-

اقتصاد کشور دچار تورم رکودی شده است

محسن زرندی‌مقدم- کارشناس اقتصاد

مشکلی که امروز کشور به آن مبتلاست، تورم و شرایط اقتصاد است. امروز اقتصاد ما دچار یک تورم رکودی شده که ۳ عامل اصلی این پدیده را به‌دنبال داشته‌اند؛ عامل اول جنگ تحمیل شده بر ما بود که اصولا کشور را از برنامه‌های توسعه دور کرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اصولا تا سال ۶۸ برنامه خاصی در حوزه اقتصاد و موارد شبیه آن نداشتیم و هنوز از تبعات جنگ تحمیلی در رنج هستیم.

عامل بعدی تحریم‌ها هستند. کسی نمی‌تواند این مسئله را نفی کند که تحریم‌ها در حوزه اقتصاد به‌ویژه تجارت کشور و ورود نقدینگی و خروج آن از کشور بی‌تاثیر نبوده است. عامل سوم توجه کمتر در حوزه شایسته‌سالاری است. مدیریت، موضوعی مهم است که در این راستا ضررهای بسیاری داشتیم.

به اعداد و ارقام و برنامه‌های بودجه ۱۴۰۱ باید واقع‌بینانه‌تر نگاه شود. نفت، مالیات و فروش دارایی سه رکن اصلی لایحه بودجه هستند. درباره نفت باید اتکای واقع‌بینانه و حداقلی به نفت داشته باشیم و در زمینه مالیات نیز باید از فرار مالیاتی پیشگیری صورت بگیرد و درباره فروش دارایی سرمایه باید افزایش پایه‌های مالیاتی برای دستیابی به درآمد بیشتر مدنظر قرار گیرد.

اقتصاد کنونی ما یک اقتصاد بانکی است و ۹۰درصد تامین مالی کشور برعهده سیستم بانکی است و بر این باورم که تاکنون اگر تولیدی چه خوب و چه بد چرخیده، بانک‌ها کمک کرده‌اند. یکی از نسخه‌هایی که باید دولت جدید و مجلس تجویز کند این است که این بخش از تامین مالی را به بخش بازار سرمایه هدایت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*