-

ارتقا جایگاه برند شما در صنعت توسط بازاریابی محتوایی و برند سازی حرفه‌ای

ارتقا جایگاه برند شما در صنعت توسط بازاریابی محتوایی و برند سازی حرفه‌ای

شاید تصور کنید که برندسازی، تنها در مورد طراحی لوگو و دیگر عناصر بصری است؛ اما یکی دیگر از عواملی که نقش بسیار مهمی در رساندن صدای برند شما به مخاطبان دارد، بازاریابی محتوا است. برندسازی ازطریق بازاریابی محتوا به شما این امکان را می‌دهد که داستان منحصربه‌فرد خود را به اشتراک بگذارید و به اهداف و مشتریانتان نزدیک‌تر شوید.

تحقیقات نشان می‌دهند که ۴۰ درصد از برندها به‌دلیل تولید محتوایی به‌یادماندنی به شهرت دست یافته‌اند؛ علاوه‌بر این، ۳۳ درصد از برندها برای داشتن شخصیت منحصربه‌فرد و ۳۲ درصد به‌دلیل داستان‌گویی جذاب و موثر شناخته می‌شوند.

تفاوت بین بازاریابی محتوا و محتوای برند‌دار

بیایید در ابتدا ببینیم که بازاریابی محتوا چه تفاوتی با محتوای برند‌دار دارد.

بازاریابی محتوا

به بیان ساده، بازاریابی محتوا به تولید، انتشار و اشتراک‌گذاری محتواهای آموزشی برای مخاطبان هدف اشاره دارد. تولید محتواهای باکیفیت، مخاطبان را با تخصص شما آشنا و سایتتان را در حوزه فعالیت مربوطه معتبر و برجسته می‌کند. از انواع بازاریابی محتوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وبلاگ و مقاله
  • وایت پیپر
  • اینفوگرافیک
  • ای بوک
  • وبینار
  • ویدیو

با استفاده از بازاریابی محتوا می‌توانید به اهداف زیر دست پیدا کنید:

  • آگاهی از برند و وسعت مخاطبان را افزایش دهید؛
  • مشتریان جدیدی را جذب کنید؛
  • لیدها را به خریدار تبدیل کنید؛
  • روابطتان را با مخاطبان فعلی مستحکم‌تر کنید؛
  • حس وفاداری به برند را در مخاطبان به‌وجود آورید.

تولید محتوای مفید و موردعلاقه مخاطبان هدف به‌شکل مداوم، شما را از رقبایتان متمایز می‌کند و باعث ماندگاری برندتان در ذهن افراد می‌شود.

محتوای برند‌دار

محتوای برند‌دار (و استراتژی برندسازی) با بازاریابی محتوا، اهداف مشترک زیادی مانند افزایش آگاهی از برند و جذب مشتری دارد؛ محتوای برند‌دار اما، بیشتر بر تبلیغ مستقیم خدمات یا محصولات کسب‌وکار شما تمرکز دارد؛ بااین‌حال، این نوع محتوا باید مطالب آموزشی مفید و ارزشمندی را به خوانندگان ارائه دهد.

محتوای برند‌دار باعث برانگیخته‌شدن احساسات می‌شود و ازاین‌رو، به برقراری ارتباط با مخاطبان کمک می‌کند. تحقیقات ثابت می‌کنند که افراد برندی را به دیگران پیشنهاد می‌کنند که توانسته باشند ارتباطاتی با آن برقرار کنند. محتواهای برند‌دار معمولا طنزآمیز و سرگرم‌کننده هستند؛ علی‌الخصوص، اگر به‌شکل، ویدئو، تصاویر، نظرسنجی یا آزمون کوتاه تهیه شده باشند.

اگر به دنبال یک راه قطعی و سریع برای گرفتن واکنشی مثبت از مخاطبان و افزایش حس اعتماد به برند هستید، تولید محتوای برند‌دار کلید موفقیت شماست.

اهمیت داستان برند

هر برندی داستانی برای روایت دارد؛ مشتریان علاقه‌مندند بدانند که شما از کجا شروع کرده‌اید، چگونه به جایگاه فعلی‌تان رسیده‌اید و به چه چیزهایی باور دارید. با روایت داستان برندتان می‌توانید با مخاطبان ارتباط عمیق‌تری بگیرید و افراد پشت‌پرده برندتان را به آن‌ها معرفی کنید.

برنامه بازاریابی محتوایی به همراه داستان سرایی برای یک برند کمک بزرگی به رشد آن می‌کند

همچنین، با داستان‌گویی قادر خواهید بود مطالبی خشک و خسته‌کننده را در قالب محتوایی جذاب و تعاملی ارائه دهید. در نهایت می‌توان بیان کرد که روایت داستان برند، نقش حیاتی در تشویق مخاطبان به انتخاب شما در فضای رقابتی دارد؛ این انتخاب می‌تواند با عضوشدن آن‌ها در خبرنامه ایمیل، دانلود یک لید مگنت، خرید محصول یا دیگر موارد صورت بگیرد.

چگونه با کمک بازاریابی محتوا، داستان برندمان را روایت کنیم

رویکردهای بازاریابی محتوا، بااینکه به اندازه محتوای برند‌دار به‌طور مستقیم برندمحور و تبلیغاتی نیستند، اما باز هم به شما در روایت داستان برندتان کمک خواهد کرد. در ادامه با چند روش برای داستان‌سرایی برند با بهره‌گیری از ارتباط بین بازاریابی محتوا و برندینگ آشنا خواهیم شد.

نوشتن محتوا برای هر مرحله از سفر کاربر

از پایه‌های یک بازاریابی محتوای اصولی، تولید محتواهای مفید و مرتبط با نیازهای مخاطبان در هر مرحله از سفر کاربری‌شان است؛ برای مثال، محتوا در مرحله آگاهی‌رسانی باید در کنار معرفی تدریجی برند، مطالبی آموزشی نیز به مخاطبان ارائه بدهد؛ از سوی دیگر، محتوای مرحله تصمیم‌گیری باید با نشان‌دادن تفاوت‌های مهم شما با دیگر رقبا به کاربران، خرید را تضمین کند.

مشتریان را جزئی از داستان برندتان کنید

تولید محتوای مفید و باارزش نیازمند توجه مداوم به پرسونا و علایق مخاطب هدف (و داستان برند) است؛ به احتیاجات مخاطبان و نقاط ضعفشان توجه و برندتان را تبدیل به کلید حل مشکلات آن‌ها ‌کنید.

با این کار، حس اعتماد به برند را به‌وجود می‌آورید و باعث می‌شوید که مخاطبان در هنگام برخورد با موانع مشابه، مجددا به برند شما رو بیاورند؛ طبق بررسی‌ها، ۵۱ درصد از مشتریان انتظار دارند که برندها، محصولات و خدمات موردنظرشان را قبل از اینکه خودشان بدانند که به آن‌ها نیاز دارند، ارائه دهند.

احساسات و اشتیاق برندتان را نمایان کنید

راه موثر پایانی برای تقویت برندتان ازطریق بازاریابی محتوا، اشتراک‌گذاری احساسات و اشتیاقتان با مخاطبان است؛ به‌همان اندازه که خودتان درباره محصول یا خدماتتان اشتیاق دارید، مخاطبان را نیز مشتاق کنید و احساساتشان را برانگیزید. این به ساخت ارتباطات بیشتر بین برند و مشتریان کمک و شما را به‌عنوان فردی آگاه از نیازهای مخاطبان معرفی می‌کند.

صدا، لحن و سبک شما چگونه بر داستان‌سرایی برند اثر می‌گذارند؟

هر برندی صدا، لحن و سبک مخصوص به خود را هم در گفت‌وگوهای زبانی و هم نوشتاری دارد. لحن صدای شرکت شما با مشتری، نقش مهمی در میزان موفقیت برند ایفا می‌کند؛ لحن همچنین، شخصیت و ارزش شما را نمایان می‌کند، که هر دو از کلیدهای اساسی در استراتژی برندینگ و بازاریابی محتوا هستند.

انتخاب لحن و سبک مناسب برای برند، از مهم‌ترین تصمیمات در برند‌سازی است

یک لحن صدای متفاوت و به‌یادماندنی باعث می‌شود، مخاطبان حتی بدون دیدن اسم یا لگو، برند شما را تشخیص دهند؛ با گذاشتن اثری ماندگار در ذهن مخاطبان، برندتان در میان دیگر رقبا برجسته‌تر خواهند شد.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به سه عنصر اصلی برای روایت داستان برند بیندازیم: صدا، لحن و سبک.

صدا

صدا به شخصیت، ریتم، گام و کلماتی که یک برند به‌وسیله آن با دنیای اطراف ارتباط می‌گیرد، اشاره دارد. وقتی محتوایی گفتاری یا نوشتاری تولید می‌کنید، مهم است که به یاد داشته باشید، هر کلمه‌ای که از آن استفاده می‌کنید، روی برداشت مخاطبان از برند شما اثر می‌گذارد. با دقت در انتخاب نحوه ارتباط‌گیری برند با مخاطبان، می‌توانید یک پیوند عاطفی قوی با مخاطبان خود برقرار و از خطر ازدست‌دادن علاقه و اعتماد آن‌ها دوری کنید.

به‌عنوان قانونی کلی، باید از استفاده از زبانی به‌شدت فنی و سخت پرهیز کنید؛ مگر اینکه، آن زبان بتواند برای اکثریت مخاطبانتان قابل‌فهم باشد. استفاده از زبانی ساده به حفظ ارتباطات بیشتر با افراد و شفا‌ف‌سازی برندتان کمک خواهد کرد؛ بااین‌حال، بیش‌از‌حد نیز محاوره‌ای و از ترندهای روز صحبت نکنید، چراکه اصطلاحات و ترندها با گذر زمان تغییر می‌کنند و ممکن است باعث شوند که محتوای شما قدیمی به نظر برسد.

لحن

لحن (که به آن لحن صدا نیز می‌گویند) قوسی احساسی است که صدای برند را هدایت می‌کند؛ به زبان دیگر، لحن طرز بیان صدای شما در قالب یک موضوع خاص است. باید لحن صدایتان را طبق نوع افرادی که با آن‌ها صحبت می‌کنید، موضوع مورد بحث و رسانه‌ای که در آن فعالیت دارید، تعیین کنید؛ البته لحن کلی شما در ارتباط‌گرفتن با مخاطبان باید ثابت باقی بماند.

لحن صدای برند شامل چهار بُعد اصلی است:

  • طنزآمیز یا جدی
  • رسمی یا غیررسمی و محاوره‌ای
  • لحن مودبانه یا لحنی سبک
  • مشتاق یا مبنی‌بر حقیقت امر

اینکه چگونه از این چهار بعد استفاده می‌کنید و چگونه این ابعاد را برای ساخت لحن صدای برندتان با یکدیگر ترکیب می‌کنید، کاملا به شما بستگی دارد؛ اما در هنگام توسعه و تصحیح لحنتان باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • وقتی متنی که نوشته‌اید را بلند می‌خوانید، چگونه به نظر می‌رسد؟
  • توجه به ریشه لغات و اینکه کدام یک برای موقعیت‌های مختلف، بهتر به نظر می‌رسند؛
  • توجه به نحوه قرارگیری کلمات درون جمله‌ها.

به یاد داشته باشید که تولید یک لحن قابل‌اطمینان و جذاب، یکی از جنبه‌های اساسی در بازاریابی محتوای برند است.

سبک

سبک، که به شکل و شیوه نوشتن متن اشاره دارد، آخرین تکه پازل برای روایت داستان برند شما است؛ سبک در واقع طرز نگارش محتوا را تعیین می‌کند و شامل استفاده درست از قواعد نگارشی و دستوری، انتخاب کلمات و توجه به املای آن‌ها و سایر موارد است.

سبک نوشتن شما، به مخاطبان، در ابتدای مسیر، پیش‌نمایشی از صدای برندتان را ارائه می‌دهد. برای ارتباط‌گیری بیشتر با مخاطبان، به موقعیت آن‌ها در هر مرحله از سفر کاربر توجه کنید و سبکتان را با آن وفق دهید.

برای تعیین صدا، لحن و سبک به مخاطبانتان توجه کنید

موثرترین راه برای تقویت صدا، لحن و سبک برند شما، بررسی دقیق مخاطبان هدف است؛ در این مسیر، سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • مخاطبان من کدام کانال‌های ارتباطی را بیشتر ترجیح می‌دهند؟
  • آن‌ها در کدام رسانه‌های اجتماعی بیشتر فعالیت می‌کنند؟
  • آن‌ها چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند؟
  • در رسانه‌های اجتماعی با چه برندهایی تعامل دارند؟
  • در رسانه‌های اجتماعی بر اساس چه معیاری چیزی را لایک می‌کنند یا برعکس، به آن علاقه نشان نمی‌دهند؟

همچنین، باید برای هر کدام از مخاطبان هدفتان، یک پرسونای منحصربه‌فرد بسازید؛ این پرسونا باید شامل جنسیت، وضعیت تاهل، تحصیلات، سطح درآمد و علایق آن‌ها باشد. پرسونا به شما در درک بهتر مخاطبانتان (و تفاوت‌های بین آن‌ها) کمک شایانی می‌کند؛ با آگاهی بیشتر از افراد می‌توانید محتوایی بسازید که به شما برای رسیدن به اهدافتان در هر مرحله از سفر کاربر کمک کند.

وقتی با سلیقه و نیازهای کاربران آشنا شدید، قادر خواهید بود خودتان را با زبان و لحن آن‌ها نیز وفق دهید؛ با این کار، نه‌تنها ارتباط بیشتری با مخاطبان خواهید ساخت، بلکه اعتبار برندتان را نیز بالا خواهید برد.

به نقل از پلتفرم تولید محتوا نیک نویس ( https://niknevis.com/ )

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*