-
مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری برگزار شد

سوگند «برای ایران»

سوگند «برای ایران»

 

مجلس شورای اسلامی روز گذشته میزبان مهمانان داخلی و خارجی برای برگزاری مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری بود که با حضور ۱۱۴هیات‌خارجی از ۸۶ کشور و دبیران کل سازمان‌های بین‌المللی برگزار شد.

در این مراسم مهمانان داخلی در سطح رئیس دفتر مقام معظم رهبری، رئیس قوه قضاییه، رئیس مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای نگهبان قانون‌اساسی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعی از وزرا و مسئولان دولت سیزدهم و مقامات بلندپایه کشوری و لشگری حضور داشتند. نواختن سرود ایران، خوشامدگویی رئیس مجلس شورای اسلامی، سخنرانی رئیس قوه قضاییه، برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید و در نهایت سخنرانی مسعود پزشکیان از بخش‌های مهم مراسم تحلیف بود. این مراسم را ۶۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی پوشش دادند.

فرش قرمز مجلس برای سران ۸۶ کشور

مهمانان و هیات‌های مختلف خارجی به‌تدریج از روز دوشنبه وارد تهران شدند و روز گذشته یکی پس از دیگری به دیدار رهبری رفتند. همچنین دیدارهای جداگانه‌ای بین مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران با هیات‌های خارجی برگزار شد و برخی مقامات نیز با محمدباقر قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، افریقای‌مرکزی، پاکستان، سوریه، صربستان، کوبا، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و گینه‌بیسائو در سطح رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر در این رویداد حضور داشتند.

رؤسای مجالس کشورهای روسیه، الجزایر، بلاروس، قزاقستان، ازبکستان، مالزی، عراق، بورکینافاسو، اوگاندا، کومور، مالی، سریلانکا، سنگال، کره‌شمالی در این مراسم شرکت کردند. همچنین کشورهای امارات، لبنان، اردن، میانمار، زیمبابوه، قرقیزستان، برزیل، مالدیو و گابن در سطح معاون رئیس‌جمهوری و معاون نخست‌وزیر در این مراسم حاضرر شدند.

کشورهای تانزانیا، نیجر، ونزوئلا، بحرین، یمن، لیبی، مصر، سودان، بولیوی، کویت، موریتانی، میانمار، کنگو، گامبیا و اریتره نیز در سطح وزیر خارجه و سایر کشورها از جمله هند، نیکاراگوئه، نیجر، غنا، بلغارستان، ایسلند، تونس، مجارستان، کلمبیا، اکوادور، مکزیک، شیلی، اروگوئه، مالت و سیرالئون وزرا یا سفرای خود را به این مراسم اعزام کردند.

در کنار مهمانان خارجی این مراسم، مهمانان داخلی در سطح رئیس دفتر مقام معظم رهبری، رئیس قوه قضاییه، رئیس مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای نگهبان قانون اساسی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعی از وزرا و مسئولان دولت سیزدهم و مقامات بلندپایه کشوری و لشگری حضور یافته و رئیس مجلس نیز میزبان مهمان داخلی و خارجی بود.

انتخابات ریاست‌جمهوری در امنیت و سلامت برگزار شد

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در آیین تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران در صحن مجلس شورای اسلامی، یاد بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، شهدای گرانقدر به‌ویژه سپهبد عزیز شهید حاج قاسم سلیمانی همچنین شهدای خدمت را گرامی داشت و از خداوند متعال علو درجات را برای همه شهدا مسئلت کرد.

محسنی‌اژه‌ای افزود: خدا را سپاسگزاریم در شرایطی که مردم در غم از دست دادن رئیس‌جمهوری محبوب خود بودند، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در کمال آرامش، امنیت، رقابت و سلامت برگزار شد.

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: مردم در ۱۵ تیر آقای مسعود پزشکیان را برگزیدند و این انتخاب در 7 مرداد توسط رهبر معظم انقلاب تنفیذ و رئیس‌جمهوری مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه جز در مواردی که مستقیما برعهده رهبری است، عهده‌دار شد.

ناظران جهانی مشاهده کردند ایران دچار کوچک‌ترین تنش سیاسی نشد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ناظران جهانی مشاهده کردند جمهوری اسلامی دچار کوچک‌ترین تنش سیاسی نشده است. محمدباقر قالیباف در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری کشورمان که با حضور مهمانان و نمایندگان داخلی و خارجی در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: حادثه تلخ و ناگهانی عروج شهادت‌گونه رئیس‌جمهوری فقید در چشم تحلیلگران عرصه جهانی آزمون مجدد برای نظام مقدس جمهوری اسلامی که دیدیم با مدیریت هوشمندانه رهبر معظم انقلاب بار دیگر نماد ثبات و اقتدار نظام سیاسی ایرانی شد.

وی افزود: در شرایط پرتلاطم بین‌المللی و باوجود دشمنان قسم‌خورده داخلی و خارجی ناظران جهانی مشاهده کردند که جمهوری اسلامی دچار تنش سیاسی و امنیتی و در اداره امور کشور ذره‌ای اخلال ایجاد نشد، همچنین همگان دیدند که در فرصت زمانی بسیار کوتاه وفق قانون اساسی طی یک انتخابات رقابتی و جدی در سلامت و امنیت کامل رئیس‌جمهوری کشور انتخاب شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه این واقعیت‌ها حاکی از ثبات و اقتدار مثال‌زدنی جمهوری اسلامی است که برپایه مردم‌سالاری دینی بنا گذاشته شده، امروز شروع یک دوره جدید و پرافتخار از حیات انقلاب اسلامی است؛ انقلابی که قریب به 5 دهه در مسیر پرشکوه و تمدن‌ساز آغاز شده و نظم جهانی را متاثر ساخته است.

قالیباف گفت: امروز نمایش وحدت کلمه و صدای واحد ایرانیان برای همه دنیا روشن است که ما ایستاده‌ایم و بر سر عهدی که با مردم و شهدای انقلاب بسته‌ایم، خواهیم ماند و ایران را با همدلی همه ایرانیان از هر طیف و قوم و گروه و مذهب خواهیم ساخت.

وی ادامه داد: امروز روزی تاریخی است؛ روزی که نه‌تنها جناب دکتر پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهوری برای خدمت به مردم قسم می‌خورند، بلکه ما هم متعهد می‌شویم که در راه پیشرفت و اعتلای کشور، تامین رفاه مردم و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، قوه مجریه را یاری کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی از تمامی ابرازهای تقنینی و نظارتی و مشورتی خود استفاده خواهد کرد تا از دولت محترم برای مسیر دشوار پیش‌رو برای خدمت به مردم شریف ایران حمایت کند.

وی ادامه داد: ما مطابق رهنمود صریح رهبر فرزانه انقلاب، موفقیت دولت جدید را موفقیت خود و نظام می‌دانیم و در این راستا تصریحات مکرر رئیس‌جمهوری محترم مبنی بر ضرورت اجماع و انسجام داخلی رعایت سیاست‌های رهبر معظم انقلاب و اجرای برنامه هفتم پیشرفت کشور بهترین مبنای مشترک برای تفاهم و همکاری محسوب می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در همین راستا مجلس خود را در کنار دولت تعریف می‌کند و اطمینان داریم که در صورت رعایت این اصول از سوی دولت مجلس و دیگر قوا و نهادهای کشور شاهد صدای واحد ایران خواهیم بود که می‌تواند آینده‌ای روشن را برای مردم عزیزمان رقم بزند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم چراغ راه حرکت کشور عقلانیت انقلابی است که مخرج مشترک انقلابی‌گری و کار آمدی است که می‌تواند رفاه مردم و پیشرفت کشور را در فضای عادلانه با تکیه بر مردم و باور به سنت‌های الهی رقم بزند، در این مسیر توجه به تحولات جهانی و داخلی از جمله تغییرات فناوری و نوآوری و تغییر آرایش قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی امری ضروری است که باید با چشم‌اندازی روشن و اراده‌ای استوار جایگاه خود را در نظم نوین جهانی پیدا کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز ما به استقرار یک دولت تراز مبنی بر عقلانیت انقلابی نیازمندیم؛ دولتی که بتواند آرمان‌ها را مبتنی بر واقعیت‌ها دنبال کند و رفاه امید و زندگی و عدالت را برای مردم به‌ارمغان بیاورد.

وی گفت: تمامی ارکان و قوای کشور باید عزم جدی برای تحول در اداره کشور داشته باشند و در این زمینه با قوه مجریه همراه شوند.

قالیباف گفت: گسترش صلح و ثبات در منطقه دغدغه اصلی ما بوده و هست و همان‌طور که در سال‌های گذشته با دیپلماسی فعال و تقویت محور مقاومت برای این منظور همت گماشته‌ایم، به این راه مقدس ادامه خواهیم داد، امروز نه‌تنها مسئله اول جهان، بلکه مسئله اول انسانیت قضیه غزه است، ماجرای غزه رویارویی محور شرافت در برابر محور جنایت است، همه باید مشخص کنند در کدام سمت تاریخ قرار گرفته‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته مقابل باند جنایت و در کنار شرافت و انسانیت قرارخواهد داشت، متاسفانه تنش‌زایی و جنایت توسط رژیم اشغالگر قدس در نهایت بی‌رحمی در حال انجام است.

از عزت و منافع ایران پاسداری می‌کنم

رئیس‌جمهور در آغاز چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران‌ در مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کرد که به‌عنوان رئیس‌جمهوری، پاسدار اسلام، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی باشد.

مسعود پزشکیان در مراسم تحلیف خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن خوشامد و خیرمقدم‌گویی به سران و نمایندگان کشورهای دوست ایران در سراسر جهان و با درود به روان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای گرانقدر به‌ویژه شهید سردار سلیمانی و شهدای دولت، شهید باهنر، شهید رجایی و شهید رئیسی، حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای برعهده گرفتن بار امانت ریاست‌جمهوری اسلامی ایران را مطابق اصل ۱۲۱ قانون‌اساسی لحظه‌ای تاریخی دانست و بیان کرد: با لطف خداوند، تدبیر رهبر انقلاب و رأی هوشمندانه مردم ایران، انتخاب دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری، فرصتی نو برای ایران و جهان گشود.

وی در همین راستا ادامه داد: فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، فرصت شنیده شدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنان برای تحول و تغییر. فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران.

پزشکیان دولت خود را دولت وفاق ملی توصیف و تصریح کرد: فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و در درون جامعه است. دولتی که با رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود، دولت وفاق ملی است و موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان است و ملتزم به ترجیح منافع ملی بر هر امر دیگر است.

رئیس‌جمهوری محور همگرایی را التزام به قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: قانون اساسی میثاق ملی ماست، سند چشم‌انداز آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به چشم‌انداز را مشخص می‌نماید.

پزشکیان افزود: آنچه امروز نیاز داریم، بازخوانی چشم‌انداز و طراحی راهکارها براساس سیاست‌های کلی برای دستیابی به سند چشم‌انداز که برای جامعه ایران ترسیم نموده است.

سوگندنامه رئیس‌جمهوری

براساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی، رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف سوگند یاد می‌کند که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشد و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به‌کار گیرد و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازد و از هرگونه خودکامگی بپرهیزد و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته ‌است، حمایت کند.

«من به‌عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام، به‌کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته ‌است، حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام(ص) و ائمه‌اطهار علیهم‌السلام قدرتی را که ملت به‌عنوان امانتی مقدس به من سپرده ‌است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.»

رئیس‌جمهوری پس از ادای سوگند، متن آن را در حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان امضا کرد و متن سوگند به آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان تحویل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین