شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 109711
تاریخ انتشار: 1403/02/18 00:30

با این ارز دیجیتال وام بگیرید / تسهیلات به روش رمز ارزی

شبکه سلسیوس (Celsius Network) با ارز دیجیتال سل (CEL)، یک پلتفرم وام‌دهی است که تحت نظارت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) فعالیت می‌کند. این استارتاپ به کاربران امکان می‌دهد که با سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال، سود دریافت کرده یا با وثیقه‌گذاری ارزهای دیجیتال، وام‌هایی را از بلاک چین اتریوم دریافت نمایند.
با این ارز دیجیتال وام بگیرید / تسهیلات به روش رمز ارزی

سلسیوس در تابستان سال ۲۰۱۷ با هدف ارائه خدماتی شفاف و منصفانه راه‌اندازی شده است. اهداف اصلی این پلتفرم شامل ارائه سودی منصفانه، وام‌های با نرخ بهره پایین و انجام تراکنش‌های سریع است.

شبکه سلسیوس چیست؟

پلتفرم وام‌دهی سلسیوس در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد و عرضه اولیه (ICO) توکن این شبکه، یعنی CEL، در مارس ۲۰۱۸ اتفاق افتاد. سلسیوس رشد پرسرعتی را در این زمان تجربه کرد؛ به‌طوری‌که دارایی‌های آن در مارس ۲۰۲۱ به رقمی معادل ۱۰ میلیارد دلار رسید. سلسیوس به‌دنبال آن است که با پرداخت سودهای با درصدهایی بالا به سپرده‌های سرمایه‌گذارانا خود، کاربران را به سمت این پلتفرم جذب کند. همچنین این فرصت را فراهم می‌کند تا سرمایه‌گذاران بدون آن که نیاز باشد ارزهای دیجیتال خود را نقد کنند، با دریافت وام، کسب درآمدی به‌شکل دلار داشته باشند.

از توکن شبکه سلسیوس، که CEL نام دارد، برای پرداخت وام‌ها، اعطای پاداش‌ و انجام تمامی انواع روش‌های پرداخت‌ استفاده می‌شود.

مؤسسان سلسیوس چه کسانی هستند؟

طبق گفتهٔ سایت شبکه سلسیوس (Celsius Network)، طرح اولیه سلسیوس توسط الکس ماشینسکی (Alex Mashinsky) و دنیل لئون (Daniel Leon) بر روی یک دستمال‌کاغذی در یک کافی‌شاپ کشیده شد! البته نام نیوک گلداشتین (Nuke Goldstein) نیز به‌عنوان هم‌بنیانگذار و مدیر فنی سلسیوس مطرح است. ماشینسکی نیز تا سال ۲۰۲۲ مدیرعامل سلسیوس بود که در سپتامبر این سال از این سمت استعفا داد.

البته سابقهٔ ماشینسکی بسیار فراتر از کار بر روی سلسیوس است. در اوت سال ۲۰۲۲ میلادی وال استریت ژورنال او را اینگونه توصیف کرد:

یک کارآفرین جسور و بی‌پروا که همواره ایده‌های بزرگی دارد. او از توسعه‌دهندگان اولیهٔ سیستم انتقال صدا ازطریق پروتکل اینترنت (VOIP) و همچنین بنیان‌گذار استارتاپ‌های مختلفی از جمله گراندلینک (Groundlink)، آربینت (Arbinet) و وویس اسمارت (VoiceSmart) است. ماشینسکی در دورانی که مدیرعامل سلسیوس بود، بطور هفتگی برنامه‌ای را در یوتیوب سلسیوس نتورک بصورت لایو با نام هرچه می‌خواهید از ماشینسکی بپرسید (Ask Mashinsky Anything) اجرا می‌کرد. او در آن معمولاً تیشرتی با شعاری جنجالی به تن داشت که بر روی آن نوشته شده بود: بانک‌ها دوست شما نیستند یا از بانک خاج شوید.

ویژگی‌های اصلی سلسیوس چیست؟

قبل از این که شرح دهیم که شبکه سلسیوس دقیقاً چگونه کار می‌کند، ابتدا به ویژگی‌های اصلی و کلیدی این شبکه سلسیوس می‌پردازیم.

از ویژگی‌های اساسی شبکه سلسیوس، مکانیزم اجماع اثبات جامعه (Proof of Community) است. از شعارهای اصلی و همیشگی این شبکه همیشگی سلسیوس تأکید بر شفافیت می‌باشد؛ به‌گونه‌ای که سلسیوس در وب‌سایت خود این‌چنین نوشته است:

اعتماد نکنید، بررسی و تحقیق کنید!

در همین راستا، سلسیوس با کمک تکنولوژی بازبینی کد با دانش صفر (ZKAudit) از محصولات شرکت هورایزن‌لبز (Horizon Labs)، بستری را فراهم کرده تا در هر لحظه، بدون‌نیاز به تکیه بر حسابرسی خارجی و بدون افشای اطلاعات مشتریانش، توانایی اثبات نقدینگی موجود را این افراد را داشته باشد. بنابراین در دسامبر ۲۰۲۰، چینالیسیس ری‌اکتور (Chainalysis Reactor) اولین نهاد ثالثی بود که با انجام حسابرسی، وجود حدود ۳.۳۱ میلیارد دلار دارایی را از این مسیر تأیید کرد.

سلسیوس چگونه کار می‌کند؟

تا اینجا مشاهده کردیم که شبکه سلسیوس چه اهدافی را دنبال می‌کند و به چه دلیل یک نوآوری بزرگ در حوزه وام‌دهی با ارزهای دیجیتال است. اکنون با نگاهی دقیق‌تر به کارکرد سیلسیوس نتورک نظر می‌اندازیم.

سلسیوس از اکانت‌هایی و حساب‌‌هایی در خود شبکه و چندین صرافی تشکیل شده تا موجب کاهش مبادلات دارایی‌های کریپتویی به خارج از این سیستم شود. چهار عنصر اصلی در شبکه وجود دارد که اکوسیستم سلسیوس را تشکیل می‌دهد: وام‌دهندگان، وام‌گیرندگان، پلتفرم سلسیوس و صرافی‌های خارجی.

وام‌دهندگان: همان سپرده‌گذارانی هستند که بر روی دارایی‌های کریپتویی خود سود می‌گیرند.

وام‌گیرندگان: معامله‌گران فعال در معاملات مارجین (Margin) هستند که به دنبال نفع‌بردن از موقعیت‌های اهرمی لانگ و شورت هستند.

پلتفرم سلسیوس: بستر انجام معاملات، مدیریت ریسک و کارمزدهای معاملاتی است.

صرافی خارجی: بسترهایی برای انجام معاملات و تأمین نقدینگی هستند.

شبکه سلسیوس چه کارهایی انجام می‌‌دهد؟

همان‌طور که قبل‌تر در این مقاله اشاره شد، در شبکهٔ سلسیوس، کاربران می‌توانند با دریافت سود بر روی سپرده‌های خود به شکل ارزهای دیجیتال یا با گرفتن وام با پشتوانهٔ دارایی‌های کریپتویی خود، سرمایه به دست بیاورند. این فرآیند به شرح زیر است.

دریافت سود

سلسیوس معادل ۸۰ درصد از سودی را که با اعطای وام‌ها در پلتفرم خود بدست می‌آورد به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کند. این سیاست منجر به این موضوع می‌شود که نرخ‌های بازپرداختی، بسیار بالاتر از مشابه آن در بانک‌های سنتی باشد. سلسیوس به‌طور هفتگی نرخ پاداش‌های پرداختی به هر کاربر را اعلام کرده که این سودها به‌صورت مرکب پرداخت می‌شوند. کاربران می‌توانند با بیت کوین، اتریوم یا یو اس دی کوین (USDC) سپرده نگه داشته و پاداش را نیز به شکل همین ارزها دریافت کنند. همچنین در شرایطی که کاربران درخواست دریافت پاداش به شکل توکن CEL بعنوان کرده و یا بخشی از سپرده‌شان شامل از این توکن تشکیل شده باشد، سود بیشتری دریافت خواهند کرد.

برای نمونه، اگر شما مقادیری بیت‌کوین سپرده‌گذاری کرده باشید، نرخ سود آن ۴.۷۴ درصد و به‌صورت همین ارز دیجیتال بوده و با استفاده از توکن CEL معادل ۶/۲ به‌شکل این توکن دریافت می‌کنید. نهایتاً پس از ۳۶۵ روز (یک سال) هم به‌میزان این نرخ تعیین‌شده پاداش خود را دریافت می‌کنید. البته توجه داشته باشید که این پاداش‌ها به‌صورت هفتگی پرداخت می‌شوند؛ یعنی در روز جمعهٔ هر هفته مقدار آن مشخص شده و در روز دوشنبه پرداخت می‌شود. پس به‌طور هفتگی حدود ۰.۹ درصد بیت‌کوین یا ۰.۱۲ درصد به شکل توکن CEL به شما پرداخت می‌شود و همچنین که این پرداخت‌ها به‌صورت سودی مرکب خواهند بود.

سلسیوس برای مدیریت وجوه سپرده‌گذاری‌شده از یک استخر وام‌دهی سهام (Lending Stake Pool) استفاده کرده، به صرافی‌های خارجی وام اعطا کرده و سپس بهرهٔ دریافت‌شده بین کاربران تقسیم می‌شود. سلسیوس از سازوکار اثبات سهام اصلاح‌شده (modified Proof of Stake) برای تعیین میزان سهم هر کاربر استفاده می‌کند. بدین‌صورت که سود پرداختی به وام‌دهندگان تابعی از تعداد روزها و میزان وجوهی که در مکانیسم اجماع سلسیوس سپرده‌گذاری کرده است.

دریافت وام

به‌طورکلی، افرادی که می‌توانند از سلسیوس وام دریافت کنند به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • دستهٔ اول کاربران عمومی هستند؛ کاربرانی که ارزهای دیجیتال‌ خود را سپرده‌گذاری کرده و آن را وثیقه‌گذاری می‌کنند تا وام بگیرند.
  • دستهٔ دوم معامله‌گران، تریدرها، سرمایه‌گذاران نهادی مانند صندوق‌های ثبت‌شده در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) هستند. مطابق اطلاعات موجود در وب سایت پروژه، این نهادها موجودیت‌هایی هستند که حداقل میزان درآمد سالانه، میزان ثروت خالصی مشخص و یا گواهی‌های خاص داشته باشند. به‌علاوه، این افراد باید حداقل ۱۰ هزار دلار موجودی در حساب‌های خود در سلسیوس به‌جهت پوشش کارمزدها یا ضرر احتمالی داشته باشند.
  • دسته سوم صرافی‌ها هستند، که ممکن است برای تسویهٔ معاملات به نقدینگی نیاز داشته باشند، از‌این‌رو، از استخر وام‌دهی سلسیوس وام دریافت می‌کنند.

کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kxp8x