-

حمایت از دانش‌بنیان‌ها در اخذ استاندارد

سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی

صندوق نوآوری و شکوفایی در نیمه اول امسال در زمینه ارائه خدمات به شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان در زمینه استاندارد یک میلیارد و ۹۱۴ میلیون تومان حمایت کرده است. خدمات صندوق نوآوری تامین منابع مالی برای شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان است. از آنجایی شرکت ‌ های نوپا برای توسعه محصولات فناورانه، تجاری ‌ سازی و رساندن آن به بازار نیازمند سرمایه هستند، بنابراین تامین پول، زیرساخت اصلی تجاری ‌ سازی و توسعه فناوری و رساندن آن به بازار مولفه مهمی است که باید به آن توجه ویژه ‌ تری شود. من معتقدم فضای مساعد کسب ‌ وکار در کشور نیازمند اقلیم مناسب برای دانش ‌ بنیان ‌ ها است. با این دیدگاه اگر شرکتی می ‌ خواهد محصول فناورانه ‌ ای را به بازار عرضه کند، باید از سوی نهادهایی تامین مالی شود. همواره شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان برای توسعه و کارآفرینی نیازمند یک ‌ سری خدمات واسطه ‌ ای هستند. خانواده توانمندسازی در صندوق نوآوری و شکوفایی، خدماتی را در راستای تامین کالا یا مواد اولیه به شرکت ‌ ها ارائه می ‌ دهد. در حقیقت برخی شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان نیازمند خرید و وارد کردن یک ‌ سری کالاهایی هستند که یا در دسترس آنها نیست یا نرخ بالایی دارند، همچنین بیشتر تازه ‌ واردها واسطه ‌ ها را نمی ‌ شناسند، در واقع آنها نمی ‌ دانند که از چه روندی باید مواد اولیه خود را تهیه کنند. صندوق نوآوری و شکوفایی به ‌ تناسب فعالیت ‌ های شرکت ‌ ها این خدمات را از طریق یک ‌ سری کارگزارهای باتجربه در اختیار آنها قرار می ‌ دهد.

بیشتر شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان برای ورود به بازار علاوه بر تامین مالی به خدمات بیشتری نیاز دارند، از این ‌ رو این صندوق، اعطای تسهیلات، صدور ضمانتنامه، سرمایه ‌ گذاری و توانمندسازی را در فهرست خدمات خود قرار داده است. خدمات بلاعوض توانمندسازی این صندوق شامل اخذ استانداردها و مجوزها، ارائه آموزش، کمک ‌ هزینه تحقیق و توسعه، کمک به حضور شرکت ‌ ها در پایگاه ‌ های صادراتی، حفاظت از مالکیت فکری و طرح ‌ های صنعتی است. این همایش برخط به ‌ منظور ارائه اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ استانداردها به شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان از ۱۷ تا ۲۱ مهرماه برگزار می ‌ شود و طی آن درباره موضوعاتی چون فرآیند استانداردسازی محصولات دانش ‌ بنیان و فناورانه، استاندارد ابزار پیشرفت آزمایشگاه، استانداردهای صادراتی حوزه تجهیزات پزشکی، استقرار استانداردهای سیستم ‌ های مدیریتی، ضرورت ‌ های تدوین استانداردهای دانش ‌ بنیان، استانداردهای صادراتی در حوزه نفت و گاز، استانداردها و مقررات صادرات محصولات کشاورزی و تاییدیه ‌ ها و استانداردها در حوزه برق و انرژی بحث و تبادل ‌ نظر خواهد شد.

این صندوق در زمینه ارائه مشاوره و اخذ استانداردهای صادراتی تا ۷۰ درصد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان از شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان حمایت خواهد کرد و برای تمدید این استانداردها، تا سقف ۷۰ درصد (تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان) از این شرکت ‌ ها حمایت می ‌ کند.

سقف حمایت این صندوق در زمینه استانداردهای سیستم ‌ های مدیریتی را ۶۰ میلیون تومان است که هزینه ‌ های مربوط به تمدید این استاندارد تا ۳۰ میلیون تومان ( ۷۰ درصد) از سوی این صندوق برای شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان تامین خواهد شد. برای اخذ تاییدیه ‌ های ملی تا سقف ۶۰ میلیون تومان ( ۷۰ درصد) و برای تمدید آن تا سقف ۳۰ میلیون تومان ( ۷۰ درصد) از سوی صندوق نوآوری پرداخت می ‌ شود، همچنین از سوی این صندوق تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان و برای تدوین استاندارد نیز تا سقف ۴۰ میلیون تومان به شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان اعطا خواهد شد.

بررسی عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه اخذ استانداردها در سال ۹۸ نشان می ‌ دهد ۵۶۸ میلیون تومان حمایت بلاعوض به شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان اعطا شده که این میزان در سال ۹۹ به ۳ میلیارد تومان افزایش یافت.

صندوق نوآوری و شکوفایی نیز نسبت به اعلام فراخوان برای پیشنهاد تدوین استانداردهای دانش ‌ بنیان از سوی شرکت ‌ ها و تدوین لیست اولویت ‌ ها براساس نیازهای سمت تقاضا، تامین مالی فرآیند تدوین استاندارد توسط شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان پس از تصویب در کمیته برنامه ‌ ریزی سازمان، فراهم ‌ آوری زیرساخت و بستر موردنیاز برای تشکیل کمیسیون ‌ های تدوین استاندارد و تشکیل جلسات، ایجاد شبکه مشاوران و کارگزاران تخصصی در حوزه ‌ های دارای اولویت برای ترویج و توسعه استانداردسازی و تعریف بسته ‌ های حمایتی در راستای توسعه استانداردسازی محصولات دانش ‌ بنیان متعهد شده است.

همکاری در شناسایی و معرفی افراد ذی ‌ صلاح در حوزه تدوین استاندارد، همکاری در بررسی ویژگی ‌ ها، الزامات و استانداردهای کاربردی برای کالاهای دانش ‌ بنیان و فناور برای تدوین استانداردهای محصولات دانش ‌ بنیان، همکاری در تسهیل فرآیند برقراری ارتباط با نهادهای دولتی در حوزه تدوین استاندارد و معرفی شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان و فناور متقاضی مشارکت در تدوین استانداردهای ملی از اقدامات معاونت علمی در این تفاهمنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین