آنالیز اصالت کارهای فردریش

مهتاب خطیر

پس از آنالیز و کار روی اصالت نقاشی‌های کالکشن هنری درسدن، یکی از آثاری که پیش‌تر کاسپار دیوید فردریش نقاش آن خوانده می‌شد اعتبار خود را از دست داد. کاسپار دیوید فردریش نقاش سبک رمانتیسم آلمانی بود و از مهم‌ترین نقاش‌های نسل خود به‌شمار می‌رفت. او بیشتر برای منظره‌های رمانتیک و وهم آلودی، مانند «سرگردان بالای دریایی از مه» (۱۸۱۸) شهرت دارد که مردمانی اندیشناک را از پشت سر در پس زمینه‌ای خاکی نشان می‌دهد. پیش از برگزاری نمایشگاه ۲۵۰ سالگی فردریش، پژوهشگران کالکشن هنری درسدن به آنالیز آثار این هنرمند پرداختند. به ویژه یکی از نقاشی‌ها پرسش‌برانگیز  بود. تابلوی رنگ روغن «درخت برهنه» (۱۷۸۹/۱۷۹۹)  از لیست نقاشی‌های نمایشگاه «کاسپار دیوید فریدریش» برداشته و در بخش آثار هنرمندهای ناشناس کنار ۱۳ نقاشی دیگر فریدریش به نمایش درآمد.

فردریش

هولگر بیرخولز کیوریتور نمایشگاه به خبرگزاری مونوپول گفت: «تجزیه و بررسی مادون قرمز رنگدانه‌ای پس زمینه نشان داد که « این شیوه هیچ ربطی به سبک طراحی فردریش ندارد». افزون بر این، رنگ‌های زرد و آبی نیز که تا سال ۱۸۱۰ رایج نبود در کار به چشم دیده می شود. بیرخولز توضیح داد که با رأی کارشناس‌های سبک رمانتیسم این نقاشی به دلیل اینکه«از نظر سبکی با دیگر آثار همخوانی ندارد» از این کالکشن برداشته شد‌. ارزیابی و آنالیز اصالت کارهای نخستین فردریش همیشه دشوار بوده است. هنرمند نقاشی را در سال ۱۸۰۷ آغاز کرد، اما شمار نقاشی‌های رنگ روغنی که از آن دوره به او نسبت داده شده، بسیار زیاد است.  در ادامه بیرخولز کیوریتور می‌گوید: «پایه و اساس استدلال سنجش همیشه این‌گونه است که یا اثر شبیه به سبک فردریش کشیده نشده و یا اینکه چون یکی از کارهای نخستین هست پرسش‌برانگیز است؛ که از نگاه من در هر دو صورت چندان موثق نیست.»

نوشته: فرانسسکا آتون / انتشار:۲۶ اوت ۲۰۲۴ در Artnews

برگردان: مهتاب خطیر

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین