-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->حمیدرضا غزنوی

اهمیت خدمات پس از فروش در تجارت خارجی

حمیدرضا غزنوی ـ دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران و فعال تولیدی

اهمیت خدمات پس از فروش در تجارت خارجی

نظام ‌ مند بودن فعالیت ‌ ها در تمامی حلقه ‌ های تولید و تجارت از ضرورت ‌ های ساماندهی و توسعه بازارهای داخلی و خارجی برشمرده می ‌ شود. زمانی که صحبت از استاندارد می ‌ شود، بیشتر افراد رعایت چارچوب ‌ های اصولی در روند تولید را تصور می ‌ کنند، در حالی که وجود استاندارد در تمامی بخش ‌ های تولید و توزیع، از اهمیت بالایی برخوردار است. استاندارد بودن مکان فروش کالاها، یکی از مصادیقی است که نشان می ‌ دهد وجود چارچوب ‌ ها و خط قرمزها در تمامی فعالیت ‌ های تجاری و اقتصادی، از اهمیت بالایی برخوردار است. در بخش لوازم ‌ خانگی، یکی از چالش ‌ ها، ضعف در خدمات پس از فروش و مسئله گارانتی و وارانتی کالاها است که بیشتر افراد از آن گلایه دارند. طی سال ‌ های اخیر با ایجاد ممنوعیت برای واردات لوازم ‌ خانگی، تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی تقویت شدند، اما در این مدت خدمات ‌ رسانی تولیدکنندگان به مشتریان رشد نکرد و همواره با اما و اگر همراه بود. به این معنا که اگر کالایی دچار مشکل می ‌ شد، باید خریدار چالش ‌ های زیادی را برای تعمیر یا تعویض آن تحمل می ‌ کرد. نه ‌ تنها در بحث لوازم ‌ خانگی، بلکه در بسیاری از تولیدات صنعتی شاهد این مسئله بوده ‌ ایم. امید آن می ‌ رود با اجرای طرح جدید سازمان استاندارد و اجباری شدن استاندارد ملی، این وضعیت بهبود یابد و مصرف ‌ کنندگان از خدمات پس از فروش مناسبی بهره ‌ مند شوند. بنابراین به ‌ طورکلی، یکی از حوزه ‌ هایی که نیازمند دارا بودن چارچوب مشخص و معین است، خدمات پس از فروش است.

علاوه بر نیاز داخلی به وجود خدمات پس از فروش استاندارد، در بازارهای خارجی نیز این مسئله نقشی پررنگ دارد. به بیان دیگر، یکی از دلایل مهم الزامی شدن استانداردها در روند تولید و خدمات پس از فروش کالاها، توسعه صادرات است. رعایت کردن استانداردها در روند تولید و خدمات پس از فروش، تنها در بازارهای داخلی اثر ندارد و برای تجارت خارجی نیز مسئله ‌ ای حائزاهمیت است. در رابطه با این موضوع باید گفت شناسایی ظرفیت ‌ های هر صنعت و تدوین سیاست ‌ های صادراتی براساس نیاز داخلی و بازارهای خارجی، از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که بر این مبنا می ‌ توان در زمینه ‌ های رقابتی به فعالیت پرداخت و با استراتژی ‌ های مدون صادراتی، تجارت صنایع را گسترش داد. در صنعت لوازم ‌ خانگی، ظرفیت ‌ های متعددی برای صادرات وجود دارد و امروزه بخش عمده از تجارت این صنعت را صادرات قطعات لوازم ‌ خانگی تشکیل می ‌ دهد. بنابراین نه ‌ فقط در بحث صادرات کالای نهایی، بلکه در بحث قطعه نیز، ایران ظرفیت مهم صادراتی دارد. با این وجود، در صادرات تا به امروز رویکرد و عملکرد متناسبی وجود نداشته است. نبود رویکرد صحیح درباره تجارت صنعتی، سبب شده تا در مسئله تامین استانداردهای لازم به ‌ ویژه در امر خدمات پس از فروش، چندان موفق نباشیم و نتوانیم اطمینان ‌ خاطر به خریداران خارجی بدهیم. تدوین برنامه ‌ های استراتژیک و مدون برای کسب بازارهای منطقه و فرصت ‌ های بالقوه صادرات، بیشتر حائزاهمیت است. در حال ‌ حاضر به ‌ دلیل نبود این دست برنامه ‌ ها، هر محصولی که در کشور تولید شده و امکان صادرات آن وجود داشته باشد، صادر می ‌ کنیم. دریغ از آنکه مختصات و مشخصات بازارهای هدف و همچنین فعالیت کشورهای رقیب مورد بررسی قرار گیرد.

از سویی دیگر، ارائه خدمات مناسب پس از فروش نیز یکی از ارکان مهم و اصلی توسعه تجارت است که در این زمینه نیز ضعف جدی داریم. اگر محصولی از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، نباید به ‌ عنوان کالای ایرانی صادر شود، چرا که نام برند ایرانی را تضعیف می ‌ کند و در ادامه، کسب بازار جهانی برای محصولات ایرانی دشوار می ‌ شود. بنابراین، رعایت استاندارد؛ هم در بحث تولید و هم ارائه خدمات پس از فروش، از الزامات توسعه تجارت بین ‌ المللی و صادرات محصولات ایرانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین