-

سهم مسکن در رشد مشاغل کاذب

اردشیر گراوند

کارشناس جامعه شهری بازار مسکن سهم قابل توجهی در اشتغالزایی ایفا می کند، اما در سال های اخیر، تولید مسکن، رکود بی سابقه ای را تجربه کرده است و تعداد زیادی از کارگرانی که در این حوزه مشغول فعالیت بودند، برای تامین هزینه های زندگی به ناچار به مشاغل کاذب روی آورده اند.

ضعف برنامه ریزی برای اشتغالزایی، تبعات جبران ناپذیری در جامعه دارد که منجر به خلق چنین مشاغلی شده و همانند علف های هرز گسترش پیدا کرده است، از این رو ضرورت دارد با برنامه ریزی و اشتغالزایی از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد تا به چالش غیرقابل کنترلی تبدیل نشوند. نکته مهم در بحث فعالیت ها در کل دنیا این است که هرچه سطح فعالیت در جامعه بالاتر برود، این امکان برای افراد به وجود می آید که به یک شغل آبرومند دست پیدا کنند.

در گذشته، مشاغل مختلفی مثل کشاورزی و دامداری وجود داشت که امروزه این گونه مشاغل به دلیل توقع قشر تحصیلکرده برای پیدا کردن شغل مرتبط کمتر موردتوجه قرار گرفته است، از طرفی وقتی دولت ها نتوانند مشاغل مناسب برحسب نیاز افراد را در نظر بگیرند و نرخ بیکاری افزایش پیدا کند، شاهد به وجود آمدن مشاغل کاذب، کلاهبرداری و بزهکاری های مختلف در سطح جامعه می شویم.

نکته قابل توجه در حوزه مسکن این است که برخلاف دوره های رکود و رونق اقتصادی که در بازه زمانی معین ظهور و بروز پیدا می کنند، رکود ساخت مسکن در دوره بسیار طولانی و ۷ ساله اتفاق افتاده و آسیب بسیار بزرگی به بدنه بنگاه های اقتصادی مرتبط با حوزه مسکن وارد کرده است.

با تاثیر بازار مسکن بر صنایع مرتبط با خود، باید انتظار داشته باشیم که مشاغل کاذب در این حوزه نیز به وجود بیاید. وقتی جامعه تنوع اشتغال ندارد، نرخ بیکاری بالا می رود و وقتی نرخ بیکاری بالا برود، شاهد خلق این گونه مسائل می شویم.

پدیده ای مثل ازدواج برپایه مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بنا شده اند و امید به آینده نقش بسیار مهمی در تشکیل خانواده دارد. وضعیت تورم اقتصادی بعد از زمان جنگ به صورت دائم روند صعودی گرفت و امیدها برای بهتر شدن اوضاع اقتصادی کمرنگ تر شد؛ این اتفاق زمانی رخ داده که اکنون بخش زیادی از جمعیت کشور در سن ازدواج هستند.

کشور در حال حاضر نیاز به یک آرامش چند ساله دارد و باید با ساماندهی وضعیت معیشتی و اقتصادی و ایجاد مشاغل جدید، مسیر توسعه برای همه مردم هموار و مشکلات اقتصادی مردم یکی پس از دیگری حل شود تا سطح امید به زندگی در جامعه بالا رفته و مردم زندگی راحتی را تجربه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*