-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->فرشته صائمینمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صمت:

«کان‌مین» معدن را جایگزین نفت می‌کند

نمایشگاه کان‌مین یکی از نمایشگاه‌های تخصصی حوزه صنعت و معدن محسوب می‌شود که در نیمه دوم امسال هجدهمین دوره آن برگزار خواهد شد.

«کان‌مین» معدن را جایگزین نفت می‌کند

کان‌مین مهم‌ترین رویداد حوزه معدن و صنایع معدنی کشور محسوب می‌شود که آغاز آن با شرکت آلمانی و گروه متخصص آلمانی کلید خورد. دوره‌های رویداد کان‌مین در سال‌های گذشته به صورت کنسرسیومی و با حضور کشورهای خارجی و ایرانی برگزار می‌شد.کان‌مین در رده نمایشگاه‌هایی قرار دارد که قبل از تحریم‌ها، از طرف شرکت‌های آسیایی، اروپایی و امریکایی مورد استقبال قرار می‌گرفت اما با شروع تحریم‌ها و آغاز پاندمی کرونا مدتی این نمایشگاه برگزار نشد.

با این وجود، امسال در روزهای ۱۳ تا ۱۶ آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران رویداد کان‌مین برگزار می‌شود. بر همین اساس سایت گسترش‌نیوز، پایگاه خبری موسسه صمت درباره لزوم برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی و تاثیر آنها بر حوزه صنعت با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده است.

کان‌مین، فرصتی برای معرفی ظرفیت‌ها

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش‌نیوز درباره لزوم برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی نظیر کان‌مین گفت: کمترین فایده برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی نظیر کان‌مین معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری به طرف‌های خارجی است، به این ترتیب که آنها می‌توانند در این ظرفیت‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند.

او افزود: باوجود همه تلاش‌هایی که قبل و بعد از انقلاب و به ویژه در سال‌های اخیر در حوزه معدن انجام شده، در این حوزه هنوز در ابتدای راه هستیم چراکه درحال‌حاضر تنها ۷ درصد از ظرفیت‌های معدنی کشور مورد شناسایی قرار گرفته و در این میان حتی اطلاعات اکتشافی ۹۳ درصد معادن را نداریم؛ دیگر وضعیت از این بدتر نمی‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین هر اندازه در نمایشگاه‌هایی نظیر کان‌مین در حوزه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن با مشارکت طرف‌های خارجی سرمایه‌گذاری کنیم، ظرفیت معدنی و عواید حاصل از آن به راحتی می‌تواند جایگزین نفت در اقتصاد شود. البته این نکته نیز قابل اهمیت است که خارجی‌ها شدیدا به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه معادن ایران هستند.

برگزاری نمایشگاه‌ها به رقابت ایجاد می‌کند

علی جدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز درباره لزوم برگزاری نمایشگاه‌هایی نظیر کان‌مین گفت: هر اندازه در داخل یا خارج از کشور نمایشگاه‌های تخصصی برگزار شود که تولیدکنندگان در زنجیره با هم آشنا شوند و بتوانند کار خود را توسعه دهند، به نفع کشور است.

او افزود: در نمایشگاه‌ها فعالان متعددی حضور دارند که مورد شناسایی قرار می‌گیرند و از این طریق در خدمات‌گیری و خدمات‌دهی رقابت صورت می‌گیرد که در نتیجه این زنجیره یکدیگر را می‌شناسند؛ بنابراین برگزاری نمایشگاه‌ها یک نقطه قوت است.

برگزاری نمایشگاه منجر به جذب سرمایه‌گذار می‌شود

فتح‌الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره مزایای برگزاری نمایشگاه کان‌مین یادآور شد: قطعا برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی برای معادن خوب است چراکه در قبال آن سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی جذب می‌شود. به باور توسلی، جذب سرمایه در حوزه معدن به مقدمه نیاز دارد و قبل از جذب سرمایه باید هدف از تولید و زنجیره تولید در معادن مشخص شود، سپس فکری در راستای جذب سرمایه داخلی و خارجی صورت بگیرد.

فتح‌الله توسلی، در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش‌نیوز درباره راه‌های افزایش سهم درآمدهای معدنی در تولید ناخالص ملی گفت: به شدت نسبت به عملکرد وزارت صنعت و معدن درباره معدن اعتراض و نقد جدی به آن دارم، چراکه قانون را اجرا نمی‌کنند و نظارت به اندازه کافی انجام نمی‌دهند. علاوه بر این مسئولان امر بهره‌برداران معدن پیگیری نمی‌کنند. بنابراین نخستین متهم اصلی در حوزه معادن، وزارت صمت است. در اغلب شهرستان‌ها مردم با بهره‌برداران معدن مشکل دارند، دلیل اختلاف مذکور هم این است که معدنکار منطقه‌ای را به انحصار خود درآورده و آن منطقه را نابود کرده است. این در حالی که هنوز مشخص نیست معدنکار ماده معدنی پیدا کرده یا هنوز به موردی دست پیدا نکرده و هنوز می‌چرخد و تخریب می ‎ کند. از این‌رو این امر منجر به ناراحتی مردم منطقه شده است.

سهم مردم مناطق از معادن چه شد؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بنده اخیرا طی نامه‌ای به خزانه‌داری درخواست کردم که بگویند آن ۱۵ درصد تبصره ۶ ماده ۱۴ چقدر است. البته مبلغ بسیار قابل توجهی است، کما اینکه در چند سال گذشته ۱۵ درصد مذکور رقمی حدود ۹ هزار میلیارد تومان شده که توسط مسئولان امر دریافت شد، البته به استان‌ها پرداخت نشده یا قسمت قابل توجهی از این رقم به اهالی منطقه تخصیص داده نشده است. همچنین این ۱۵ درصد به شهرستان‌ها اصلا اختصاص داده نشد و به جای آن به منابع طبیعی پرداخت کردند که آنها هم هیچ اقدامی انجام ندادند.

توسلی با اشاره به نحوه بهره‌برداری از معادن تصریح کرد: درحال‌حاضر به صورت کاملا سنتی و غیرحرفه‌ای از معادن برداشت می‌شود، در حالی که در دنیا برای برداشت هزار تن کانی، چندین هکتار زمین را از بین نمی‌برند بلکه با استفاده از امکانات و تجهیزاتی که در اختیار دارند، محل منابع معدنی را شناسایی می‌کنند، سپس برداشت از آن نقطه را انجام می‌دهند و در پایان منطقه را به حالت اولیه خود برمی‌گرداند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: درباره معدن ابتدا باید به این نتیجه برسیم که از پس اکتشاف معدن به دنبال چه چیزی هستیم، به عبارت دیگر وقتی می‌خواهیم از معدن اکتشاف کنیم، قرار است چه اتفاقی صورت بگیرد، زنجیره تولید کجاست؟ برای نمونه، درحال‌حاضر معدن آهن در یک شهرستان وجود دارد اما ذوب‌آهن را در شهر دیگری احداث کردند، جدای از بحث مسیری که قرار است آهن کشف شده از معدن به ذوب آهن برود و هزینه دارد، نابودی یک منطقه و آباد کردن منطقه دیگر بسیار مهم است. در حقیقت باید آن زنجیره در منطقه احداث شود و کسی هم که قرار است از معدن منطقه بهره‌برداری کند باید زنجیره تولید را در محل مورد نظر احداث کند. به عنوان مثال، اگر معدن آهن است؛ باید مجموعه فولاد در کنار آن وجود داشته باشد و یا اگر معدن طلا است؛ باید ملزومات آن در همان منطقه احداث شود.

حضور تاجیک‌ها در معدن طلای ایران

توسلی با اعلام خبر ورود تاجیک‌ها به یکی از معدن‌های طلای ایران ابراز کرد: در مورد معدن طلا در ایران نکته قابل توجهی وجود دارد و آن نکته این است که معدن طلای کردستان را تاجیک‌ها گرفتند و مواد داخل آن را می‌برند، واقعیت امر این است که معلوم نیست چه اتفاقی در آن منطقه می‌افتد و سود بهره‌برداری از این معدن طلا به جیب چه کسانی می‌رود. در مجموع وضعیت معدن رها شده و بسیار ناراحت‌کننده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که منظور این است معدن طلای کردستان واقع در کشور ایران در دست تاجیکستان است؟ خاطرنشان کرد: بله، معدن طلای کردستان دست خارجی‌ها است.

سخن پایانی

بسیاری ضرورت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کان‌مین را مثبت ارزیابی می‌کنند و معتقدند برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی نظیر نمایشگاه کان‌مین توانمندی‌های کشور را به نمایش می‌گذارد و از طرف دیگر ارائه این توانمندی‌ها منجر به انعقاد قراردادهای جدید می‌شود که در نهایت چرخه اقتصاد بهبود پیدا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*