-

«جزء از کلِ» اقتصاد فولاد ایران

جاویدان حاجی‌آقا محسنی عضوهیات‌مدیره‌شرکت فولاد شاهرود

جاویدان محسنی

اکوسیستم صنعت فولاد کشور از معدن تا مقاطع دچار تکانه‌های جدی و بحران شده است.

بحث پیرامون چرایی این بحران مفصل و چند بعدی است، لیکن کوچک‌ترین اجزای این صنعت که واحدهای کوچک ذوب، به‌خصوص القایی IF است، چنانچه نتواند هرچه سریع‌تر به راهبردهایی جهت مدیریت بهره‌وری و کاهش بهای تمام‌شده همچنین منابع پایدار مواد اولیه دست یابند، نخستین قربانیان این کلِ بحران‌زده خواهند بود.

به این منظور شرکت فولاد شاهرود با نماد «فرود» با مطالعه مفصل ذخایرِ توانمند جهت تامین سنگ آهن هماتیتی، همچنین زغال‌سنگ کک‌نشو در راستای تولید آهن‌اسفنجی مورد نیاز خود از طریق احیای هماتیت در کوره‌های دوار SL/RN درحال اقدامات بنیادی است.

ایران به‌لحاظ برخورداری از منابع هماتیتی، با وجود کم بودن عملیات اکتشافی و شناسایی این ذخایر، امکان تامین منابع مورد نیاز جهت مصرف در کـوره‌های 100 تا 200هزار تنی SL/RN را بطور پایدار داراست و از سویی یکی از پرظرفیت‌ترین منابع زغالسنگ غیر‌کک‌شو جهان است که هنوز مورد اکتشاف و استخراج مناسب و درخور قرار نگرفته با این حال تامین پایدار این ماده معدنی نیز قابل اطمینان است.

در مجموع افزایش بهره‌وری از طریق مدیریت کیفی مواد اولیه، بهای تمام‌شده پایین، انرژی حرارتی جانبی حاصله از این تکنولوژی موجب شده تا فرود برای ادامه حیات تولیدی و خلق ارزش اقتصادی مورد انتظار ذی‌نفعان توسعه این بخش بالادستی را با جدیت پیگیری کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین