برند، خمیرمایه کسب و کار
علی جوانمردی -ایدهپرداز و فعال اقتصادی
برند چیست؟ برند، یک محصول یا یک کسب و کار وتجارت با هویت متمایز و مشخص در بین مصرفکنندگان است. یک برند از طریق طراحی، بستهبندی و عناصر تبلیغاتی ایجاد میشود که محصول را از رقبای خود متمایز میکند. برند به ارزش ویژه محصولات و نوع کسب و کار شرکت کمک میکند. یک نام تجاری موفق ارزش زیادی به یک شرکت میافزاید و به آن برتری رقابتی نسبت به سایرین در همان صنعت میدهد. به این ترتیب، بسیاری از شرکتها برای محافظت قانونی از مارکهای خود، علائم تجاری ثبت میکنند.
یک برند موفق، میتواندکیفیت یک محصول را به مصرفکننده منتقل کند. طراحی، لوگو، بستهبندی و پیام تبلیغاتی یک محصول همگی برای انتقال پیام برند به مصرفکننده و مشتری هماهنگ شدهاند. برندها اغلب جزو مهمترین و با ارزشترین داراییهای یک شرکت هستند. شرکتها میتوانند با ثبت علائم تجاری از برندهای خود محافظت کنند.
برند یک ویژگی خاص است که محصولات و خدمات یک شرکت را مشخص میکند. این ویژگی میتواند نام، شعار، لوگو یا طرح باشد. برخی از نمونههای رایج عبارتند از شعارهایی که وقتی میبینید یا میشنوید، شانس بسیار خوبی برای شناسایی شرکت و محصولات و خدمات آن کسب و کار وجود دارد.
شرکتها زمان و هزینه قابل توجهی را صرف توسعه و حفظ برندهای خود میکنند، به همین دلیل است که تحقیقات و بازاریابی بطور کاملاً محسوسی با برندسازی درگیر است. پس از تأسیس، شرکتها به دنبال راههای قانونی برای محافظت از برندهای خود مانند علائم تجاری و طرح تجاری خود هستند، زیرا آنها به داراییهای ارزشمند کسب و کار تبدیل میشوند و اعتبار اصلی کسب و کار هستند.
برندها برای یک محصول پیامی را منتقل میکنند که محصول مؤثرتر، استفاده آن آسانتر، طعم آن بهتر، ارزانتر، شکیل تر، کارایی بالاتر، یا از نظر محیطی سالمتر از رقبای خود است. این امر بهویژه زمانی چالش برانگیز است که محصولهای جایگزین ارزان تری وجود داشته باشد.
برندهای جدیدتر برای تثبیت خود با مصرفکنندگان با فوریت بیشتری روبهرو هستند. برای ایجاد وفاداری مشتری، یک نام تجاری باید نحوه ارائه محصول خود را بیان کند، خواه آن را برای مشتریان لذت بخش، کاربردی، ارزشمند و به یاد ماندنی کند، خواه با شرایط ختص تری بهدست مشتریانش برسد. بخش اصلی ساخت یک برند، درک دلخواه مشتری برای دانستن نحوه ارائه هر یک از جنبههای مورد استفادة محصول است.
بازاریابی موفق، جلوه و نام برند یک شرکت را حداقل در لحظه تصمیم گیری در ذهن مردم نگه میدارد. به همین دلیل است که برند به عنوان یکی از با ارزشترین و مهمترین داراییهای یک شرکت در نظر گرفته میشود. ارزش پولی فوقالعادهای دارد که هم بر نرخ نهایی و هم بر ارزش سهامداران تأثیر میگذارد.
یک شرکت میتواند از برند خود جدایی ناپذیر شود. مثال کوکاکولا، نام خود شرکت است، و منحصر بفرد در میان صدها برند دیگر است.
چرا علامت تجاری؟ علائم تجاری مالکیت انحصاری یک نام تجاری و ابزارهای بازاریابی مرتبط با آن را مشخص میکند. ثبت علائم تجاری مانع از استفاده دیگران از محصولات یا خدمات تقریباً یکسان بدون اجازه شما میشود.
مفهوم نام تجاری ممکن است به سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد برگردد. زمانی که بازرگانان شروع به بررسی چگونگی فروش موثر اجناس خود کردند. بازرگانان در بابل باستان زمینههای فروش را برای جذب مشتریان ایجاد کردند. صنعتگران برای نشان دادن منشأ آنها، نمادهایی را بر روی کالاهای خود مارک یا حک میکردند.
کلمه نام تجاری برای بازاریابی محصول ممکن است در قرن نوزدهم استفاده شود، زمانی که دامداران غربی شروع به استفاده از داغی برای علامتگذاری دامهای خود با حروف اول مزرعه یا نماد آن کردند. هدف اولیه آنها محافظت بود و شاید به بازاریابی نمیاندیشیدند اما ماندگار شد.
هنگامی که یک شرکت به دنبال تعریف تصویر عمومی خود است، ابتدا باید هویت برند خود را مشخص کند یا اینکه بداند چگونه میخواهد توسط عموم دیده شود. هدف این است که برند را برای مصرف کننده، به یاد ماندنی و جذاب کند.
شرکت ممکن است از یک شرکت طراحی یا نرم افزاری طراحی لوگو برای ارائه ایده هایی برای جنبههای بصری یک نام تجاری، مانند لوگوی آن، استفاده کند. یک برند موفق پیام یا احساسی را که شرکت میخواهد به مشتریانش منتقل کند، دقیقاً به تصویر میکشد. این منجر به آگاهی از برند یا شناخت وجود برند و آنچه ارائه میدهد میشود.
هنگامی که یک برند احساس مثبتی را در بین مخاطبان هدف خود ایجاد کرد، گفته میشود که شرکت ارزش ویژه برند را ایجاد کرده است. برخی از شرکتهای دارای ارزش ویژه برند و برندهای بسیار شناخته شده محصولات عبارتند از دیزنی، کوکاکولا، فراری، اپل و نایک که درواقع نام شرکت و آن کسب و کار بنام برندش شناخته میشود.
اگر یک برند به درستی در میان مشتریان جا بیفتد، منجر به افزایش فروش نه تنها برای محصول کنونی در حال فروش، بلکه برای سایر محصولات فروخته شده توسط همان شرکت میشود. یک نام تجاری خوب باعث ایجاد اعتماد میشود و مصرفکننده پس از داشتن یک تجربه خوب با یک محصول، احتمال بیشتری دارد که محصول دیگری مرتبط با همان برند را امتحان کند. این پدیده به عنوان وفاداری به برند شناخته میشود.
مصرفکنندگان برندهایی را میخرند که منعکسکننده ارزشهای آنها باشد. تحقیقات بازار در سال ۲۰۲۲ گزارش داد که تلاشهای مسئولیت اجتماعی یک برند برای ۶۴ درصد از مصرفکنندگان مهم است. برندسازی شرکتی راهی برای شرکتها برای افزایش شهرت و تمایز خود از رقبا در صنایع خود است.