-

واردات خودروی کار کرده آزاد است | بانک مرکزی باید مصوبه را اجرا کند

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو به نامه اخیر بانک مرکزی در خصوص شیوه‌نامه ارز واردات خودروهای کارکرده اشاره کرد که به طور موقت ثبت آماری واردات این خودروها را متوقف کرده است.

واردات خودروی کار کرده آزاد است | بانک مرکزی باید مصوبه را اجرا کند

 او بر لزوم اجرای این مصوبه توسط بانک مرکزی تأکید کرده و معتقد است که این مصوبه به‌وسیله بانک مرکزی تهیه نشده و تنها موظف به اجرای آن است. وی این شیوه‌نامه را مطابق با آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده دانسته که موجب تسریع در ترخیص خودروها از گمرک می‌شود. به‌تازگی، بانک مرکزی اعلام کرده است که قبل از واردات خودروهای کارکرده، باید شیوه‌نامه ارز مربوطه تدوین شده و افراد حقیقی بر اساس آن اقدام کنند.

طبق اعلام سازمان توسعه و تجارت از دو روز پیش، ثبت آماری واردات خودروهای کارکرده که برای افراد حقیقی باز شده بود، پس از ابلاغِ نامه‌ بانک مرکزی، به صورت موقت، متوقف شده است.

این اقدام بانک مرکزی منجر شد برخی اعلام کنند که بانک مرکزی مانع اجرای واردات خودرو کارکرده است؛ پیش از این نیز برخی با استناد به این بندها که منشا ارز واردات خودروهای کارکرده باید مشخص باشد یا اینکه افراد واردکننده بایستی حساب ارزی داشته باشند، عملا بانک مرکزی را مانع اجرای این مصوبه می‌دانستند.

با توجه به اینکه، خبر آزادسازی واردات خودروهای کارکرده منجر به کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی خودروهای خارجی شد، برخی از همان زمان شروع به خبرسازی پیرامون دلایل عدم اجرای این مصوبه کردند که پس از آن هم، با انتشار نامه‌ بانک مرکزی درباره ضرورت تدوین شیوه نامه ارز واردات خودرو کارکرده پیش از واردات خودرو، باعث شد که سناریو چیده شده توسط این افراد، کامل شود.

آن‌هایی که دم از توقف واردات خودروهای کارکرده می‌زنند، همان ذینفعان گرانی خودرو هستند

در این رابطه، علی خسروانی-نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو-ضمن تاکید بر اینکه نباید بر جوسازی‌ها توجه کرده و بر آن دامن زد، اظهار کرد: نامه اخیر بانک مرکزی درباره‌ شیوه‌نامه ارز واردات خودرو کارکرده، مطابق با آیین‌نامه واردات این خودروهاست. این مصوبه توسط بانک مرکزی تهیه نشده و بانک مرکزی مکلف به اجرای آن است. قطعا واردات مطابق آن، منجر به ترخیص سریعتر خودرو از گمرک می شود. 

 

وی افزود: مطابق این آیین‌نامه، افرادی که قصد واردات خودروهای کارکرده دارند، بایستی پول را وارد حساب ارزی کنند. همچنین ایرانی‌های مقیم خارج از کشور نیز باید ارز را به تایید بانک مرکزی برسانند.

این کارشناس بازار خودرو کشور ضمن تاکید بر اینکه در آیین‌نامه ذکر شده که خودروهای کارکرده‌ای که وارد گمرک می‌شوند، ظرف مدت یک ماه باید ترخیص شوند، گفت: از این‌رو ابتدا باید دستورالعمل ارزی واردات خودرو توسط بانک مرکزی تعیین شود تا بر مبنای آن شرایط ترخیص خودرو از گمرک تسهیل شود. این مسئله مانع از بروز مشکل برای واردات کنندگان می‌شود.

خسروانی تصریح کرد: سازمان توسعه و تجارت خبر داده که به زودی نخستین گروه، با استفاده از ارز خارجی، واردات خودرو کارکرده را انجام می‌دهند؛ از همین روی، صحبت‌هایی که برخی در جهت توقف واردات خودرو کارکرده مطرح می‌کنند، مربوط به افرادی است که ذینفع گرانی خودرو هستند یا به نوعی دستشان در جیب ذینفعان گرانی خودرو است.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو ضمن تاکید بر اینکه بطور قطع نامه‌ اخیر بانک مرکزی باید تدوین و مطابق آن واردات صورت گیرد، گفت: این شیوه‌نامه هیچگونه تناقضی با آیین‌نامه ندارد؛ به همین دلیل موضوع توقف واردات خودروهای کارکرده بطور کامل اشتباه است.

گفتنی است که فعالان و کارشناسان بازار خودرو کشور معتقدند: با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر بازار خودرو در نتیجه خبر آزادسازی واردات خودرو کارکرده راکد بوده است، مافیای بازار خودرو که بیکار شدند، آرام ننشسته و دست به کار شده‌اند تا بار دیگر روی نوسان قیمت خودرو موج سواری کنند؛ به طور قطع در مقطع کنونی اگر کاهش قیمت خودروهای کارکرده تداوم پیدا کند، قطعا بر قیمت خودروهای داخلی نیز تأثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین با  توجه به وضعیت کنونی بازار، پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها در بازار تعدیل شود؛ بنابراین کاملا مشهود است که مافیای خودرو دست بکار شده تا شیوه نامه ارز واردات خودرو کارکرده را مانع بزرگی برای واردات خودرو جلوه دهد. تا از این طریق تقاضا در بازار را دوباره تحریک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین