-

نقش ایمنی در حمل‌ونقل

روز ملی ایمنی حمل‌ونقل را در حالی پشت‌سرگذاشتیم که آمار تصادفات کشورمان همچنان بالاست. تصادفات در دیگر کشورها هشتمین و در ایران چهارمین عامل مرگ‌ومیر است.

در حوادث ترافیکی کشور اگر ۴۰ درصد آن را به خستگی، خواب آلودگی و واژگونی اختصاص دهیم نتیجه می‌گیریم که عامل انسانی (راننده) می‌تواند با استراحت و مدیریت رانندگی خود این تخلف حادثه‌ساز را به صفر برساند.

وضعیت نامناسب جاده‌ها

ایمنی یعنی رعایت کامل قوانین رانندگی، احترام به حقوق یکدیگر و فرهنگ درست رانندگی. ایمنی یعنی رانندگی و استراحت به موقع. ایمنی یعنی جاده‌های ایمن و فاقد نقاط حادثه‌ساز.

ایمنی یعنی آماده‌سازی شیب‌های کنار جاده‌ها و شیب شیروانی که باعث کاهش تلفات واژگونی و انحراف خودرو می‌شود.

ایمنی یعنی سیگار روشن را در کابین خاموش کنیم، بیرون انداختن سیگار روشن در حال حرکت ممکن است کالای کامیون پشت‌سر را دچار آتش‌سوزی کند.

برخورد کمپرسی با سیم برق

ایمنی یعنی نصب سپرهای استاندارد در قسمت جلو و عقب کامیون‌ها که ارتفاع با جاده را به حداقل برساند.

ایمنی یعنی نصب سیستم هشدار در کامیون‌های کمپرسی که موقع تخلیه بار به راننده هشدار دهد. یک سنسور یا میکروسویچ لازم است نصب شود که اگر پاکت کمپرسی در حال تردد در جاده به طرف بالا حرکت کرد، راننده قبل از برخورد با پل‌های جاده و کابل‌های برق، متوجه شود.

ایمنی یعنی بازآموزی رانندگان با توجه به قوانین مقررات رانندگی، تصادفات، حمل‌ونقل بار، ایمنی یعنی بازدید میدانی حداقل هر یک ماه از جاهد‌ها از سوی مدیران کل راهداری استان‌ها و رفع خرابی و ترمیم جاده‌ها.

ایمنی یعنی بارگیری طبق ظرفیت ناوگان جاده‌ای از سوی رانندگان که از خرابی جاده‌ها و فرسودگی و استهلاک ناوگان جلوگیری کند.

ایمنی یعنی در زمان تصادف، از تجمع در صحنه حادثه جلوگیری شود که حادثه دیگر رخ ندهد.

ایمنی یعنی کاهش سرعت در ۳۰ کیلومتری قبل از شهرها و خروجی شهرها برای کاهش حوادث.

ایمنی یعنی عامل یک حادثه ترافیکی نشویم که باعث راهبندان، توقف دیگر خودروها، اتلاف وقت مردم، متوقف شدن آمبولانس در ترافیک و به خطر افتادن جان انسان‌ها شویم.

ایمنی یعنی رانندگی تدافعی را فراموش نکنیم. وقتی مشاهده کردیم در جاده تعدادی شتر یا دیگر حیوانات اهلی در کنار جاده هستند سرعت را کاهش دهیم و احتمال ورود به جاده را مدنظر قرار

دهیم.

خالی گذاشتن لاین وسط

ایمنی یعنی موقع راه‌بندان در جاده‌ها و بزرگراه‌ها یک لاین یا لاین وسط جاده را برای تردد نیروهای امدادی خالی بگذاریم.

ایمنی یعنی توجه به اینکه در جاده‌های دو طرفه رانندگی در شب‌ها خطرناک است و احتمال حادثه رخ به رخ وجود دارد.

ایمنی یعنی کنترل و بازدید کامیون قبل از سفر. ایمنی یعنی بازدید و رفع عیب فنی چرخ‌های تریلر که باعث آتش گرفتن چرخ و آتش‌سوزی ۳۳ هزار لیتر سوخت نشود.

ایمنی یعنی بازدید چرخ‌های تریلر و رفع عیب فنی که هنگام حرکت چرخ از محور جدا نشود و بدون کنترل به راه خود ادامه داده و با برخورد سایر خودروها باعث حادثه شود. در پایان اینکه خوب رانندگی کنیم و ایمن برانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین