-
نشست خبری رییس سازمان توسعه تجارت ایران عنوان شد:

۴ عامل ناترازی تجارت کشور

معاون وزیر صمت ضمن اشاره به اینکه کسری تراز تجاری به مرز ۷ میلیارد دلار نزدیک شده است، ۴ عامل منفی شدن تراز را اعلام کرد.

 ۴ عامل ناترازی تجارت کشور

به گزارش صمت- شهریار خادمی: محمدعلی دهقان‌دهنوی رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران امروز در نشست خبری اظهار کرد: در سال گذشته صادرات غیرنفتی ۴۹.۳ میلیارد دلار بود که از نظر وزن ۹.۸ درصد و از نظر ارزش ۸.۹ درصد کاهش یافته بود. ۶۶.۲ میلیارد دلار نیز واردات داشتیم که مجموع صادرات و واردات، تجارت ۱۱۵ میلیارد دلاری را برای کشور رقم زده بود. همچنین تراز تجاری ۱۶.۸ میلیارد دلار منفی بود.

وی افزود: در نیمه نخست امسال نیز ۷۰ میلیون تن به ارزش ۲۵.۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن ۳.۴ درصد و ارزش ۶.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. چین با ۷ میلیارد دلار، عراق ۵.۲ میلیارد دلار، امارات ۳.۴ میلیارد دلار ترکیه ۲.۴ و افغانستان کمی بیش از یک میلیارد دلار ۵ مقصد نخست صادراتی ما بودند که سهم ۷۵ درصدی در صادرات کشور داشتند که نشان می‌دهد باید مقاصد صادراتی متنوع شود.

دهقان دهنوی تصریح کرد: در نیمه نخست امسال ۱۸.۲ میلیون تن واردات به ارزش ۳۲.۵ میلیارد دلار داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن ۲.۸ درصد و از نظر ارزش ۶.۶ درصد افزایش یافته است؛ ۵ مقصد نخست وارداتی امارات، چین، ترکیه، آلمان و هند بود که ۷۹ درصد از واردات کشور را به خود اختصاص دادند. بنابراین تراز تجاری نزدیک به ۷ میلیارد دلار منفی است.

علل اصلی کسری تراز تجاری

معاون وزیر صمت درباره علت کسری تراز تجاری اظهار کرد: دو عامل کاهش قیمت‌های جهانی به ویژه در حوزه کالاهای پتروشیمی و بروز برخی مشکلات در صادرات گاز که منجر به افت ۵.۳ میلیارد دلاری این محصول شد، از جمله عوامل خارجی افت صادرات بود.

وی افزود: عامل سوم وضع عوارض صادراتی روی کالاهای خام و نیمه خام است. موافق هستیم که صادرات این کالاها کار مطلوبی نیست اما با نحوه برخورد مخالف هستیم. اگر می‌خواهیم از دام صادرات این کالاها خارج شویم باید نسبت به سرمایه گذاری برای توسعه تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا اقدام کنیم که این امر نیاز به تأمین مالی دارد. این تأمین مالی هم می‌تواند از طریق صادرات کالاهای خام و نیمه خام تأمین شود. باید عوارض به گونه‌ای وضع شود که انگیزه صادرات کالا در سایر حوزه‌های زنجیره فراهم شود نه اینکه خود را از منابع ارزی محروم کنیم؛ مثلاً وضع عوارض در حوزه سنگ‌های تزئینی موجب افت صادرات شدید در این بخش شد.

دهقان دهنوی گفت: عامل چهارم نیز وضع مقررات خلق الساعه، بی ثباتی مقررات، محدود کردن صادرکنندگان و واردکنندگان به بهانه‌های مختلف، ایجاد محدودیت برای همه صادرکنندگان به علت تخلف عده‌ای قلیل و انباشت قوانین منجر به این شده فرایند صادرات کشور به شدت مختل شود. امروز صادرکننده ناراضی است. امروز صادرکننده به گونه‌ای در تله مقررات گرفتار شده که می‌گوید این یک بار را صادرات کنم دیگر وارد امر صادرات نمی‌شوم.

تکمیل می شود...

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین