-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->محمد عطاردیان-کارشناس اقتصاد

مسکن رتبه نخست کارآفرینی

محمد عطاردیان-کارشناس اقتصاد

مسکن رتبه نخست کارآفرینی

مباحثی از جمله ایجاد اشتغال برای بیش از یک‌میلیون نفر و نهضت ملی مسکن مطرح است، در صورتی که بخش ساخت‌وساز مسکن فعال شود، تعداد بسیاری از جوانان مشغول به کار می‌شوند. طبق آمار منتشرشده در سازمان آمار و وزارت مسکن و شهرسازی، مسکن رتبه اول را در زمینه کارآفرینی دارد و مشاغل ساختمانی، دارای توان اشتغالزایی بالایی هستند. ساخت‌وساز باعث فعال شدن بخش‌هایی از جمله کارخانه‌های تهیه سیمان، مصالح ساختمانی طبیعی و تجهیزات داخلی می‌شوند که در همین بخش‌ها نیز شاهد اشتغال گسترده خواهیم شد.ایجاد اشتغال نیاز به هماهنگی بین بخش دولتی و خصوصی دارد، دولت با تامین زیرساخت‌ها و بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری و بکارگیری نیروی کار می‌تواند اشتغال گسترده را در کشور ایجاد کند. برای ایجاد اشتغال، نیاز به خط اعتباری و ارائه تسهیلات است.

اکنون که دولت با مشکل مالی روبه‌رو است، همه دستگاه‌ها باید با یکدیگر هماهنگ باشند و با شناسایی امکانات و ظرفیت‌های کشور در راستای کارآفرینی حرکت کنند. معیشت و اقتصاد نیروی کار از جمله کارفرمایان و کارگران باید در مرحله نخست موردتوجه قرار گیرد تا با حل دغدغه‌های نیروی کار، برای اشتغال پایدار برنامه‌ریزی شود.به‌دلیل شاغل بودن قشر ضعیف و متوسط جامعه در حوزه مشاغل ساختمانی، اشتغالزایی برای اقشار کم‌درآمد بیشتر می‌شود و به کاهش فقر هم کمک قابل‌توجهی می‌کند، حتی در شرایط رکود اقتصادی هم، گسترش فعالیت در حوزه صنعت ساختمانی به بهبود وضعیت درآمد ناخالص داخلی کمک خواهد کرد.

یکی از زیرسیستم‌ها در زیست‌بوم اشتغال کشور در ارتباط با فضای کسب‌وکار است که در آن تقسیم وظایف برای دستگاه‌ها انجام شده و کارآفرینی خود بخشی از صنعت ساختمان‌سازی است. این روزها پیشرفت فناوری سبب شده تا صنعتی شدن؛ تمام بخش‌ها، به‌ویژه ساختمان‌سازی را دربربگیرد. برای پیش بردن ساختمان‌سازی در کشور به‌سمت صنعتی شدن، باید از نوآوری‌های خلاقانه استفاده و متخصصان این حوزه را شناسایی و توانمندسازی کرد.از آنجا که نهاده‌های موردنیاز تولید در بخش مسکن به ارز خارجی و محصولات وارداتی متکی نیست، در شرایط کنونی تحریم و احتمال تداوم آتی این وضعیت، تقویت بازار ساخت‌وساز باید به‌عنوان یک ضرورت، از یک‌سو برای ایجاد اشتغال و از سوی دیگر برای افزایش تولید در سایر فعالیت‌های اقتصادی در اولویت قرار بگیرد.متاسفانه این روزها تمام افرادی که در حوزه ساختمان‌سازی و عمران و حوزه‌های مربوط به آن، فارغ‌التحصیل می‌شوند، تنها به فکر استخدام خود هستند و اگر موفق به استخدام شوند، رسالت خود را تمام‌شده می‌دانند. در صورتی که با نادیده گرفتن ظرفیت بالای این صنعت و استفاده نکردن از خلاقیت‌های خود، سبب افت کیفیت ساخت‌وساز می‌شوند. این افراد تنها در صورتی می‌توانند به‌عنوان کارآفرین به فکر ایجاد موقعیت شغلی باشند که دولت از آنها حمایت کند.

با در نظر گرفتن اهمیت صنعت ساختمان، به‌ویژه بلندمرتبه‌سازی، شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه در این صنعت می‌تواند جهشی در تامین نیازهای جامعه باشد و منجر به رشد و توسعه کشور شود و از طرفی، با کهنه شدن روش‌های سنتی پرهزینه و کم‌سرعت و جایگزینی روش‌های نوین تولید به‌طورکارآمدتری عمل کند.همان‌گونه که می‌دانیم مشاغل ساختمانی یکی از قدیمی‌ترین مشاغلی است که برای انسان ایجاد شده است، اما امروزه مشاغلی وجود دارند که بسیار جدید هستند و به‌همین‌دلیل انبوه‌سازی در دنیای صنعتی، زمینه به‌وجودآمدن این مشاغل جدید را فراهم آورده و قدیمی بودن ساخت‌وساز تاثیر چندانی در این مشاغل نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*