذاهب و بی‌صدایان باشد، اما حاضر نشدید به نخبگان اهل سنت میدان دهید. اگر به وعده‌هایتان درباره جامعه اهل سنت عمل نکنید، سرمایه بزرگی را از دست خواهیم داد و مردم شما را در بحران‌های سیاسی و اجتماعی همراهی نخواهند کرد.

وی خطاب به پزشکیان گفت: در ترمیم کابینه انتظار این است که جواب نخبگان اهل سنت را بدهید و از ظرفیت آنها استفاده کنید.

برنامه عملیاتی از دولت ندیدیم

مرتضی محمودی، نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با کابینه چهاردهم بیان کرد: اگر به‌عنوان مخالف صحبت می‌کنیم، مخالف کابینه و رئیس‌جمهوری نیستیم. ما حمایت کامل از دولت را خواهیم داشت و نقدهای ما به رفع موانع دولت کمک می‌کند و موفقیت این دولت موفقیت نظام و جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت است.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: همان‌طور که رئیس‌جمهوری گفتند برنامه ارائه‌شده دولت همان برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های کلی کشور است؛ پس مبنایی برای مخالفت با برنامه نمی‌بینیم. برنامه هفتم توسعه تکالیف و اهدافی را مشخص کرده و اگر برنامه دولت این است باید برای رشد ۸ درصدی برنامه دقیق عملیاتی داشته باشد.

وی افزود: ما امروز برنامه عملیاتی از دولت ندیدیم که بخواهیم برای آن شاخص‌گذاری کنیم. تکالیفی در برنامه هفتم وجود دارد که زمان‌بندی سه‌ماهه دارد باید به این موضوع توجه کنید.

نماینده مردم تهران با اشاره به سخنان نماینده مردم بوکان در مخالفت با کابینه پیشنهادی گفت: دولت پزشکیان با شرایطی در قالب وفاق ملی تشکیل کابینه داد. به ایشان تبریک می‌گویم و صحبت‌های محمدقسیم عثمانی مبنی بر عدم‌توجه به جامعه اهل سنت بجا نیست و شاید دلیل آن هم گفت‌وگوی آقای ظریف درباره معیار انتخاب کابینه باشد. این موضوع ایجاد توقع می‌کند؛ بگذارید رئیس‌جمهوری خود انتخاب کند.

کاهش شکاف نابرابری، ضرورتی غیرقابل‌انکار

روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مخالفت با کابینه پیشنهادی بیان کرد: در روزهای اخیر برخی از جبهه اصلاحات به ترکیب کابینه پیشنهادی اعتراض و اعلام کردند «چرا از افراد شاخص سیاسی‌ اصلاحات استفاده نکردید». این نقطه قوت کابینه است؛ وزارت در جمهوری اسلامی کاسبی نیست. ما امروز در هر دو جناح چوب تندروها را خورده‌ایم. نماینده مردم تهران با انتقاد از جهت‌گیری‌های برنامه و کابینه گفت: جهت‌گیری باید فرابخشی و با معیار انسجام در دولت باشد. جهت‌گیری که عمدتا در برنامه‌های وزیران دیدیم بحث عدالت اجتماعی است و در برنامه‌های وزرا رویکرد ضداشرافی کمرنگ است. البته وزیران کار، ورزش و کشاورزی برنامه‌های خود را براساس عدالت تعریف کردند.

وی با بیان اینکه مردم اگر ناراضی هستند، علت اصلی تبعیض، بی‌عدالتی و فقر است، گفت: ما انتظار داریم وزیران به‌درستی در جهت کاهش شکاف نابرابری اقدام کنند، نه اینکه وزیری رویکرد کاهش شکاف نابرابری در حوزه بهداشت را اعلام کند و وزیر دیگری گسترش بیمارستان‌های خصوصی را جزو برنامه‌های خود بداند. این موضوع با اصل عدالت‌محوری همخوانی ندارد.

قرار بود میانگین سنی کابینه جوان‌تر باشد

مسلم صالحی، نماینده مردم اقلید در مجلس هم به‌عنوان مخالف خط‌مشی دولت چهاردهم در این جلسه گفت: دولت چهاردهم از معدود دولت‌هایی است که سلایق مختلف سیاسی در آن حضور دارد و می‌تواند امید را دل مردم روشن کند، اما این فرصت می‌تواند تبدیل به تهدید شود. اگر اختلافات سیاسی در سطوح وزارتخانه‌ها رخ دهد، مشکل‌ساز خواهد شد. نماینده مردم اقلید بیان کرد: توجه به جنسیت‌ها و حضور یک وزیر پیشنهادی زن از دیگر محاسن این کابینه است. توجه به اسناد بالادستی و منویات رهبر معظم انقلاب از جمله نقاط قوت دولت چهاردهم است.

