-

جدال صنعت و اینترنت

رضا آریاراد کارشناس حوزه صنعت

تاثیر اینترنت بر کسب ‌ وکارهای صنعتی غیرقابل انکار است. به ‌ عنوان نمونه، وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای سال، شناسنامه ‌ دار کردن تمام قطعات وارداتی و تولید داخل را به ‌ طور جدی در دستور کار قرار داده است و بنابر این تصمیم، تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان قطعات یدکی خودرو موظف هستند برای ورود کالا به زنجیره تامین کشور، متناسب با مجوز فعالیت خود در سامانه جامع تجارت، نسبت ‌ به اخذ و نصب شناسه کد رهگیری اقدام کنند.

در یک دهه اخیر، ارتباطات مستقیم کاهش پیدا کرده و نقش فضای مجازی در زندگی روزمره پررنگ ‌ تر شده است. دسترسی ‌ ها، وسیع و آنی شده و به ‌ جای مراجعه حضوری، بخش زیادی از امور به شکل مجازی انجام می ‌ شود.

انجام اینترنتی امور، بار ترافیکی و هزینه ‌ های مالی و زمانی را کاهش داده است. در دو سال اخیر در دوران اپیدمی کرونا مزایای این بستر ملموس ‌ تر شد و بسیاری از افرادی که بیگانه با اپلیکیشن ‌ ها بودند، ناگزیر به استفاده از اپلیکیشن ‌ های خبری و خدماتی شدند؛ به ‌ گونه ‌ ای که تقاضا در جهان برای خرید لپ ‌ تاپ و کامپیوترهای خانگی بسیار افزایش یافت. همین امر باعث شد تیراژ تولید چیپ ‌ ست ‌ ها، پاسخگوی بازار تقاضا نبوده و صنعتگرانی مانند خودروسازان با مشکل مواجه شوند. به ‌ طوری که قیمت این قطعات در بازار جهانی ۲۰ برابر شد. این امر برای شرکت ‌ های خودروساز داخلی به ‌ دلیل تحریم مشکل ‌ سازتر بود.

بسترهای لازم در حوزه اینترنت در کشور فراهم نیست و برای کاهش واسطه ‌ گری، نظارت بیشتر بر چنین بسترهایی در صنعت مثلا خودروسازی لازم است تا التهاب بازار خودرو کاهش پیدا کند. اما اینکه آیا اینترنت کارآیی لازم را در حوزه فعالیت ‌ های صنعتی داشته و رضایتمندی کاربران فعال در صنعت را تامین کرده یا خیر، جای بحث بیشتری دارد. در حال ‌ حاضر واحدهای صنعتی و حتی کارگاه ‌ های کوچک، انجام هر کاری نیاز به ورود به سامانه ‌ های گوناگون از وزارت صنعت، معدن و تجارت تا گمرکات دارند.

در عصر حاضر، بخش زیادی از بازار از شکل سنتی خارج شده و معاملات مجازی انجام می ‌ شود. در حوزه ثبت ‌ نام و فروش خودرو از طریق وب ‌ سایت ‌ های خودروسازان گلایه ‌ هایی به ‌ وجود آمد که به ‌ مرور از حجم این اشکالات کاسته شد.

اپلیکیشن ها و اشتغال آفرینی

هر کشوری شاید اپلیکیشن ‌ های بومی خود را طراحی کرده باشد که بنابر اقتضائات سیاسی و حتی اقتصادی آن کشور است. در این حوزه، اروپاییان پیشرو بوده و روزبه ‌ روز در این حوزه بیشتر پیشرفت می ‌ کنند.

اگر در این بخش، سرمایه ‌ گذاری شده و اعتمادسازی به ‌ وجود آید، نخبگان کشور حرف زیادی برای گفتن دارند. کیفیت، تنوع، امکانات و آپشن ‌ های گوناگون می ‌ تواند اپلیکیشن ‌ های داخلی را در صورت رفع محدودیت ‌ های اینترنتی رقابت ‌ پذیر کند.

فضای مجازی اشتغال ‌ آفرین است و باید به این کارکرد در طراحی ‌ اپلیکیشن ‌ های داخلی توجه شود و با رفع فیلترینگ شبکه ‌ های مجازی توان رقابت با اپلیکیشن ‌ های خارجی را داشته باشند.

برخی خدمات ‌ دهی ‌ های مجازی در تامین قطعات و نوبت ‌ دهی تعمیر از تغییرات صنعت خودرو است. زیرساخت ‌ ها باید کامل باشد تا در این بخش هم خدمات ‌ دهی تکمیل و رضایت مشتریان جلب شود. به ‌ عنوان مثال، سفارش قطعات، تامین آنها و ارسال به نمایندگی ‌ ها، همه در بستر اینترنت و فضای مجازی ممکن است. فراموش نکنیم که کاغذبازی دیگر روشی منسوخ شده است و برای موفقیت و توسعه فعالیت ‌ های صنعتی چه در تولید و چه فروش و البته ارائه خدمات باید به سوی فناوری ‌ های جدید برویم و زیرساخت ‌ های لازم را در کشور فراهم کنیم. عقب ماندن در این بخش، منجر به کاهش بهره ‌ وری در سایر بخش ‌ ها خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*