-

از اصلاح عوارض صادراتی تا پیگیری پرونده تعزیراتی فولادسازان

از اصلاح عوارض صادراتی تا پیگیری پرونده تعزیراتی فولادسازان

 

سید رسول خلیفه سلطانی؛ دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در مجمع عمومی این تشکل صنفی اعلام کرد:

فعالیت انجمن فولاد در سال گذشته عمدتا در چند محور متمرکز بوده است. از بین فعالیت‌های انجمن، در حوزه صادرات دو موضوع پیگیری شده است که اصلاح عوارض صادراتی از این جمله است. عوارضی که برای حدود ۵۰ روز وضع و ملغی شد. دوم؛ نرخی که برای عوارض صادراتی تعیین شده بود با پیگیری های انجمن از ۲ به ۱ تغییر کرد.

موضوع دیگر مورد پیگیری انجمن، اصلاح مقررات بازگشت ارز صادراتی است که نه تنها انجمن فولاد، بلکه همه صنایع پیگیری زیادی داشتند. مطالبه صنعت فولاد در خصوص سیاست ارزی این بود که بتواند هزینه های خود را بالاتر از نرخ نیمایی پوشش دهد. البته توافق های مثبتی در انتهای دولت سیزدهم رخ داد که امید است در دولت چهاردهم به ثمر بنشیند.

مسأله پیگیری شده دیگر توسط انجمن، متعادل‌سازی محدودیت‌ها در حوزه انرژی است که موفق به تعدیل بسیاری از محدودیت‌ها در سال قبل شدیم. این موضوع در سال جاری نیز توسط انجمن پیگیری شده، اما قول مساعدت وزارت نیرو محقق نشده است.

محدودیت گاز نیز برای تولیدکنندگان آهن اسفنجی و فولادسازی پیگیری شد و توانستیم سهم بیشتری برای مصرف گاز تولیدکنندگان بگیریم.

همچنین در بحث تنظیم بازار، انجمن عضو کارگروه تنظیم بازار است و موفق شد عرضه کارخانجات ورق گرم برای کارخانجات ورق سرد را بگیریم که موفقیت نسبی حاصل شده است، اما با انتظارات انجمن هنوز فاصله دارد.

مورد دیگر اصلاح ضرایب شفافیت سامانه جامع تجارت بود که حاصل شد.

همچنین ارزش پایه صادراتی گمرک اصلاح شد و گمرک ملزم به استعلام از انجمن فولاد شد.

مسأله دیگر پیگیری پرونده تعزیراتی شرکت‌ها در قوه قضاییه است که همچنان در حال پیگیری است و به دنبال طرح این موضوع در جلسه سران سه قوه هستیم تا تصمیمی برای محکومیت‌های تعزیراتی شرکت‌ها گرفته شود.

در سال گذشته هم به عنوان تشکل گروه A شناخته شد که معمولا سه تا ۵ در این گروه قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین