-

اماواگرهای تولید خودروهای اقتصادی

حسن کریمی‌سنجری کارشناس صنعت خودرو

این روزها سخنان زیادی از خودرو اقتصادی در کشور شنیده می ‌ شود. خودرو اقتصادی از نگاه مصرف ‌ کننده و تولیدکننده دارای ابعاد متفاوتی است. خودرو اقتصادی از منظر خریدار به محصولی گفته می ‌ شود که قیمت پایینی داشته باشد. در مقابل این خودرو از نگاه صنعتگر به محصولی گفته می ‌ شود که به ‌ لحاظ تکنولوژیکی در حوزه موتور، مصرف سوخت کمتری داشته باشد. البته استفاده از موتور کم ‌ حجم در تولید خودرو برای مصرف ‌ کننده نیز یک جنبه اقتصادی به شمار می ‌ رود. برای تولید و بکارگیری این فناوری در خودرو، نیاز به توان و دانش فنی دانش ‌ بنیان ‌ ها داریم تا در فرآیند تولید خودرو اقتصادی به کمک شرکت ‌ های خودروساز آمده و هزینه ‌ ها را کاهش دهند. علاوه ‌ بر موتور، استفاده از سایر فناوری ‌ ها نیز می ‌ تواند تولید خودرو را با صرفه بیشتر همراه کند. به ‌ عنوان مثال در جهان بدنه خودروهای اقتصادی از مواد کربنیک ساخته می ‌ شود که بهره ‌ گیری از این مواد، ضمن تضمین ایمنی در تصادفات از آسیب به سرنشینان جلوگیری می ‌ کند. همچنین در طراحی خودرو می ‌ توان از پلتفرم ‌ های مشترک بین چند سگمنت خودرویی و چند شرکت خودروساز استفاده کرد. به ‌ عنوان نمونه برای تولید مدل ‌ های سدان و شاسی ‌ بلند از یک پلتفرم بهره گرفته می ‌ شود. چنین همکاری ‌ هایی در کنار کاهش حاشیه سود، بهای تمام ‌ شده یک خودرو را پایین می ‌ آورد؛ از این ‌ رو امکان تولید چندین خودرو از یک پلتفرم، برگ برنده ما در صنعت خودرو خواهد بود. دو شرکت خودروساز بزرگ کشور که ۹۰ درصد بازار را در اختیار دارند، می ‌ توانند پلتفرم مشترک طراحی کرده و با بهره ‌ مندی از واحد تحقیق و توسعه مشترک، هزینه ‌ های تولید را کاهش دهند؛ به ‌ این ترتیب تولید محصولات اقتصادی ممکن خواهد بود.

تولید خودرو اقتصادی با جدیت در حال پیگیری است. در طراحی یک پلتفرم مشترک، احتمال بروز یک اشتباه وجود دارد که باید از آن جلوگیری کرد. در این فرآیند نمی ‌ توان و نباید تولید خودروهای متفاوت که در برخی قطعات مشترک هستند، به ‌ عنوان محصولات یک پلتفرم معرفی کرد؛ اشتباهی که تاکنون برخی شرکت ‌ های خصوصی فعال در حوزه خودروسازی دچار آن شده ‌ اند. هنگامی می ‌ توانیم از خودروهای مشترک یک پلتفرم صحبت کنیم که در موتور، گیربکس، سیستم تعلیق یکسان باشند؛ به این معنی که پاورترین آنها یکسان بوده و بتوان به ‌ عنوان مثال با کمترین تغییرات موتور یک سدان را روی خودرو شاسی ‌ بلند هم سوار کرد. برای اجرای این هدف باید ۹۰ درصد قطعات دو موتور یکی باشند و در یک خط تولید ساخته شوند.

خودرو اقتصادی و تولید چند مدل مشترک از یک پلتفرم تعریفی کلاسیک دارد و ممکن است یک موتور برای ۵ مدل متفاوت خودرو استفاده شود یا یک گیربکس برای ۱۰ محصول مختلف مورداستفاده قرار گیرد. اپتیما و سانتافه دو خودرو از دو سگمنت متفاوت هستند که از سوی دو شرکت خودروساز تولید می ‌ شوند و از یک پلتفرم مشترک استفاده می ‌ کنند. از این نمونه ‌ ها در صنعت خودرو جهان زیاد است.

گاهی برخی شرکت ‌ های خودروساز، ۴۰ مدل خودرو را روی ۳ پلتفرم تولید می ‌ کنند. در واقع بخش اعظمی از خودرو از دید مصرف ‌ کننده پنهان است؛ بنابراین از نگاه مشتری قیمت تمام ‌ شده و نرخ فروش خودرو در بازار مهم است.

در کنار بهای تمام ‌ شده خودرو، میزان مصرف سوخت، یکی از مولفه ‌ های مهم خودروهای اقتصادی است که خرید این محصول را برای مصرف ‌ کننده به ‌ صرفه می ‌ کند؛ از این ‌ رو تولید موتورهای کم ‌ حجم با مصرف سوخت پایین برای خودروهای اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است.

تولید خودروهای اقتصادی در جهان تجربه شده؛ بنابراین ساخت آن در داخل شدنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*