-
با بدرقه مجلس، پنجمین وزیر از کابینه رئیسی جدا شد

فاطمـی امیـن هم رفـت

قریب به ۲۰ ماه از تشکیل و آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد و این ایام در حالی سپری شده است که می‌توان اذعان داشت در میان ۱۳ دولت روی کار آمده در جمهوری اسلامی ایران، دولت سیزدهم یکی از پر تغییرترین دولت‌های مستقر در طول این ایام است که شاهد سلام و خداحافظی شمار زیادی از وزرا و دولتمردان در یک سال و ۸ ماه فعالیت خود بوده است.

فاطمـی امیـن هم رفـت

استعفای وزرای کار، تعاون و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و آموزش و پرورش و همچنین برکناری وزیر جهاد کشاورزی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه مواردی از تغییرات در کابینه سید ابراهیم رئیسی هستند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت موافقت کردند و به این ترتیب فاطمی ‌ امین از وزارت صمت خداحافظی کرد. در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی استیضاح وزیر صمت پس از اظهارات مخالفان و موافقان به رای مجلس گذاشته شد و وکلای ملت با ۱۶۲ رای موافق، ۱۰۲ رای مخالف، ۲ رای ممتنع و ۶ رای باطله از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در مجلس با این استیضاح موافقت کردند. براساس این گزارش، نمایندگان در جلسه استیضاح وزیر صمت که ۱۰ آبان سال گذشته برگزار شده بود با ۸۴ رای موافق، ۱۸۲ رای مخالف، ۶ رای ممتنع با استیضاح سیدرضا فاطمی ‌ امین مخالفت کرده بودند. طبق آیین نامه داخلی مجلس، رای ‌ گیری برای استیضاح به صورت مخفی و با ورقه انجام شد؛ رای عدم اعتماد به هر وزیر نیازمند رای اکثریت مطلق نمایندگان حاضر در جلسه علنی است.

خط قرمز دولت، رانت و ویژه خواری است

سید ابراهیم رئیسی در جلسه استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، تجارت و معدن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت و به دفاع از عملکرد این وزیر دولت سیزدهم پرداخت.رئیس ‌ جمهوری وزیر صنعت، معدن و تجارت را ضدفساد و مافیا توصیف کرد و گفت: خط قرمز دولت فساد، مافیا و رانت ‌ خواری است به هیچ عنوان حتی یک روز و ساعت در دولت، مسئله فساد و مافیا و رانت قابل تحمل نیست و به محض دریافت گزارش، قابل گذشت نیست.

تلقی ما از استیضاح اختلاف نیست

رئیس ‌ جمهوری درباره دلایل حضور خود در مجلس گفت: احساس کردم با این فضایی که بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر وحدت قوا و همکاری بین قوا، ممکن است برخی به نادرستی برداشت کنند که استیضاح ممکن جلوه اختلاف تلقی شود. حضور من در جلسه به این دلیل بود که به همه بگویم استیضاح به معنی اختلاف دولت و مجلس نیست.

رئیس ‌ جمهوری با بیان اینکه از سال ۹۶ به بعد ۶ وزیر و سرپرست در وزارت صمت جابه ‌ جا شدند، گفت: ثبات در مدیریت این وزارتخانه موضوع مهمی است که می ‌ تواند به تولیدکننده و بخش ‌ های مختلف صنعت، معدن و تجارت پیام امیدبخش بدهد.

آیت ‌ الله رئیسی فاطمی امین را فردی حساس نسبت به فساد، رانت خواری، مافیا و روابط ناسالم اداری دانست و خاطر نشان کرد، در جاهایی که نرخ کالا باشد، مانور مافیا بیشتر می ‌ شود اما هم سلوک شخصی وزیر و هم مدیریت اداری وی همواره مبارزه با مظاهر فساد بوده که مورد اتفاق نمایندگان مجلس نیز هست.

رشد ۵۰ درصدی تجارت منطقه ای

رئیس ‌ جمهوری به گزارش مرکز آمار ایران، بانک مرکزی و مرکز پژوهش ‌ های مجلس را مورد استناد قرار داد و گفت: همه شاخص ‌ ها هم در حوزه تولید، معدن و تجارت و هم در حوزه سرمایه ‌ گذاری در کشور به ‌ ویژه تجهیزات تولیدی در کشور رو به رشد است.

وی این شاخص ‌ ها را بیانگر موفقیت وزیر صمت دانست و گفت: شاخص ‌ های اقتصادی، همگی نشان ‌ دهنده رشد تولید است؛ حتی کاری که در حوزه معدن شده در مقایسه با دو دولت گذشته بی ‌ نظیر است. در حوزه تجارت نیز با رشد ۴۰ و ۵۰ درصدی در منطقه مواجه بودیم.

بر اصلاح کمی و کیفی خودرو تاکید داریم

آیت ‌ الله رئیسی با تأکید بر اینکه وضع خودروسازی در کشور نیاز به تحول دارد به دستور هشت بندی خود برای بهبود صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: ما این مشکل را در برخی دیگر از بخش ‌ ها هم داریم. باید میزان سهام دولت در دو شرکت خودروسازی را مورد توجه قرار داد زیرا تعیین وضع این دو شرکت خودروساز قابل پیگیری است.

رئیس ‌ جمهوری با بیان اینکه بهبود وضعیت کمی و کیفی خودرو مورد تاکید دولت و مجلس است، گفت: در دولت سیزدهم گام ‌ هایی برای افزایش کمی و کیفی خودرو برداشته شده و گزارش ‌ های آن نیز موجود است.

رئیس ‌ جمهور با اشاره با موارد اتفاق نظر مجلس و دولت، افزود: باید با مافیای خودرو برخورد و عوامل آن شناسایی شود. پرونده کسانی که شناسایی شدند در دستگاه قضا است. از هیچ کسی گذشت نمی ‌ شود. در مدیریت هر نقطه از کشور ناکارآمدی، فساد، روابط نادرست وجود داشته باشد، دولت با آن برخورد می ‌ کند و مدعی آن است. هرکس در مسئله واگذاری خودرو در روال غیرمعمول، مسئولیت دارد، باید محاکمه شود و همینطور هم شد.

وی با تاکید بر اینکه خودروسازی در کشور حتما نیاز به تحول دارد و باید در این زمینه تلاش کرد، گفت: این که وزیر را فقط با مسئله خودرو مورد بررسی قرار دهیم درست نیست. گام ‌ هایی که در جهت افزایش تولید و کیفیت خودرو برداشته شده است اما در میانه راه هستند.

رئیس ‌ جمهوری بیان کرد: قیمت ‌ سازی از رویه ‌ های غلطی است که دولت نسبت به آن حساسیت دارد؛ این مسئله زیبنده نیست و از مسائلی مشترکی است که باید با این مافیا، سوداگری و قیمت ‌ سازی اینگونه برخورد جدی شود بخشی از سوی قانون در مجلس و بخشی هم در دولت انجام شود.

وی در توضیح انتقادات مطرح شده در حوزه خودرو با اشاره به تصمیم ‌ گیری شورای رقابت در مورد چگونگی عرضه و نرخ خودرو بیان کرد: این شورا بر اساس وظیفه خود تصمیم می ‌ گیرد که عرضه خودرو در بورس توقف شود اما ظرف یک ساعت ۲۰ هزار واحد بورسی ریزش پیدا می ‌ کند.

آیت ‌ الله رئیسی با اشاره به تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مخالفت با واردات خودروهای کارکرده سواری گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد خوردو هم بر اساس وظیفه عمل کرده است.

رئیس ‌ جمهوری تصریح کرد: بخش ‌ های مختلفی در حوزه خودرو تصمیم می ‌ گیرند اما داوری همواره فقط با عملکرد وزیر است؛ درحالی که باید به نقش همه نهادها در این حوزه توجه شود.

آیت ‌ الله رئیسی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: یقین بدانید پاک دستی و مبارزه با فساد امروز یکی از مسائل اولیه و اساسی و مهم ماست که همواره مورد توجه است.

موافقت دولت با تشکیل وزارت بازرگانی

رئیس ‌ جمهوری در ادامه به بحث تنظیم بازار و لایحه وزارت بازرگانی اشاره کرد و گفت: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه مشترک دولت و مجلس اعلام کرد با توجه به اتمام بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، در صورت موافقت دولت، آن را دنبال می ‌ کنیم. آیت ‌ الله رئیسی تنظیم بازار را یکی از مسائل کشور و مردم عنوان کرد و خواستار اولویت ‌ بخشی به بررسی آن در مجلس شد.

وی تأکید کرد: برای ما وضعیت ثبات در وزارتخانه ‌ ها مهم است. برخی از وزارتخانه ‌ ها با سرپرست اداره می ‌ شوند که به زودی وزرای پیشنهادی به مجلس معرفی خواهند شد. وی ابراز امیدواری کرد تصمیم و رای مجلس به ثبات در وزارت صمت و باشد چرا که وزیر صمت در نیمه کار و راه قرار دارد.

فرصتی نداریم که گرفتار حاشیه ها شویم

رضا فاطمی امین در جلسه استیضاح خود در مجلس با بیان اینکه امروز نیاز به وحدت و هم افزایی داریم، گفت: فرصتی نداریم که گرفتار حاشیه ‌ ها شویم، عقب ماندگی ‌ ها باید جبران شود و این نیاز به همدلی و هم افزایی دارد. در چند روز گذشته خبر کذبی منتشر شد که از این جنگ روانی همه متضرر شدند.

وزیر صمت افزود: اتهامی که نه در شأن مجلس و نه دولت بود و در حقیقت ظلم بزرگی بود؛ سوال این است که چرا با آبروی نظام بازی می ‌ شود؟ زیرا به حیثیت مجلس و دولت و همچنین به اعتماد عمومی خدشه وارد شد. ملت ایران بداند که شخص فاطمی ‌ امین و نمایندگان خانه ملت آلوده به فساد نشده ‌ اند.

وی اضافه ‌ کرد: چرا دولت و مجلس تخریب می ‌ شوند؟ چرا رابطه بین دولت و مجلس تخریب می ‌ شود؟ چرا برخی برای کشور هزینه ‌ تراشی می ‌ کنند؟ و چرا ضدفسادترین دولت به چنین فسادی متهم می ‌ شود؟ آیا اینها جنگ روانی نیست؟

وزیر صمت تاکید کرد: وزارت صمت گرفتار آلودگی و فساد خودرویی نشده است، موضوع واگذاری خودروها به نمایندگان مجلس مربوط به سال ‌ های ۹۹ و نیمه اول ۱۴۰۰ پیش از تشکیل دولت سیزدهم بود. این موضوع درباره ارتباط یک شرکت خصوصی خودروساز و برخی نمایندگان خانه ملت بود. خودروسازی که میلیون ‌ ها تومان هزینه می ‌ کند تا در سایت ‌ های زرد علیه وزیر تبلیغ کند. چرا این موضوع با استیضاح وزیر پیوند
می ‌ خورد؟

فاطمی ‌ امین گفت: تیتر می ‌ زنند «لابی ‌ های امریکایی فاطمی ‌ امین»؛ ما کجایمان به امریکایی ‌ ها می ‌ خورد؟ چرا بیرون مجلس عده ‌ ای خوشحالند و چه می ‌ کنند؟ چه منافعی به خطر افتاده است؟ می ‌ گویند «تیغ و گیوتین استیضاح»! مگر اینجا قتلگاه است؟ سوال ‌ هایی نمایندگان مردم می ‌ پرسند و بنده پاسخ ‌ گو هستم. اگر پاسخ ‌ ها را منطقی دیدید در خدمت مردم خواهم بود و در غیر این صورت عرصه را به خدمتگزار دیگری واگذار خواهم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان ‌ داشت: چرا دو قطبی ‌ سازی می ‌ شود؟ چه کسی دنبال دوقطبی ‌ سازی است؟ این در حالی است که دولت و مجلس انقلابی باید با هم و در کنار هم مسائل را حل کنند و هر کس به دنبال فضای دوقطبی است، در حال خیانت کردن است.

وزیر صمت تصریح ‌ کرد: با هر گونه رانتخواری و ویژه ‌ خواری مقابله خواهم کرد و در این راه آماده ‌ ام تا تاوان هم بدهم.

صنعت خودروی ایران بیمار است

فاطمی امین در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بارها از همین تریبون عنوان کردم صنعت خودروی ایران بیمار است. دردهای مزمن دارد. در این باره برنامه چهار ساله داریم و درحال ‌ حاضر در میانه راه هستیم. من چند راه داشتم یا باید فرافکنی می ‌ کردم و کوتاه می ‌ آمدم که راه آسانی بود یا باید وارد میدان می ‌ شدم و مسائل را زیرساختی حل می ‌ کردم. راه دوم را انتخاب کردم و درحال ‌ حاضر وسط این جراحی قرار داریم.

وزیر صمت ادامه داد: صنعت خودرو مسائل زیادی دارد اما چگونه می ‌ توان نرخ خودرو را مدیریت کرد. اگر سال ‌ های قبل مشکلات تولید درمان می ‌ شد امروز با چالش ‌ های فعلی مواجه نبودیم اگر واردات خودرو متوقف نمی ‌ شد یا در نیمه دوم ۱۴۰۰ جنگ ارزی آغاز نمی ‌ شد امروز مشکلات کمتری داشتیم.

فاطمی امین در ادامه سخنان خود اظهار کرد: صنعت خودروی کشور مبتنی بر مونتاژ و داخلی ‌ سازی است از این رو با اعمال تحریم فراز و فرودهای زیادی داشت. در زمان تحریم تولید خودرو به زیر یک میلیون دستگاه رسید در حالی که با برنامه وزارت صمت این عدد با وجود تحریم ‌ های شدید تولید به بیش از یک میلیون دستگاه افزایش یافت.

وی یادآور شد: دشمن می ‌ دانست با تحریم صنعت خودرو مسائل اجتماعی و اقتصادی زیادی خواهیم داشت، از این رو صنعت خودرو جزو نخستین صنایع تحریم شده در سال ۹۷ بود.

چرا بازار خودرو ملتهب شد؟

وزیر صمت با اشاره به تولید ناقص در سال ‌ های ۹۷ ، ۹۸ و ۹۹ ادامه داد: در آذر سال ۱۴۰۰ ، ۱۷۰ هزار خودروی ناقص تولید شده بود. ما این عدد را در پایان سال ۱۴۰۱ به کمتر از هزار دستگاه رساندیم. در این سال تولید ۳۹ درصد افزایش یافت. رویکرد وزارتخانه داخلی ‌ سازی خودروهای خارجی نیست بلکه اعتماد به دانش داخلی و طراحی خودرو در کشور است.

فاطمی امین با اشاره به نابسامانی بازار خودرو و نرخ بالای این محصول اظهار کرد: این مشکل به فاصله عرضه و تقاضا بر می ‌ گردد. ۴ سال است که تیراژ تولید زیر یک میلیون دستگاه است این امر به اضافه ممنوعیت واردات منجر به انباشت تقاضا در بازار شد. با وجود افزایش نرخ بازار اما در سال ۱۴۰۱ نمودارها نشان می ‌ دهد تورم خودرو روند کاهشی داشته است. اگر نرخ خودرو از آذر سال گذشته جهشی بود به دلیل جنگ ارزی است که آغاز شده است نه نرخ تمام شده این محصول.

وزیر صمت گفت: از آذر سال گذشته با افزایش نرخ ارز تقاضای کاذب در بازار افزایش یافت. افراد برای حفظ پول خود نقدینگی را وارد بازار خودرو کردند. این امر به التهاب بازار دامن زد.

فاطمی امین در ادامه پاسخگویی به مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان خانه ملت عنوان کرد: برای ثبات بازار عرضه خودرو در بورس کالا عملیاتی شد صورت گرفت که پس از مدتی متوقف شد. اگر عرضه خودرو به بورس ادامه می ‌ یافت، با وجود مرجع قیمتی، نرخ در بازار جهشی نمی ‌ شد. سال گذشته ۷ میلیون خودرو شماره ‌ گذاری شد که تنها یک میلیون آن خودرو نو بود و باقی خودروهای دست دومی بود که معامله شد. اساس قیمتی خودروهای دست دوم نه نرخ کارخانه که نرخ بازار بود. اگر عرضه خودرو به بورس کالا ادامه می ‌ یافت نرخ این خودروها در بازار جهشی نبود.

وی تاکید کرد: ما هم باور داریم بهره ‌ وری باید افزایش یابد، به ایمنی خودروها باید توجه ویژه شود اما راهش این نیست که فقط شاکی باشیم. من اینجا ایستاده ‌ ام تا در شرایط فعلی مشکلات را حل کنیم. این موضوع فرصت می ‌ خواهد. در برنامه چهار ساله، در مرحله نخست تمرکز بر افزایش تیراژ بود این امر نیز محقق شد. همانطور که گفتم سال ۱۴۰۱ تولید خودرو ۳۹ درصد افزایش داشت امسال نیز تیراژ تولید فروردین رشد ۵۷ درصدی داشت. برای حل موضوع بازار خودرو باید تولید افزایش پیدا کرده و واردات تقویت شود.

وزیر صمت گفت: دیروز نخستین سری خودروها از گمرکات کشور ترخیص شدند تا امروز صد هزار خودرو ثبت سفارش شده اما باید توجه داشته باشیم که واردات پیچیدگی ‌ های خود را دارد.

صنعت خودرو مافیا دارد

وی در ادامه اضافه کرد: در صنعت خودرو مافیا داریم که تخلف و تهدید می ‌ کند و از افزایش تولید ناخشنود است. فاطمی امین ارزش بازار خودرو و قطعات آن را بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برشمرد و تاکید کرد: چنین بازاری مافیا دارد که مدام در حال مقاومت و کارشکنی است، اما ما ایستاده ‌ ایم و به فضل الهی مشکلات را حل خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*