-
سایت تهران میزبان نخستین رویداد تخصصی ایران‌ژئو می‌شود

نمایش «مهندسی ایرانی به سوی فرداها»

نخستین رویداد تخصصی ایران‌ژئو از ۲۵ تا ۲۸ آبان امسال با شعار «مهندسی ایرانی به سوی فرداها» و با هدف ارتقای سطح فناوری و توسعه کسب‌وکارهای حوزه ژئوماتیک و ژئوانفورماتیک جمهوری اسلامی ایران هم در داخل کشور و هم در توسعه صادرات خدمات فنی‌مهندسی با استفاده از هم‌افزایی و بکارگیری حداکثر ظرفیت قابل‌دسترسی بین بخشی در سایت بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

جای خالی نمایشگاه ایران‌ژئو

رئیس دانشکده مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با صمت گفت: حدود ۱۰ سال پیش به سازمان نقشه‌برداری به‌عنوان متولی نقشه‌برداری در کشور پیشنهاد شد برگزاری کنفرانس‌های علمی به انجمن‌ها واگذار شود. همچنین کنفرانس‌هایی که مربوط به فناوری و محصولات فناورانه در صنعت نقشه‌برداری کشور است در قالب یک فرمت خاصی معرفی شود که این برنامه در نخستین نمایشگاه تخصصی ایران‌ژئو پیگیری و اجرایی خواهدشد.

محمد سعادت‌سرشت ضمن بیان این مطلب افزود: برای اینکه بتوانیم در گسترش فناوری‌های ژئوماتیک کشور موفق عمل کنیم در گام نخست باید از تجربیات جهانی استفاده برده و مسیری که دنیا طی کرده و به نتیجه رسیده را دنبال کنیم. در تمام فناوری‌ها نمی‌توان فرار رو به جلو داشت؛ بنابراین باید بر موضوع آموزش سرمایه‌گذاری کرد و امور پژوهشی را جدی گرفت و در همین راستا، بخشی از بودجه کشور را به این موضوع اختصاص داد. اما نباید فراموش کرد که آموزش و پژوهش باید هدفمند باشند تا در بازار کسب‌وکار نمود پیدا کنند.

سعادت‌سرشت افزود: این کسب‌وکار نیازهای محلی و جهانی را برای مخاطبان مشخص خواهد کرد؛ بنابراین می‌توانیم با اختصاص بودجه‌های کشور برای رفع این نیازها و همچنین تشکیل تیم‌های فناورانه و تجربیات اجرایی خطوط تولید را منتقل کنند و پس از آن انعکاس این موارد در دانشگاه‌ها به شکل پژوهش، فناوری و ایجاد مراکز نوآوری مطرح شود. خروجی تمام این موارد نیز در قالب آموزش ارائه شود. وی در ادامه تاکید کرد: آموزش‌ها باید حتما هدفمند باشند. فراموش نکنیم اگر آموزش‌ها بر روال امروزی کشور انجام شود و بدون هیچ برنامه‌ای فقط دانشجو جذب کنیم و آموزش دهیم نتیجه مطلوب را نخواهیم داشت. ما باید با شناسایی درست بازار و شناسایی نیازها تخصص‌های موردنیاز و علوم بین‌رشته‌ای را طرح کنیم تا پس از آن اساتید ما وارد عمل شوند و نقش‌آفرینی کنند. این حرکت می‌تواند چرخه‌ای پایدار و رو به رشد ایجاد کند.

حمایت از زنجیره‌های فراموش‌شده

رئیس دانشکده مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی دانشگاه تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حمایت از زنجیره‌های فراموش‌شده زنجیره ژئوماتیک کشور تاکید کرد و گفت: به عقیده من گسستگی کاربران و متخصصان از یکدیگر، بزرگ‌ترین ضعفی است که در حوزه مهندسی نقشه‌برداری و علوم مکانی وجود دارد. این گسستگی هم جنبه فرهنگی هم مشکلات ساختاری دارد و باید ساختاری را در کشور ایجاد کنیم که کاربران و متخصصان این حوزه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند که در حال‌حاضر برگزاری نخستین نمایشگاه ایران‌ژئو بهترین بستر برای ایجاد این ارتباط ب‌شمار می‌آید.

سعادت‌سرشت در پایان اظهارکرد: رشته مهندسی نقشه‌برداری باید دانش خود برای ایجاد اشتراک میان این دو طیف را افزایش دهد و برخی رشته‌های جدید را ایجاد کند و با انجام تحقیقات هدفمند در این زمینه بتواند گروه‌های کاری بین‌رشته‌ای ایجاد و با رفع نیازهای کشور، محصولات خود را به دنیا هم عرضه کند.

افزایش فضای نمایشگاه در دستور کار است

به گزارش صمت ادریس مازندرانی، مجری برگزاری نخستین نمایشگاه ایران‌ژئو نیز با اشاره به روند برگزاری این نمایشگاه گفت: سازمان توسعه تجارت ایران به‌منظور توسعه صادرات خدمات فنی‌مهندسی و همچنین توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش ژئو و موقعیت مکانی، مجوز برگزاری نخستین دوره از برگزاری رویداد ایران‌ژئو را صادر و وظیفه برگزاری این رویداد مهم را به شرکت آوای موفق ایرانیان واگذار کرد.

طبق برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده این نمایشگاه از ۲۵ تا ۲۸ آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. سالن‌های ۵ و ۶ برای برگزاری نخستین دوره از این نمایشگاه اختصاص داده‌شده و اگر استقبال شرکت‌های بخش خصوصی و همچنین متولیان دولتی نیز از میزان قابل‌قبولی برخوردار باشد ما افزایش فضای نمایشگاه را در دستور کار خود داریم.

قطعا یکی از دغدغه‌های مهم ما درحال‌حاضر سلامت بازدیدکنندگان و مشارکت‌کنندگان در این رویداد است. در همین زمینه باید گفت نمایشگاه بین‌المللی تهران از ابتدای شیوع ویروس کرونا با ستاد مقابله با این ویروس و کمیته امنیتی و انتظامی وزارت کشور در ارتباط بود، از سویی کارشناسان ستاد مقابله با کرونا در نمایشگاه مستقر هستند و چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از نزدیک رصد می‌کنند. بنابراین درباره رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی در زمان برگزاری رویداد مشکل خاصی نخواهیم داشت.

وی افزود: کارت دعوتی الکترونیکی برای مشارکت‌کنندگان در این رویداد صادر خواهد شد و بازدید از این نمایشگاه صرفا برای متخصصان این حوزه فراهم خواهد بود. خوشبختانه کنفرانس‌ها و همایش‌هایی نیز در مدت برگزاری این رویداد در نظر گرفته‌شده است. لازم به ذکر است که تا کنون که مدت زمان کوتاهی از ارسال فراخوان و آغاز فرآیند ثبت‌نام گذشته است ما ۳۷۲ فراخوان برای شرکت‌های خصوصی، ۱۲۳ فراخوان برای شرکت‌های دانش‌بنیان و ۳۸ فراخوان برای دستگاه‌های متولی دولتی ارسال شده است.

ارتقای سطح فناوری و توسعه کسب‌وکار

حجت عابدپور، دبیر شورای سیاست‌گذاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌ژئو با اشاره به ارتقای سطح فناوری و توسعه کسب‌وکارهای حوزه ژئوماتیک و ژئوانفورماتیک ایران هم در داخل کشور و هم در توسعه صادرات خدمات فنی‌مهندسی گفت: این هدف با استفاده از هم‌افزایی و بکارگیری حداکثر ظرفیت قابل‌دسترسی بین‌بخشی میسر است. ایده اولیه برگزاری این نمایشگاه با رایزنی‌های اولیه از اسفند ۱۳۹۹ آغاز و در اردیبهشت ۱۴۰۰ به‌طور رسمی مطرح شده است و پس از اخذ موافقت ریاست سازمان جغرافیایی و بررسی نمایشگاه‌ها و رویدادهای قبلی برگزار شده در کشور، نسبت به طرح‌ریزی و تهیه طرح توجیهی نمایشگاه از طریق شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی و به مدیریت شرکت آوای موفق ایرانیان به‌عنوان یکی از مجریان باتجربه و توانمند برگزاری رویدادهای نمایشگاهی داخل و خارج از کشور با گرید A + برای برپایی این رویداد مهم مذاکره و نسبت به اجرا و عملیاتی کردن نمایشگاه هماهنگی‌های لازم به عمل آمد.

فرصتی مناسب برای تبادل ایده‌ها

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: فارغ از نگاه بخشی، برگزاری این نمایشگاه در کنار سایر رویدادهای علمی و فناورانه از جمله برگزاری کنفرانس‌ها، نشست‌های تخصصی، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی و مصاحبه‌ها، علاوه بر ایجاد یک موقعیت ملی و بین‌المللی فرصت مناسبی برای تبادل ایده‌ها و نظرات دست‌اندرکاران و متخصصان حوزه ژئوماتیک دولتی و خصوصی، ایجاد تعامل و همکاری‌های بین بخشی ملی و فراملی، بازارشناسی و بازارسازی داخلی و خارجی، کسب فناوری‌های نوین داخل و خارج از کشور، اشتغالزایی و کارآفرینی، هم‌افزایی و تشکیل هلدینگ‌های تخصصی صادراتی (تجهیزاتی، خدمات فنی‌مهندسی، مشاوره‌ای و...)، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، مقدمات برپایی نمایشگاه‌های تخصصی در خارج از کشور، ارتقای رتبه کشوری در فناوری‌های ژئوماتیک منطقه و جهان را با شیب منطقی و افزایشی در سال‌های آینده به برگزاری این رویداد فراهم خواهدکرد.

دبیر شورای سیاست‌گذاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌ژئو در ادامه گفت: سازمان‌های نقشه‌برداری، زمین‌شناسی، هواشناسی، پدافند غیرعامل، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها، سازمان فضایی، ثبت اسناد و املاک کشور و همچنین وزارتخانه‌های جهادکشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته اعضای شورای سیاست‌گذاری و مدعوین برگزاری نخستین رویداد بین‌المللی ایران‌ژئو را تشکیل می‌دهند.

عابدپور در پایان بیان کرد: دانشگاه‌های خواجه نصیرالدین طوسی، علم و صنعت، امام حسین(ع) و دانشکده‌های فنی و جغرافیای دانشگاه تهران و همچنین انجمن‌های تخصصی شامل اتحادیه انجمن‌های علوم جغرافیایی و جامعه مهندسان نقشه‌بردار نیز در برگزاری این رویداد حضور دارند.

سخن پایانی

نمایشگاه‌ها آوردگاه ایده‌ها، فناوری‌ها و ظرفیت‌های دستگاه‌ها، شرکت‌ها و افراد گوناگون است. افرادی که به نمایشگاه مراجعه می‌کنند با حضور در غرفه‌های مختلف ایده‌های جدیدی مطرح می‌کنند و از این طریق تبادل اطلاعات و داده‌ها انجام می‌شود که همین موضوع می‌تواند در افزایش ظرفیت‌های کشور، شرکت‌ها و دستگاه‌ها برای ارائه خدمات بهتر به مردم و حل بسیاری از معضلاتی که امروزه با آنها مواجه هستیم، کمک‌کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*