-

تعیین ضرب‌الاجل ساماندهی مرز باشماق

رئیس کل دادگستری استان کردستان در معیت دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ضمن بازدید از مرز ملی باشماق مریوان حضور یافتند و به بررسی مشکلات این مرز پرداختند.

به گزارش صمت حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی‌ افزود: مرز باشماق مریوان به‌عنوان دومین مرز مهم کشور وضعیت مناسبی ندارد و متاسفانه از بی‌نظمی و مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد که این وضعیت به هیچ وجه شایسته استان کردستان و کشورمان نیست.

رئیس کل دادگستری استان کردستان بیان کرد: با اینکه حدود ۱۰ سال از رسمی و بین‌المللی شدن مرز باشماق می‌گذرد و متاسفانه باوجود تشکیل جلسات متعدد در سطح ملی و استانی مشکلات زیادی به صورت حل‌نشده باقی مانده است.

حجت‌الاسلام حسینی تاکید کرد: از نظر دستگاه قضایی استان مشکلات مرز باشماق و راهکارهای رفع آنها به وضوح روشن است اما انجام نشدن تکالیف قانونی و کم‌کاری تعدادی از مراجع و نهادهای ملی و استانی باعث شده پیشرفت چشمگیری در زمینه رفع مشکلات این مرز رقم نخورد. وی بر حل مشکلات مرز باشماق توسط مدیران اجرایی استان و شهرستان در دو بخش تاکید و بیان کرد: در بخش اول که شامل اجرایی شدن طرح توسعه مرزی است متاسفانه باوجود گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از شروع عملیات اجرایی آن، تاکنون حدود‌ ۸ درصد پیشرفت داشته است؛ بنابراین با توجه به تامین اعتبار اجرای این طرح باید ادامه اجرای پروژه با جدیت و سرعت احیا شود. درباره تملک اراضی مورد نیاز طرح نیز که دارای معارض است استانداری کردستان باید با فوریت برای تامین اعتبار لازم اقدام کند تا دستگاه قضایی بلافاصله دستور تملک و رفع تصرف را صادر کند.

در بخش دوم نیز باید تا زمان اجرایی شدن کامل طرح توسعه این مرز، وضعیت موجود مرز باشماق که مشکلات آن احصا‌ شده توسط همه نهاد‌های مرتبط اعم از اجرایی، انتظامی و امنیتی ساماندهی شده و از وضعیت فعلی خارج شود.

رئیس کل دادگستری استان کردستان گفت: بدیهی است دستگاه قضایی استان اعم از دادستانی و سازمان بازرسی، کم‌کاری در هر دو بخش یادشده را رصد کرده و با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.

محمد جباری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان نیز‌ بحث مرز باشماق را از مصادیق بارز حقوق عامه ذکر‌ و اظهار کرد: مشکلات این مرز ملی باید یک بار برای همیشه حل‌و‌فصل شود.

جباری افزود: وجود سردخانه مناسب، انبار و آزمایشگاه در مرز باشماق ضروری است و باید شیوه‌نامه ورود و خروج به کشور همسایه ساماندهی شود و افرادی که می‌خواهند تردد کنند کارت مخصوص تردد داشته باشند. همچنین در ادامه، حجت‌الاسلام حسینی از محوطه مرز باشماق بازدید کرد و خطاب به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و دادستان مریوان بر رفع تصرف از این اراضی تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*