-

مشکلات ادامه‌دار سیمانی‌ها در تامین انرژی

حسین چهرگانی - مدیرعامل شرکت سیمان پیوند گلستان

فعالان صنعت سیمان در سال گذشته با مشکلات و چالش‌های بزرگی در روند فعالیت خود روبه‌رو بودند. انرژی موردنیاز این صنایع برای تداوم تولید اعم از برق و گاز در دوره‌های گوناگونی از سال تامین نشد. علاوه بر این، تحریم‌ها روند تامین قطعات، تجهیزات و لوازم یدکی موردنیاز صنعتگران سیمانی کشور را با محدودیت مواجه و هزینه اضافی را به صنعتگران تحمیل کرد. همزمان صادرات این محصول ساختمانی نیز با چالش‌های رایج زمان تحریم؛ یعنی محدودیت در تعاملات بانکی و... روبه‌رو بود.
هر ساله چالش‌های متعددی عملکرد صنایع را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد اما از سال گذشته تاکنون، تامین انرژی به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنایع بدل شده است. کما اینکه قطع برق و گاز صنایع در سال گذشته به واحدهای تولیدی خسارت شدیدی تحمیل کرد و در همین حال از میزان تولید آنها نیز کاست.
واحدهای سیمانی کشور در ماه‌های گرم سال با محدودیت در روند تامین برق و در روزهای سرد سال با کمبود گاز روبه‌رو بودند.
صنایع سیمان کشور در شرایطی که محدودیت تامین گاز داشتند، تولید خود را متوقف یا از مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین استفاده کردند.
تامین مازوت برای واحدهای صنعت سیمان کشور همزمان با تحویل این سوخت به نیروگاه‌ها، مشقت‌های فراوانی داشت. در مواردی شاهد بودیم که این مازوت به‌طور خالص در اختیار صنایع قرار نمی‌گرفت؛ یعنی سودجویان در فرآیند تحویل و حمل آن، مازوت را با آب یا ضایعات مخلوط می‌کردند. این‌گونه سودجویی‌ها آسیب‌های جدی به تولید و تجهیزات صنایع سیمان کشور وارد کرد.
با توجه به تمام چالش‌های یادشده از مسئولان انتظار می‌رود این مشکلات را با دقت‌نظر بیشتری بررسی و امکانی برای رفع آنها در آینده نزدیک فراهم کنند تا بدین‌ترتیب از وارد آمدن خسارت‌های جدی‌تر به صنایع سیمان کشور جلوگیری شود.
در این میان، دولت سیزدهم وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را داده که تحقق این هدف نیازمند تامین مصالح ساختمانی است.
سیمان نیز در رده مصالح پرکاربرد ساختمانی قرار دارد و اگر این وعده بخواهد عملی شود باید به توان و ظرفیت تولید در صنعت سیمان اندیشید؛ یعنی بازسازی خطوط تولید در این صنعت و تامین قطعات و تجهیزات آنها با ایجاد شرایط اقتصادی لازم برای این صنعت در اولویت قرار گیرد.
در ادامه باید به تامین انرژی صنایع به‌عنوان فاکتوری اثرگذار بر شرایط تولید توجه کافی شود.
در چنین شرایطی می‌توان به تداوم تولید در این صنعت و تامین نیاز کشور به این محصول ساختمانی پرمصرف امید داشت.
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کنونی صنعتگران، افزایش مداوم هزینه تمام‌شده تولید است.
روند رو به رشد هزینه تمام‌شده تولید سیمان در سایه سیاست‌های دولت ازجمله افزایش نرخ مواد معدنی، گران شدن سوخت، مواد ناریه و... و همچنین تورم حاکم بر اقتصاد کشور به‌طور مستمر ادامه دارد.
درنتیجه انتظار می‌رود نرخ عرضه سیمان در بورس کالا با روند افزایش هزینه تمام‌شده، افزایش یابد تا امکان تداوم تولید در این حوزه فراهم باشد.
بدون تردید افزایش حدود یک درصدی نرخ پایه سیمان عرضه شده در بورس کالا که در هفته‌های پایانی سال گذشته تصویب شد، روند رو به رشد بهای تمام‌شده تولید در این صنعت را کفاف نمی‌دهد.
درنتیجه انتظار می‌رود نرخ معقول و کارشناسی برای این محصول ساختمانی تعیین شود. بدون تردید رشد قابل‌قبول بهای سیمان خود ضامن تداوم تولید در این صنعت و حفظ آرامش در بازار خواهد بود.


دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*