برای پوشاک ایرانی بازاریابی شود

میراسماعیل صدیق - فعال صنعت پوشاک

برای پوشاک ایرانی بازاریابی شود

افزایش آمار صادرات غیرنفتی، وابسته به مولفه ‌ های متعددی است که از مهم ‌ ترین آن می ‌ توان به شناسایی فرصت ‌ ها و ظرفیت ‌ های تولیدات داخلی اشاره کرد. در حال ‌ حاضر مشتقات نفتی، صنایع پتروشیمی و محصولات کشاورزی بخش زیادی از صادرات ایران را تشکیل می ‌ دهند؛ این در حالی است که واحدهای تولیدی در بخش ‌ های مختلف اقتصادی، توانایی و ظرفیت ‌ های مناسبی برای تولید کالاهای صادرات ‌ محور دارند. برای مثال، صنعت پوشاک کشور که به ‌ عنوان یکی از زنجیره ‌ های صنایع پایین ‌ دستی پتروشیمی محسوب می ‌ شود، در شرایط مطلوب و مناسبی قرار دارد و با فراهم ‌ کردن بسترهای مناسب، می ‌ توان صادرات در این بخش را گسترش داد. فرصت ‌ های بالقوه و مهمی برای صادرات پوشاک ایران وجود داشته و کشور ما می ‌ تواند با برنامه ‌ ریزی ‌ های مناسب، ارزآوری جدی از صادرات لباس و سایر کالاهای وابسته به آن داشته باشد.

صنعت پوشاک کشور طی سال ‌ های اخیر به ‌ ویژه پس از ممنوعیت واردات پوشاک خارجی، توانمند شده و امروز به وجود رویکردی صحیح نسبت به این صنعت نیاز است. در شرایط فعلی می ‌ توان صنعت پوشاک را طوری توسعه داد که ضمن تامین نیازهای داخلی، صادر شود و ارزآوری به همراه داشته باشد. رفع موانع تولید و تجارت، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و فراهم ‌ کردن بسترهای مناسب برای عرضه کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی مهم ‌ ترین اقدامی است که باید دولت برای افزایش صادرات صنعت پوشاک انجام دهد، چرا که صنعت پوشاک ایران ظرفیت و توانایی بالقوه حضور در بازارهای جهانی دارد و با برنامه ‌ ریزی صحیح و رفع موانع، می ‌ توان به این هدف دست یافت. علاوه بر آن، در سال ‌ های اخیر برندهای توانمند ایرانی در صنعت پوشاک شکل گرفته و همین رشد، سبب ایجاد تقاضای جهانی برای کالاهای ایرانی شده است، بنابراین فرصت مهم و جدی برای صادرات پوشاک و محصولات وابسته به آن وجود داشته که باید با تمهیدات مناسب، از این ظرفیت به ‌ وجودآمده، نهایت استفاده را داشت.

دولت ‌ ها برای تقویت اقتصاد هر کشور، وظیفه ‌ ای مشخص را برعهده دارند که مهم ‌ ترین آنها ایجاد بستر مناسب برای تولید است. تولید می ‌ تواند ضمن پاسخگویی به نیاز داخلی، فرصت کسب سهم بازارهای صادراتی را فراهم کند. دولت نیز برای تقویت و بهبود تجارت خارجی پوشاک ایرانی باید بسترهای مهمی را ایجاد کند که از مهم ‌ ترین آن، حمایت از صنایع است. تامین مواد اولیه و نقدینگی موردنیاز صنایع، جزو حمایت ‌ های مهم است و در نهایت، منجر به تولید کالای صادرات ‌ محور می ‌ شود. یکی دیگر از راهکارهایی که می ‌ تواند سبب افزایش صادرات پوشاک شود، شکل ‌ گیری پایانه ‌ های صادراتی و توجه به ظرفیت بازارچه ‌ های مرزی است. توسعه پایانه ‌ های صادراتی توسط دولت، می ‌ تواند ارزآوری حاصل از صادرات پوشاک را برای کشور افزایش دهد. علاوه بر تمام موارد مطرح ‌ شده به ‌ عنوان وظایف دولت، توجه به بازاریابی ‌ های تخصصی نیز از الزامات صادرات پوشاک در ‌ حال ‌ حاضر به ‌ شمار می ‌ رود. متاسفانه فعالیت صادرات و فروش برخی کالاها از جمله پوشاک، توسط افراد متخصص و بازرگانان خبره انجام نمی ‌ شود و از همین ‌ رو کالاهای ایرانی نتوانسته ‌ اند بازار مناسبی را به ‌ دست آورند، حتی برای کسب سهم بازار کشورهای همسایه نیز مشکلات جدی وجود دارد که یکی از دلایل آن، ناموفق بودن رایزنی ‌ های انجام ‌ شده است. در بحث صادرات صنعت پوشاک دیده شده در بیشتر موارد، خود تولیدکنندگان وارد مسائل بازرگانی می ‌ شوند. یک تولیدکننده خوب، لزوما صادرکننده و تاجر خوبی نیست و باید کار را به ‌ دست افراد متخصص سپرد. تجار باید به ظرفیت ارزآوری صنعت پوشاک ایران توجه کنند و این درآمدزایی تنها تولیدکنندگان را منتفع نخواهد کرد، از این ‌ رو مناسب به ‌ نظر می ‌ رسد تا فعالان بازرگانی برای پررنگ کردن حضور کالاهای صنعت پوشاک ایران در کشورهای منطقه وارد میدان شوند. شرکت در نمایشگاه ‌ های بین ‌ المللی یکی دیگر از راهکارهای توسعه صادرات پوشاک است و تولیدکنندگان مختلف می ‌ توانند با همکاری یکدیگر، در برنامه ‌ ها و رویدادهای مهم جهانی شرکت کنند. این حضور، برند پوشاک ایرانی را به جهان شناسانده و فرصت صادرات را فراهم می ‌ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین