-

قیمت‌گذاری تثبیتی کالاهای اساسی

سید داوود موسوی، معاون سازمان- حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان

براساس ماده ۲۱ قانون الحاق دولت مکلف است قیمت‌گذاری را محدود به برخی کالاهای اساسی حساس و ضروری کند. پیش از این برخی کالاها مانند برنج وارداتی، شکر و... براساس سیاست‌های دولت (بحث رقابت و تغییر نرخ ارز و دیگر شرایط حاکم بر کشور) از قیمت‌گذاری تثبیتی خارج شده بودند که با تصمیمات جلسه ستاد تنظیم بازار و امکان نظارت بهینه مقرر شده مجددا در این زمینه بازنگری شود.

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قیمت‌گذاری علاوه بر محصولات نهایی، برخی نهاده‌های تولید از قبیل جو، ذرت و کنجاله را نیز شامل می‌شود. همچنین این قیمت‌گذاری و اطلاع‌رسانی درباره آن، در زمینه نهاده‌های تولید که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند نیز اعمال می‌شود.

البته قیمت‌گذاری کالاهای کشاورزی با کالاهای صنعتی متفاوت است. در صورت دریافت پیشنهاد و آنالیز ازسوی وزارت جهاد، سازمان حمایت این آمادگی را دارد که در مدت زمان مشخص شده، نظر کارشناسی خود را در زمینه قیمت‌های موردنظر اعلام کند. باتوجه به مصوبات ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی باید نسبت به اطلاع‌رسانی اقلام کشاورزی اقدام کند.

همچنین موضوع ضوابط قیمت‌گذاری انواع کالاهای تولیدی و وارداتی نیز مطرح است. این ضابطه‌ها صرفا توسط سازمان حمایت مشخص نشده‌اند، بلکه با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های اقتصادی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و بخش خصوصی و... تنظیم و مصوب شده‌اند.

در این بین نمی‌توان از تاثیر موارد مختلف و هزینه‌های تولید در تعیین قیمت‌ها گذشت.

در بحث کالاهایی مانند گوشت قرمز و مرغ، ارقام و هزینه‌هایی که از طرف وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های تولیدی ذی‌ربط اعلام می‌شود، در نظر گرفته شده و قیمت نهایی براساس ضریب مصرف اقلام و خوراک دام که وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند و نیز قیمت تمام‌شده خرید نهاده برای تولیدکننده، تعیین می‌شود. در صورت ضرورت قیمت‌گذاری کالاهایی مانند برنج وارداتی یا تولید داخل که دارای تنوع کالا و کیفیت هستند، تعیین قیمت ‌باید به‌صورت حداکثر قیمت قابل‌انتظار صورت گیرد تا سایر مارک‌های تجاری زیر سقف قیمت، رقابت و تعیین قیمت کنند.

به‌علاوه اینکه باتوجه به مشکلاتی که با ارائه تخفیفات غیرمتعارف و بالاتر از ۲۵ درصد ایجاد شده، پیشنهاد شد قیمت درب کارخانه به‌جای قیمت مصرف‌کننده درج شود که البته در حال حاضر موضوعی است که در ستاد تنظیم بازار مطرح شده و بحث تعیین قیمت مصوب مصرف کننده برای اقلام و کالاهای اساسی کشاورزی و مجزا از بحث درج قیمت درب کارخانه است که در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.

در نهایت اینکه مطابق تصمیمات ستاد تنظیم بازار برای کلیه اقلام و کالاهای اساسی قیمت اعلام خواهد شد. همچنین ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت در هیات تعیین و تثبیت قیمت تدوین و تصویب شده است.

در این روند پس از اعلام قیمت کالاهای موردنظر به وزارت جهاد کشاورزی و قیمت‌گذاری سایر اقلام کشاورزی ازسوی وزارت جهاد کشاورزی قیمت‌ها اعلام عمومی خواهد شد. برای کالاهایی مانند برنج که تنوع کیفیت دارند نیز باید سقف قیمت اعلام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*