-
مدیرعامل شرکت مس تاکید کرد

ضرورت بکارگیری فناوری‌های نوین استخراج

استفاده از تکنیک‌های جدید و دستگاه‌های روزآمد در بخش اکتشاف ضروری است؛ بر همین اساس انتظار می‌رود از روش‌های جدید استخراج از معادن به‌ویژه معادن عمقی استفاده شود.

به گزارش مس‌پرس، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان مطلب فوق گفت: سیستم‌های اکتشاف در دنیا تغییر کرده است؛ بنابراین استفاده از دستگاه‌های جدید و روزآمد دنیا در حوزه اکتشاف و استخراج ضروری به‌نظر می‌رسد. در همین حال تغییر تکنیک تولید نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و سهم بسزایی در بهبود تولید و کارآیی عملکردی تولیدکنندگان خواهد داشت.

اردشیر سعدمحمدی با تاکید بر ضرورت ارتقای فناوری فولادسازان گفت: بی‌توجهی به تکنیک‌های تولید فولاد به جا ماندن ما از بازار جهانی منجر خواهد شد. درحال‌حاضر ورق‌هایی که برای تولید خودرو استفاده می‌شوند وزن بسیار کمی دارند و از مقاومت بیشتری نیز برخوردارند؛ ضمن اینکه مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تاکید کرد: به‌منظور حضور در تجارت جهانی باید هر چه سریع‌تر نسبت به شناسایی بازارهای هدف اقدام کرد.

وی با بیان اینکه چین بازار بسیار بزرگی برای مصرف فولاد خام بوده، وضعیت رشد تولید در این کشور را قابل ارزیابی دانست و گفت: تقاضای این کشور در سال ۲۰۱۰ حدود ۴۴.۷ درصد جهان بود و در سال ۲۰۲۰ به حدود ۵۶.۲ درصد رسیده است.

سعدمحمدی در ادامه میزان گردش مالی فولاد در جهان را ۱.۵ تریلیارد دلار اعلام کرد و این رقم را به لحاظ حجم مبادلات تجاری قابل‌توجه دانست.

وی در ادامه به تشریح وضعیت بازار جهانی پرداخت و گفت: سهم خاورمیانه از تقاضای فولاد خلاف تولید آن کاهشی بود و از ۳.۷ درصد در ۲۰۱۰ به حدود ۲.۶ درصد در ۲۰۲۰ رسید. کشور ما هم باید علاوه بر برنامه‌ریزی در زمینه تولید فولاد، به سمت افزایش مصرف حرکت کند. در صورت نبود هماهنگی بین بخش تولید و بازار، مشکلاتی در روند تولید پدید خواهد آمد. در واقع در شرایطی که تولید فولاد مازاد نیاز داخل باشد، بازاری برای مصرف آن تعریف نشده و ناچار به صادرات محصول خود با نازل‌ترین نرخ خواهیم بود تا درنهایت گردش مالی موردنظر حاصل شود.

بنگاه‌های کوچک غیررقابتی

وی با تاکید بر اینکه به همان میزان که برای رشد تولید برنامه‌ریزی می‌شود، باید برای تقاضا و بازارهای هدف نیز برنامه‌ریزی داشت، گفت: باید با شناسایی دقیق بازارهای مصرف و واردکنندگان فولاد در دنیا سعی شود با تجمیع شرکت‌های بزرگ فولادی توان رقابت و حضور در بازارهای صادراتی را افزایش داد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه با بنگاه‌های اقتصادی کوچک نمی‌توان در بازارهای صادراتی موفق عمل کرد، هشدار داد: سرانه مصرف فولاد کشور رو به کاهش است. با این شرایط در صورت از دست دادن بازار داخلی به‌طورقطع در بازارهای صادراتی نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.

سعدمحمدی به کنترل و غلبه کشورها بر کرونا اشاره کرد و گفت: در این شرایط، تنها کشوری که توانسته رشد تولید خود را حفظ کند چین بوده، اما بیشتر کشورها مانند هند یا ژاپن حجم تولیدشان را کاهش داده‌اند.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت معدنی و فولادی در ایران ۱۰.۳ میلیون تن تولید داشته، افزود: میزان تولید شرکت‌های بزرگی مانند بائو استیل ۱۱۵ میلیون تن گزارش شده و در همین حال میزان تولید گروه اچ بی‌آی اس ۴۷ میلیون تن برآورد شده است.

مدیرعامل فملی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت کشورهای فعال در حوزه صادرات و واردات فولاد پرداخت و گفت: چین، اروپا و ترکیه که از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فولاد هستند، در عین حال بین واردکنندگان بزرگ فولاد جهان نیز قرار دارند.

وی با اشاره به خسارت‌هایی که قطع برق در فصل تابستان به صنایع فولادی تحمیل کرد، یادآور شد: برای برون‌رفت از این بحران و حتی موضوع گاز نیاز به برنامه‌ریزی داریم. قطع برق در تابستان امسال منجر به ضرر و کاهش درآمد در صنعت فولاد شده است.

سعدمحمدی در ادامه به تشریح وضعیت بازار فولاد خاورمیانه پرداخت و اظهار کرد: در منطقه خاورمیانه تقاضای فولاد طی دهه‌های گذشته همواره بیشتر از عرضه آن بوده و رشد تولید فولاد در این منطقه، شکاف عرضه و تقاضا را در این منطقه کاهش داده است.

به‌گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران دسترسی به انرژی ارزان در خاورمیانه عامل اصلی توسعه سریع تولید از جمله در بخش فولاد است. امروزه ۳۹ درصد انرژی دنیا از نفت تامین می‌شود. با این وجود تا سال ۲۰۵۰ سهم نفت در تامین انرژی به ۱۳ درصد کاهش می‌یابد و سهم برق نیز طی ۳۰ سال آینده از ۱۹ درصد به ۴۹ درصد خواهد رسید.

وی با اعلام اینکه تا سال ۲۰۳۵میلادی ۴ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در زمینه زیرساخت‌ها انجام خواهد گرفت، افزود: باتوجه به اینکه هزینه حمل‌ونقل در کشور ما در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا گران است، دولت باید به سمت سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها حرکت کند. در ادامه تمام خطوط ریلی کشور طبق برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای دوخطه شود.

سخن پایانی

براساس برآوردهای اقتصادی انتظار می‌رود چین با تداوم مسیر توسعه اقتصادی ظرف یک دهه آینده و تا سال ۲۰۳۰ به بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا بدل شود؛ بدین ترتیب این کشور جای امریکا را به‌عنوان قدرت اصلی دنیا خواهد گرفت. بر همین اساس برای حضور موفق در بازار جهانی باید تغییرات احتمالی در روند فعالیت و توسعه صنایع را مدنظر داشت. بدون تردید با برنامه‌ریزی امکان حضوری موفق در بازار بین‌المللی مهیا خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*