صالحی اظهار کرد: قرار بود میانگین سنی کابینه جوان‌تر از این باشد. با این لیست مسن‌ترین کابینه دولت را در طول دولت‌های انقلاب خواهیم داشت. توجه به پراکندگی جغرافیایی نیز در انتخاب کابینه رعایت نشد. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم در کابینه حضور ندارند. استان فارس حتی یک وزیر هم ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: برنامه‌های وزیران پیشنهادی در کمیسیون‌ها به‌شکل کلی ارائه شد. انتظار داشتیم کابینه آقای پزشکیان تخصصی‌تر عمل می‌کرد. این امکان وجود داشت که وزیران تخصصی‌تر معرفی شوند. متاسفانه برخی از رزومه‌های وزرای پیشنهادی ضعیف است. صالحی خطاب رئیس‌جمهوری گفت: افرادی هستند که برای رای آوردن شما در مجلس سینه سپر کرده‌اند. توهین‌ها و تهمت‌ها شنیدند، اما پای عقیده خود ماندند. امیدواریم با نمایندگان مشورت داشته باشید...

مجلس نگاه سختگیرانه نداشته باشد

قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتدال و توسعه، تاکید کرد: ناظر به تاکیدات مقام معظم رهبری، ضروری است تا سه قوه تعامل و همکاری مثبت و فزاینده‌ای با یکدیگر داشته باشند تا امورات کشور به‌صورت صحیح و مطلوب پیش برود.

محمود واعظی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت همراهی با دولت برای تشکیل سریع‌تر کابینه دولت چهاردهم، بیان کرد: رئیس‌جمهور منتخب، ملاحظات لازم را مدنظر قرار داد تا گزینه‌هایی به مجلس شورای اسلامی معرفی شوند که در جریان کسب رای اعتماد مشکلی نباشد.

وی اظهار کرد: رئیس‌جمهور، مشاورت‌های لازم را به شکل مطلوب عملیاتی کرده است. حتی شنیده شده در روند تعیین اعضای کابینه، همفکری‌هایی با سران دو قوه دیگر صورت گرفته است. دکتر پزشکیان تمام ملاحظات لازم را مد نظر قرار داده و کابینه‌ای معرفی کرده که احزاب و جریان‌های مختلف در آن نقش دارند و این تأسی از تکثرگرایی و پلورالیسم است.

قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد: ایشان سعی کرده مطابق با شعارهای انتخاباتی خود از سلیقه‌های مختلف در مجموعه دولت استفاده کند. اصلاح‌طلب، اعتدالگرا و اصولگرای معتدل همه حضور دارند؛ از این رو ضروری است برنامه‌ها و سیاست‌های کلان رئیس‌جمهور موردقبول همه اعضای کابینه باشد و وزرای پیشنهادی بر آن اساس برنامه، اهداف و رویکردهای خود را تنظیم کنند.

وی تاکید کرد: موجب انتظار است، همان‌طور که رئیس‌جمهوری در مدت زمانی محدود و کوتاه اقسام ملاحظات را برای تعیین کابینه در نظر گرفت، مجلس نیز باتوجه به شرایط خاص امروز کشور که ناشی از اتخاذ سیاست‌های داخلی و خارجی ۳ سال سخت قبل است عنایت ویژه‌ای داشته باشند و با آرایی قاطع و منطبق با اصول منافع ملی به فرمایشات مقام معظم رهبری نهایت توجه را داشته باشند تا دولت بی‌دغدغه سریعا به برنامه‌ریزی علمی و کارشناسی در راستای حل و فصل امورات پرچالش کشور و مردم بپردازد.

وی افزود: مقام معظم رهبری بارها تاکید فرموده‌اند که ضروری است سه قوه، با روحیه تعامل و همکاری فزاینده و مثبت با یکدیگر امورات کشور را پیش ببرند. اگر مجلس به‌صورت سختگیرانه به موضوع بنگرد، منافع ملی دچار چالش خواهد شد. اینکه مجلس به کمک دولت و رئیس‌جمهوری بیاید تا مشکلات مردم و کشور حل شود امری غیرقابل‌اجتناب است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین