-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->قربانعلی تنگ شیر

استراتژی‌های روابط عمومی برای مدیریت بحران

قربانعلی تنگ شیر-مدرس دانشگاه

استراتژی‌های روابط عمومی برای مدیریت بحران

مدیریت بحران از اصطلاحات حوزه مدیریت است و به مجموعه ‌ ای از فعالیت ‌ ها، چاره ‌ جویی ‌ ها و دستورالعمل ‌ هایی اطلاق می ‌ شود که مدیریت یک سازمان در چالش با بحران انجام می ‌ دهد و هدف آن کاهش روند، کنترل و رفع بحران است. به ‌ طور کلی، مدیریت بحران به معنای سوق دادن هدفمند جریان پیشرفت امور به روالی قابل کنترل و انتظار بازگشت امور در اسرع وقت به شرایط قبل از بحران است.

برخلاف مدیریت ریسک که شامل ارزیابی تهدیدهای احتمالی و پیدا کردن بهترین راه جلوگیری از وقوع آن است، مدیریت بحران شامل برخورد با تهدیدها قبل، درحین و پس از وقع تهدید است. داشتن بینش بحران محور، به توانایی فکر کردن در مورد سناریوی بدترین حالت ‌ های قابل وقوع و در عین حال ارائه راه ‌ حل ‌ های بی ‌ شمار نیاز دارد. از آنجایی که اولین روش، ممکن است جوابگو نباشد، سعی و خطا یک روش پذیرفته شده ‌ است. بااین همه باید در مقابله با تهدیدهای احتمالی موجود آماده و هوشیار بود. سازمان ‌ ها و افراد باید دارای یک برنامه ‌ ریزی منسجم برای پاسخ ‌ دهی سریع به شرایط در مواقع اضطراری باشند. این واقعیتی انکارناپذیر است که بحران ‌ ها همیشه و در همه حال بروز خواهند کرد و دیده شده که حل بحران ‌ ها از جمله بروز سیل، آتش ‌ سوزی، زلزله و آسیب ‌ های اجتماعی، کنش ‌ های اجتماعی و عدم رعایت اصول شهروندی و بی ‌ عدالتی ‌ ها در هر زمان خاص نیاز به ارائه استراتژی ‌ های خاص به ‌ خصوص از سوی روابط عمومی ‌ ها دارند. روابط عمومی ‌ ها در مواجه با بروز بحران ‌ ها باید راهکارهای زیر را اجرایی کنند:

- باید با سرعت و با داشتن اعتماد به نفس بهترین پاسخ را برای مواجه با موضوع پیش ‌ آمده پیدا کنند

- بهترین راه پاسخگویی و ارزیابی تناسب پاسخ با شرایط را بیابند

- اطلاعات لازم را برای اطلاع ‌ رسانی شفاف به مخاطبان جمع ‌ آوری و در دسترس قرار دهند

- باید یک سخنگوی واحد برای اطلاع ‌ رسانی شفاف و به هنگام انتخاب گردد تا از پراکنده ‌ گویی اشتباه پرخطر جلوگیری شود

- پاسخگویی سریع باعث جلوگیری از شایعه ‌ سازی در بحران ‌ ها می ‌ شود. بنابراین در شرایط بروز بحران ‌ ها بهترین راه ‌ حل جواب دادن سریع و واقعی به مخاطبان است. این روند باعث کاهش اثرات بحران و جلوگیری از پیشرفت آن می ‌ شود

- همکاری و حضور مستمر در ستاد اصلی بحران و پالایش و تهیه متن ساده و گویا برای مخاطبان از طریق سخنگوی ستاد از وظایف روابط عمومی ‌ هاست

- اعتمادسازی و ندادن قول ‌ های توخالی و بی ‌ ارزش که باعث ناامیدی می ‌ شود

- کارهای ستاد بحران توسط روابط عمومی هر دستگاه مربوطه پیگیری شود

- توزیع امکانات حیاتی مورد نیاز با توجه به نوع بحران تهیه و توزیع شود

- معرفی و برنامه ‌ های آینده برای آرامش روحی روانی آسیب دیدگان مدیران روابط عمومی کارآمد باید مدیران استراتژیک نیز باشند تا بتوانند در بروز بحران ‌ ها عملکرد خود را نشان دهند زیرا مدیریت بحران باعث مدیریت اعتبار می ‌ گردد به احترام به کرامت انسانی است و در نهایت اینکه روابط عمومی ‌ ها باید در محل بروز بحران حضور دائمی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*