افشاگری یک تهیه کننده سینما! / مجید صالحی خودش جای بدلکار بازی میکرد
تهیهکننده فیلم سینمایی «شماره ده»، ابراهیم اصغری، در مورد بازی مجید صالحی در این فیلم تأکید دارد که او آنقدر همراه و همگام بود که حتی در بعضی مواقع خودش نقش بدلکار را به عهده میگرفت.
فیلم سینمایی «شماره ده» به کارگردانی حمیدزرگرنژاد و تهیهکنندگی ابراهیم اصغری، داستان زندگی یک اسیر جنگ را روایت میکند. این اسیر به نام محمد عبدی، که در حال حاضر تکنسین اتاق عمل است، موفق شده بود از زندان فرار کند. شخصیت واقعی محمد عبدی با پولابهای به نام «صدام» چهل میلیون دینار جایزه گذاشته بود. او توانسته بود تمام ساختارهای امنیتی عراق را در هم بشکند. این فیلم سینمایی در تاریخ ۱۲ فروردین ماه، ساعت ۱۶، روی آنتن شبکه ۱ سیما خواهد رفت..
پخش این فیلم سینمایی از شبکه یک سیما قبل از اکران عمومی در سینما با توجه به شرایط امروز و وضعیت اکران و...خود یک مسئله قابل بررسی است، هرچند این دومین باری است که فیلمی سینمایی که در جشنواره فیلم فجر حضور داشته -و از تولیدات زیر مجموعه صداوسیما نیست- قبل از اکران در سینما برای اولین بار در تلویزیون رونمایی شده و پخش میشود. فیلم سینمایی «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری و تهیهکنندگی محمدرضا مصباح اولین فیلمی بود که با این شرایط از تلویزیون پخش شد و حالا فیلم «شماره ده»، ساخته حمید زرگرنژاد به تهیهکنندگی ابراهیم اصغری؛ اما فارغ از این مسئله پیشتر به گفتوگو با ابراهیم اصغری، تهیهکننده فیلم پرداختیم که در آثارش فیلمهای دفاع مقدسی همچون «تک تیرانداز»، «اشنوگل» و «شور شیرین» به چشم میخورد، به بهانه پخش این فیلم آن را منتشر کردیم که در ادامه میخوانید.
چرا برای این شخصیت دنبال مجید صالحی رفتید؟
مجید از ابتدا دنبال این بود که یک نقش متفاوت و البته سخت ایفا کند و خوشبختانه فیلمنامه را که خواند از آن استقبال کرد و واقعا هم در پیش تولید هم در اجرا برای آن زمان گذاشت. حتی در جاهایی که نیاز به بدلکار داشت هم مجید صالحی خودش کار را انجام میداد.
علت علاقه شما برای فعالیت در حوزه دفاع مقدس چیست؟
از نظر من به تعداد رزمندگان و حتی والدین آنها قصه برای پرداختن وجود دارد؛ همچنین هر قصهای به طور کلی متفاوت روایت میشود و حرفی برای گفتن دارد. به دنبال این مسئله ما همواره میتوانیم ساخت فیلمهای دفاع مقدس را ادامه دهیم. همچنین باید در نظر داشت که دهه ابتدایی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اقیانوسی است که میتوان همیشه به آنها پرداخت.
به نظر میرسد که بودجه این فیلم زیاد بوده باشد، درباره آن صحبت میکنید؟
این فیلم یکی از کمهزینهترین فیلمهای امسال سینمای ایران بوده است که حتی نسبت به بودجه برخی آثار که بهصورت پراکنده درباره آنها شنیدهام تقریباً هزینه فیلم ما یک سوم بوده است. تولید هر اثر هنری نیاز به سرمایهگذاری دارد و مدیران فرهنگی که بودجههایی در اختیار دارند، باید بتوانند اقدام به تولید فیلم کنند. گاهی سرمایهگذار خصوصی براساس تمایلات خود فیلمی تهیه میکند که امکان دارد بیشتر متمایل به سود اقتصادی باشد و به سمت موضوعاتی برود که بیشتر سراغ جذب مخاطب و یا جشنواره باشد ولی اگر به سراغ موضوعاتی برویم که بیشتر فرهنگ ساز باشند، باید توسط مدیران انجام شود.