-
«کارگو» نمک‌گیر شد

گشایش گره کور صادرات در آسمان

فرود کارگو در مازندران به هفته سوم نزدیک می‌شود و گویا این پرنده آهنی زمین‌گیر و قصد دل کندن از آسمان ساری و پرواز به سمت بازارهای خارجی را ندارد.

آمدن و استقرار کارگو از مطالبات دیرینه بازرگانان و تجار مازندرانی بود تا با بهره ‌ گیری از حمل ‌ ونقل چندوجهی، حجم بیشتری از نوبرانه ‌ های باغی و محصولات کشاورزی را به آن ‌ سوی آب ‌ ها منتقل کند.

بالاخره پس از پیگیری ‌ های فراوان استاندار کارگو به مازندران رسید و در فرودگاه بین ‌ المللی ساری فرود آمد و مستقر شد اما پرواز آن درگرو رفع موانع و حمایت زنجیره ‌ های مختلف تولید تا بازرگانی و صادرات است.

پرواز نخستین محموله هوایی باری موسوم به کارگو برای مازندران نقش حیاتی دارد و با تیک آف و برخاستن این هواپیمای باری، آرزوهای صادراتی مازندران اوج می ‌ گیرد و می ‌ توان به اهداف و برنامه ‌ های ترسیم ‌ شده در حوزه صادرات محصولات کشاورزی امیدوار بود.

پرواز کارگو در هاله ای از ابهام

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران که تلاش و رایزنی فراوانی برای استقرار و فرود هواپیمای باری و کارگو در مازندران داشته است، بابیان اینکه زمان پرواز کارگو باخداست، گفت: دولت سهم خود را در زمینه استقرار کارگو انجام داد و حالا نوبت تجار و صادرکنندگان است تا از این ظرفیت استفاده کنند. وی بابیان اینکه در صورت استقبال تولیدکنندگان و تجار آمادگی برای افزایش پروازهای کارگو وجود دارد، گفت: در صورت نیاز و استقبال تا پنج فروند هواپیمای باری برای انتقال محصولات در استان مستقر می ‌ شود. وی از بازرگانان و تولیدکنندگان خواست تا از این فرصت برای انتقال محصولات به بازارهای هدف و صادراتی بهره بگیرند، گفت: سرعت انتقال محصولات با استفاده از هواپیما و حمل ‌ ونقل هوایی افزایش می ‌ یابد و مرکبات زودتر به بازارهای هدف خواهد رسد. حسینی پور در پاسخ به هزینه و تعرفه صادرات هوایی مرکبات گفت: دولت برای این بخش سوبسید در نظر گرفته و این مشکل با دادن یارانه حل می ‌ شود.

پاشنه آشیلی به نام سوبسید

سوبسید و یارانه پاشنه آشیل برای پرواز هواپیمای باری و کارگو در مازندران به شمار می ‌ رود و با توجه به بالابودن هزینه و تعرفه حمل ‌ ونقل، بدون حمایت ‌ های دولتی و تخصیص یارانه، تاجران و بازرگانان انگیزه ‌ ای برای صادرات هوایی مرکبات و محصولات نخواهند داشت. طبق برآوردها هزینه حمل هوایی مرکبات و پرتقال از طریق کارگو یک تا دو دهم دلار تخمین زده می ‌ شود و این میزان، هزینه ‌ های سربار تولیدکنندگان و تجار را افزایش می ‌ دهد و قدرت رقابت آنان را در بازارهای خارجی خواهد گرفت.

هزینه بالا قدرت رقابت را می گیرد

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران با تقدیر از حمایت ‌ های دولت و پیگیری ‌ های استاندار مازندران در استقرار هواپیمای کارگو، مهم ‌ ترین مسئله را تعرفه حمل هوایی بار ذکر کرد و گفت: صنعت و معدن باید یارانه برای کاهش هزینه ‌ های کارگو در نظر گیرد. وی در گفت ‌ وگو با مهر هزینه یک تا دو دهم دلاری هر کیلوگرم محصول مرکبات را سبب افزایش هزینه تمام ‌ شده برای رسیدن به بازارهای جهانی دانست و گفت: این هزینه برای تاجر و بازرگان گران تمام می ‌ شود و قدرت رقابت را خواهد گرفت و دادن یارانه و سوبسید می ‌ تواند در حمایت از بازرگانان مؤثر باشد. رئیس اتاق بازرگانی مازندران حذف بازگشت تعهدات ارزی برای صادرات مرکبات را از دیگر مطالبات بازرگانان بیان کرد و گفت: اینکه تاجر بخواهد ارز صادراتی را با نرخ روز برگرداند رغبت آنان برای صادرات را از بین می ‌ برد. مهاجر بابیان اینکه معافیت ۵۰ درصدی بازگشت تعهدات ارزی مرکبات به مدت چهار ماه مصوب شده است، این مصوبه را در رقابت ‌ پذیر کردن تولیدات و افزایش انگیزه بین تجار مؤثر خواند. مهاجر درعین ‌ حال تصریح کرد: کاپیتان هواپیمای باری کارگو نشستی با صمت استان داشته و مقرر است تمهیدات حمایتی به عنوان یارانه حمل در نظر گرفته شود.

تضمینی به نام گواهی ارتقای سلامت

فرآیند صادرات محصولات کشاورزی و باغی در مازندران امسال نسبت به سال ‌ های قبل تغییر کرده است، پس از ناکامی و تجربه شکست و برگشت محموله ‌ های صادراتی کیوی از کشور هندوستان و سخت ‌ گیری ‌ های کشورهای مقصد و هدف، تدابیر ویژه ‌ ای برای رعایت استانداردهای بهداشتی و قرنطینه ‌ ای در پیش ‌ گرفته شد. شناسنامه ‌ دار شدن باغات و دریافت گواهی ارتقای سلامت به عنوان پیش ‌ فرض ‌ های صادرات محصولات کشاورزی و مرکبات تعیین شد و صادرکنندگان و باغداران برای صادرات مرکبات ملزم به دریافت این کد شناسایی هستند. در این طرح، فرآیند تولید، شیوه تولید، سموم به ‌ کارگیری شده، انبارداری، بسته ‌ بندی و بازرگانی و صادرات مرکبات توسط کارشناسان کشاورزی و فنی در سامانه ‌ ای که به این منظور طراحی ‌ شده، درج و ثبت می ‌ شود و مصرف ‌ کننده داخلی و خارجی می ‌ تواند این فرآیند را رصد و ارزیابی کند.

ثبت اطلاعات ۱۳۰۰ هکتار از باغات مازندران

علی محمدی رئیس سازمان نظام ‌ مهندسی کشاورزی مازندران با اظهار اینکه اتاق اصناف کشاورزی با کمک کارشناسان کشاورزی اقدام به ثبت مشخصات باغات تولیدی و محصولات می ‌ کنند، افزود: تاکنون بیش از هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات استان برای شناسنامه ‌ دار شدن و دریافت گواهی ارتقای سلامت ثبت ‌ نام کردند. وی در گفت ‌ وگو با مهر با اظهار اینکه برای ۲۵۰ هکتار از باغات و محصولات استان گواهی ارتقای سلامت صادر و ثبت ‌ شده است، تهیه آن را برای صادرات و بازرگانی محصولات لازم دانست و خواستار همکاری باغداران و کشاورزان در این زمینه شد. شناسایی بازارهای جدید صادراتی مرکبات و کیوی ضرورت شناسنامه ‌ دار شدن محصولات برای راه ‌ یابی به بازارهای جهانی را الزامی می ‌ سازد و امسال برخلاف دیگر سال ‌ ها، چین به مقصد صادراتی مازندران اضافه شد و چشم ‌ بادامی ‌ ها هم طعم شیرین مرکبات مازندران را خواهند کشید. درحال ‌ حاضر روزانه ۵۰۰ تن مرکبات مازندران به مناطق مختلف کشور ارسال می ‌ شود و تاکنون نیز مقادیر قابل ‌ توجه محموله ‌ های صادراتی از طریق زمینی و یا دریا به کشورهای مقصد صادرشده است اما باگذشت حدود سه هفته همچنان کارگو در فرودگاه ساری زمینگر و شاید هم نمک ‌ گیر شده است و باغداران و بازرگانان برای پرواز این هواپیمای باری لحظه ‌ شماری می ‌ کنند. باغداران مازندران که تاکنون ضررهای زیادی به دلیل افت نرخ محصولات و انبار شدن مرکبات متحمل شدند دستان پینه و بسته شأن به آسمان بلند شده تا با اوج ‌ گیری صادرات و بهره ‌ گیری از ظرفیت حمل ‌ ونقل هوایی، طعم باغداری برایشان شیرین
شود.

سخن پایانی

امسال میزان تولید مرکبات و کیوی در مازندران حدود سه میلیون تن تخمین زده می ‌ شود و بنا است با بهره ‌ گیری از ظرفیت حمل ‌ ونقل چندوجهی شامل هوایی، زمینی و دریایی میزان صادرات را به دو برابر سال قبل و حدود ۵۰۰ هزار تن برساند. بنابراین برای نخستین بار هواپیمای کارگو برای نخستین بار در استان مازندران به زمین نشست.حمل ‌ ونقل هوایی محصولات کشاورزی راهی برای عرضه بهتر و بیشتر محصولات کشاورزی کشور به بازارهای جهانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین