-
در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی مطرح شد:

حجم مبادلات تجاری با روسیه قابل افزایش است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گفت: در سال ۱۳۹۶ میزان صادرات گیلان فقط ۱۱۴ میلیون دلار بود‌ اما به همت تولیدکنندگان و تاجران گیلانی، این میزان اکنون به بیش از ۶۳۰ میلیون دلار رسیده است و بیشترین حجم صادرات ما در منطقه اوراسیا به روسیه انجام می‌شود.

به گزارش صمت به نقل از روابط‌عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، فرهاد دلق‌پوش از افزایش مبادلات تجاری با روسیه استقبال کرد و افزود: چنانچه تعامل بیشتر و زیرساخت مطلوب‌تر برای توسعه امور تجاری و رفع نیازهای دو کشور فراهم شود، می‌توانیم حجم مبادلات تجاری را چندین برابر افزایش دهیم.

وی با اشاره به نیاز کارخانه‌های صنعت سلولزی گیلان به تامین مواد اولیه، توضیح داد: در این استان که قطب صنعتی سلولزی کشور به شمار می‌رود، میزان تولید انواع اوراق فشرده و پالت‌های چوبی به بیش از ۵ میلیون مترمکعب رسیده است و در صورت فراهم شدن زمینه واردات چوب از روسیه و زراعت صنعتی چوب در گیلان، این صنعت به مراتب رشد بیشتری خواهد یافت.

خواهرخواندگی رشت و آستراخان

اسداالله عباسی، استاندار گیلان نیز با اشاره به روابط تجاری بیش از ۴۰۰ ساله ایران و روسیه، وجود سرای گیلانیان در آستراخان را نمونه‌ای از این امر دانست.

وی با یادآوری بازدیدهای مستمر استانداران آستراخان از گیلان در ۲۵ سال اخیر و امضای توافقنامه‌هایی که بخش‌هایی از آنها اجرا شده و برخی از بندها نیز در حال اجراست به خواهرخواندگی رشت و آستراخان اشاره کرد و گفت: گیلان برای تقویت روابط اقتصادی با روسیه به‌ویژه استان‌های جنوبی آن کشور، آمادگی کامل دارد.

عباسی راه‌آهن در دست احداث رشت-آستارا، اسکله، بنادر و گمرکات استان به‌ویژه آستارا را به‌عنوان درگاه‌های صادراتی گیلان برشمرد و ادامه داد: ایجاد شبکه گردشگری دریایی نیز از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود.

استاندار گیلان راه‌اندازی پرواز مستقیم از ایران به آستاراخان را از جمله پیشنهاداتی خواند که سبب سهولت در مراودات میان تاجران دو کشور خواهد شد.

وی پیشنهاد افزایش ساعت کار مرز روسیه، ایجاد شعبه بانک روسی در منطقه آزاد تجاری انزلی، استفاده از زمین‌های زراعی جنوب روسیه برای تولید محصولات فراسرزمینی از سوی ایرانیان، گسترش مراودات فرهنگی و علمی و نیز لغو روادید رانندگان ترازیت را مطرح کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا سال آینده، سال شکوفایی و توسعه صادرات گیلان باشد.

استاندار گیلان با اشاره به تاکید رئیس‌جمهوری بر لزوم ایجاد پنجره واحد برای صدور مجوزهای کسب‌وکار، تصریح کرد: این موضوع گام مهمی برای تسهیل اقدامات تجاری به شمار می‌رود و امیدواریم با کوتاه شدن زمان صدور مجوزها، شاهد رونق فعالیت تاجران و فعالان اقتصادی روسیه در ایران به‌ویژه گیلان باشیم.

تشکیل یک کارگروه مشترک

کاظم جلالی، سفیر جمهوری ‌اسلامی ‌ایران در روسیه نیز که به صورت ویدئوکنفرانس در این نشست حضور یافته بود با اشاره به توانمندی‌های تجاری گیلان و نیز ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط دو کشور، تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا را مهم‌ترین پروژه در کشور دانست.

وی افزود: با تکمیل این پروژه به‌عنوان حلقه اتصال کریدور شمال-جنوب، علاوه‌بر کاهش هزینه صادرات از ایران به سایر نقاط جهان، اقتصاد کشور نیز متحول خواهد شد. جلالی امنیت اقتصادی کشور را در گرو تکمیل زیرساخت‌ها دانست و تصریح کرد: راه‌آهن گیلان به‌عنوان پروژه‌ای فراملی باید هرچه سریع‌تر با اهتمام کافی به بهره‌برداری برسد. سفیر ایران در روسیه به ظرفیت مرزهای آبی کشورمان نیز اشاره کرد و ضمن مهم دانستن جایگاه مرزهای آبی گیلان، توسعه تجارت آبی را نیازمند توسعه و فراهم آوردن امکانات لجستیکی، کشتی‌های رورو و گمرکی و همچنین تکمیل زیرساخت‌ها دانست. وی توسعه آزمایشگاه برای سنجش و پایش محصولات ترانزیتی را یک ضرورت غیرقابل انکار اعلام کرد و گفت: گمرک آستارا نیازمند توجهی بیشتر است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود کارگروه مشترکی از رایزن‌های اقتصادی روسیه و کارشناسان و فعالان اقتصادی گیلان برای توسعه اقدامات اقتصادی و استفاده موثر از ظرفیت‌های دو کشور تشکیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین