-

رد جایزه نوبل

گون هان کانگ در روزهایی که انسانها در جنگ کشته می‌شوند کنفرانس مطبوعاتی و جشن جایزه نوبلش را رد کرد.

خطیر

برگرفته از ktimes - برگردان مهتاب خطیر:

هان کانگ، نخستین کره‌ای برنده جایزه نوبل ادبیات، با اشاره به تراژدی‌های جهانی جنگ اوکراین و روسیه و درگیری اسرائیل و فلسطین از برگزاری کنفرانس خبری خودداری کرد.پدرش، رمان نویس سرشناس، هان سونگ وون، ۸۵ ساله، پیام او را در یک کنفرانس مطبوعاتی در خانه ی ادبی هان سونگ وون در جانگ هونگ، استان جئولا جنوبی، بازگو کرد.”(هان کانگ) به من گفت: “با بالا گرفتن جنگ و کشته شدن هر روز مردم، چگونه می‌توانیم جشن یا کنفرانس مطبوعاتی بگیریم؟” او گفت که کنفرانس مطبوعاتی را نمی‌خواهد. پس از اعلام جایزه نوبل ادبیات در شامگاه پنجشنبه، هان سونگ وون با دخترش گفت‌وگو کرد و پیشنهاد داد تا یک انتشاراتی را برای کنفرانس مطبوعاتی برگزیند.در آغاز، او موافق بود و گفت که «امتحانش می‌کند»، اما یک شبه دیدگاهش را تغییر داد. بینش او از نویسنده‌ای درون کشوری به آگاهی و بینش جهانی دگرگون شده است. اگرچه، من نمی‌توانستم شادی ام را از سرافرازی دختر و کشورم نادیده بگیرم، بنابراین در پایان کنفرانس مطبوعاتی را ترتیب دادم.  اما هان کانگ همچنان تلاش کرد تا جلوی پدرش را بگیرد و جشن در خانه ی ادبی برگزار نشود.

پدرش گفت: می خواستم جشنی برای آشنایان و خوانندگان کتاب بگیرم، اما دخترم به من گفت که این کار را نکن. او گفت: خواهش می‌کنم در این روزهای غم انگیز (جنگ ها) جشن نگیرید. آکادمی سوئد این جایزه را به من نداد تا از آن لذت ببریم، بلکه برای اینکه روشنفکرتر بمانم. پس از شنیدن آن، من دچار اندوه زیادی شدم.

هان کانگ پس از دریافت خبر دریافت جایزه خود در تماس تلفنی با کمیته نوبل در روز پنجشنبه، بیان کرد که «بسیار شگفت زده و مفتخر است» اما چیز دیگری نگفته است.

چندی از ناشرها، از جمله چانگبی ناشر رمانهای برگزیده ی او «اعمال انسانی» (۲۰۱۴) و «گیاهخوار» (۲۰۰۷)، Munhakdongne، ناشر مجموعه شعر و رمان «باد می‌وزد» (۲۰۱۰) پیشنهاد برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی را داده‌اند اما هان تاکنون پاسخی نداده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین