-

تشریح جزییات ساختار جدید وزارت صمت

در ساختار جدید وزات صمت، برای نخستین بار ادغام واقعی اتفاق افتاده است. با یکپارچگی به‌‌وجود آمده، بنگاه‌ها از سردرگمی رهایی می‌یابند.

حدود ۱۰ سال پیش که وزارت صنایع و معادن با بازرگانی ادغام شد، قرار بود اصلاحات ساختاری انجام شود اما در این حوزه، اتفاقی نیفتاد و فقط معاونت‌های هم‌شکل با یکدیگر ادغام شدند.

این شکل از ادغام عملا بنگاه‌ها را سردرگم کرده بود و به‌دلیل تطویل برنامه‌ریزی‌ها، اصلاح ساختار در دولت‌های مختلف اجرایی نشد.

با بروز و شدت یافتن مشکلات، اصلاح ساختار وزارت صمت در دستور کار قرار گرفت و با صرف ۳ ماه زمان و کار یک تیم کارشناسی سبد دهگانه بازآفرینی وزارت صمت تدوین شد.

یکی از برنامه‌های کلان موضوع بازآفرینی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که بازطراحی و اصلاح ساختار سازمانی نخستین پروژه آن است.

در ساختار جدید وزارت صمت، برای نخستین بار ادغام واقعی اتفاق افتاده و آنچه که مرتبط با هر رشته فعالیت در حوزه اختیارات وزارت صمت است، در داخل باکسی تحت عنوان دفتر آن رشته فعالیت گنجانده می‌شود. با یکپارچگی به‌وجود آمده، بنگاه‌ها از سردرگمی رهایی می‌یابند و با پیاده‌سازی این ساختار هیچ بهانه‌ای برای انجام ندادن امورات وجود نخواهد داشت که در واقع یک تحول بنیادی است که اتفاق می‌افتد.

به‌عنوان مثال در ساختار جدید تمام موضوعات و فرآیندهای مرتبط با صنایع نساجی و پوشاک از قبیل برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاری، تولید، توسعه فناوری، بازار، قیمت، صادرات، واردات، رفع موانع کسب‌وکار و... تماما در درون دفتر صنایع نساجی و پوشاک پیگیری می‌شود. همچنین با توسعه دفاتر تخصصی، رشته فعالیت‌ها به‌خوبی مدیریت می‌شوند. موضوع صادرات و واردات نیز در همه دفاتر گنجانده شده و پشتیبانی فرآیند به سازمان توسعه تجارت محول شده است.

همچنین در چارت جدید توجه به رشته فعالیت‌های مغفول‌مانده در دستور کار قرار گرفته است. این رشته فعالیت‌ها از جمله صنایع خلاق، اسباب‌بازی، صنایع هوایی، مواد پیشرفته و... هستند که به‌علت پراکندگی و کوچک بودن لایه‌های تخصصی به آنها پرداخته نشده است.

از دیگر رویکردهای ساختار جدید، ادغام صنف و صنعت در دفاتر تخصصی است؛ به این شکل که صنف و صنعت در یک زنجیره به‌صورت یکپارچه مدنظر قرار می‌گیرند.

البته سیاست‌های رشته فعالیت‌ها نیز در سطح کلان باید همگرا شوند. دفاتر مستقل تحت حوزه بالاتر (معاونت) هماهنگ می‌شوند تا اهداف هم‌راستا شوند. ما به‌عنوان معاونت هماهنگی زمین بازی را برای این فضای جدید طراحی می‌کنیم. اهداف، نیازمندی‌ها، چارچوب کاری، ارتباط با بیرون وزارتخانه (بانک، بیمه، مالیات، محیط‌زیست و...) را در کارگروه‌ها هماهنگ می‌کنیم.

همچنین در مدل جدید تصمیم‌گیری در کسب‌وکارها به استان‌ها محول و مراودات کاری کسب‌وکارها و رشته فعالیت‌ها در استان‌ها تعریف می‌شود. در ساختار جدید بخش عمده‌ای از خدمات شامل خدمات فنی- مهندسی، خدمات کسب‌وکارها، خدمات نگهداری و تعمیر و... در حوزه اختیارات وزارت صمت است. باوجود سهم خدمات در تولید ناخالص داخلی این بخش تاکنون مغفول مانده بود که در ساختار جدید توجه ویژه‌ای به موضوع خدمات خواهیم داشت.

از دیدگاه وزیر صمت سازمان‌های وابسته به دو قسمت سازمان‌های حاکمیتی (سازمان توسعه تجارت، سازمان حمایت، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی) و شرکتی (ایدرو و ایمیدرو) تقسیم می‌شوند.

سازمان‌های شرکتی سهامدار هستند و باید بنگاهداری کنند. در این راستا قرار شد ایمیدرو شرکت‌داری و سهامداری کند و سیاست‌گذاری‌ها در حوزه معاونت مواد و فرآوری مواد باشد.

دیگر پروژه‌های سبد دهگانه بازآفرینی وزارت صمت نیز شامل طراحی و استقرار نظام مدیریت خدمات، استقرار نظام یکپارچه ارتباطات و پاسخگویی، طراحی و استقرار سامانه پنجره واحد خدمات، راه‌اندازی سامانه هوشمندی کسب‌وکار و پایش، طراحی نظام جامع مدیریت سرمایه انسانی، طراحی و استقرار سامانه جامع یکپارچه مالی و املاک، بازطراحی هویت بصری وزارت صمت، یکپارچه‌سازی داده‌های کسب و کار و مدیریت استعدادها می‌شود که برنامه زمان‌بندی اجرای آنها تا پایان سال و نهایتا تا ابتدای سال آینده است.

تمام فرآیندهای وزارت صمت از صدور مجوز تا مکاتبات و خدمات در قالب طراحی و استقرار نظام مدیریت خدمات بازطراحی می‌شود و با حذف امضاهای طلایی و شفافیت وارد فصل نوینی از حکمرانی خواهیم شد که به‌مرور اجرایی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*