-

بنگاهداری بانک‎ها و اختلال در بخش تولید

آرمان خالقی-عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

بنگاهداری بانک‎ها و اختلال در بخش تولید

بانک ‎ ها با عملکردی که داشته ‎ اند، نشان می ‎ دهند صنعت و تولید مرکز توجه آنها نیست. یکی از دلایل این امر به زودبازده نبودن صنایع برمی ‎ گردد. پرداخت تسهیلات به تولید، برگشت پول را با زمان ‎ بندی طولانی ‎ تری همراه می ‎ کند؛ بنابراین سرمایه ‎ گذاری بلندمدت با سود دیرهنگام، خیلی موردعلاقه نظام بانکی کشور نیست. از سوی دیگر، اعطای پول به بخش خدمات و بازرگانی، زودبازده و کم ‎ ریسک است و گردش مالی بانک ‎ ها را افزایش می ‎ دهد. بازرگان وقتی برای خرید کالا وام درخواست می ‎ کند، مبلغ وام را در مدت ۳ تا ۶ ماه به سیستم بانکی برمی ‎ گرداند که این امر سبب می ‎ شود گردش مالی بالا برود و درآمد بیشتری نصیب بانک ‎ ها شود.

موضوع سوم این است که تمام سازکارهای حمایتی کشور متمرکز بر تولید بوده و اگر واحد تولیدی تسهیلات دریافت کند و در ادامه در پرداخت دچار مشکل شود، تمام نهادهای حاکمیتی به حمایت از تولید می ‎ پردازند؛ بنابراین بانک تمایل ندارند وارد حوزه ‎ هایی شوند که با تاخیر در پرداخت نرخ بهره تسهیلات ازسوی صنعتگران، نهادهای بالادستی به حمایت از آنها (تولیدکنندگان) بپردازند.

نکته مهم دیگر در تشریح چرایی عدم ‌ تمایل بانک ‎ ها به کمک مالی به صنایع، موضوع وثایق است. بانک ‎ ها به ‌ دنبال الزام وثایقی هستند که سهل ‎ البیع باشد. به ‎ عنوان مثال، وثایق شهری و ملکی که به ‎ راحتی قابل ‌ فروش هستند و همچنین ارزش آنها با افزایش نرخ تورم پوشش داده می ‎ شود. وثیقه ‎ هایی چون تولیدات و تجهیزات صنعتی که ارزش ‎ شان متناسب با نرخ تورم حفظ نمی ‎ شود برای بانک ‎ ها خیلی جذابیت ندارد، یا حتی سند کارخانه که فروش آن دشوار است.

هنگام بروز مشکل، در صورت به ‌ اجرا گذاشتن وثایق وسایل صنعتی، بازار تقاضای خوبی برای آنها ندارد و بانک ‎ ها سعی می ‎ کنند تعامل کمتری با بخش تولید داشته باشند. در مقابل، تجار و بازرگانان وثایق ملکی برای اخذ تسهیلات در گرو بانک دارند. حتی در صورت بروز مشکل و پرداخت نشدن تسهیلات، کالاهای وارداتی افراد از سوی نظام بانکی تصرف و فروخته می ‎ شود؛ بنابراین بانک ‎ ها با بخش ‎ های غیرتولیدی مانند تجارت و حتی مسکن همکاری بیشتری دارند.

گفتنی است بخش زیادی از تسهیلات در حوزه تولید، خدمات، تجارت و ساخت ‎ وساز هزینه می ‎ شود.

چالش دیگر نظام بانکی کشور، توان مالی پایین بانک ‎ ها است و بانک ‌ های ما مانند سایر بانک ‎ های جهان منابع مالی قابل ‎ توجهی در اختیار ندارند؛ بنابراین شاهد صف ‎ های طولانی برای اخذ تسهیلات هستیم و قاعدتا در چنین شرایطی نیاز است منابع مالی بانک ‎ ها تقویت شوند.

گران شدن محصولات و خدمات روزبه ‎ روز منجر به آبرفت سرمایه تولیدکنندگان شده و نیاز بخش تولید را چه در حوزه هزینه ‎ های جاری و چه تامین سرمایه در گردش بیشتر می ‎ کند. در واقع می ‎ توان گفت نرخ تورم در این حوزه بیشتر خودش را نشان می ‎ دهد.

خلأ تنوع و محدودیت بخش قراردادهای بانکی، چالش دیگر نظام بانکی کشور به ‌ شمار می ‎ رود. معدود بودن قراردادهای تسهیلاتی سبب شد بانک ‎ ها با تولید در بخش ‎ های گوناگون همراهی لازم را نداشته باشند. اصلاح این امر و ایجاد سازکار بهتر برعهده بانک مرکزی است. این بازنگری، شرایط را برای رشته ‎ های گوناگون اقتصادی در جهت بهره ‎ گیری از منبع مالی فراهم می ‎ کند. همچنین شاید لازم باشد بخش از کمک ‎ های مالی صنایع از بسترهای دیگر جز سیستم بانکی انجام شود. تعریف شرکت ‎ های سرمایه ‎ گذار در این راستا کمک ‎ کننده است. به ‎ این ترتیب بخشی از بار از دوش بانک ‎ ها برداشته می ‎ شود.

بنگاهداری بانک ‎ ها، یکی از گلایه ‎ هایی است که خیلی می ‎ شنویم. این موضوع در دوره ‎ ای شدت گرفت و بانک ‎ ها برای جمع ‌ آوری منابع مالی بیشتر مبادرت به تاسیس شرکت یا در سایر شرکت ‎ ها سرمایه ‎ گذاری کردند و به ‎ واسطه این شرکت ‎ ها در کارخانجات مختلف سهامدار شدند. ورود به پروژه ‎ های عمرانی از دیگر فعالیت ‎ های اقتصادی سیستم مالی و پولی کشور بود. ‎ آنها با حجم نقدینگی که در اختیار داشتند به ‎ جای پرداخت تسهیلات به تولید در امور تجاری سرمایه ‎ گذاری کردند. حتی در دوره ‎ ای به بازار طلا، سکه و ارز ورود و با تزریق منابع مالی آسیب زیادی به این بازار وارد کردند. هنوز هم به ‎ طور کامل از این بازارها خارج نشده ‌ اند ‎ و حضور برخی بانک ‎ ها ادامه دارد، این در حالی است که بانک ‎ ها نباید نقش رقیب را برای حوزه ‎ هایی مانند تجارت و مسکن بازی کنند و به همین راحتی با منابع مالی که در اختیار دارند در حوزه اقتصاد مداخله داشته باشند که زمینه ‎ ساز اختلالات مالی در سیستم اقتصادی و صنعتی کشور می ‎ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*