-

رویداد بزرگ معدنی در راه است

ایران ازنظر ذخایر معدنی جزو ۱۰ کشور نخست جهان و نخستین کشور خاورمیانه است و طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ۷ درصد ذخایر معدنی جهان درکشور ما جای گرفته است.

رویداد بزرگ معدنی در راه است

آمارها نشان می‌دهد که علاوه بر ۶ هزار معدن فعال با ۷۰ نوع ماده معدنی در کشور، ۱۵ هزار محدوده امیدبخش معدنی با ۴۰ میلیارد تن ذخایر قطعی به ارزش بیش از ۷۷۰ میلیارد دلار شناسایی شده است. کشوری بااین‌همه منابع غنی همراه با نیروی تحصیلکرده جوان و جویای کار البته که نباید در رکود بماند و تنها کافی است به این منابع با دیدی ملی و مسئولیت‌پذیر نگاه و همگرایی واقعی ایجاد کنیم. برگزاری نمایشگاه تخصصی یکی از راهکارهای بسیار مهم برای گشودن باب مراودات و توسعه است. نمایشگاه بین‌المللی ایران کان‌مین بزرگ‌ترین نمایشگاه ماشین‌آلات و صنعت معدن است که ۱۱ دوره در کشور برپا شده است و آبان امسال با حضور فعالان معدن و صنایع معدنی و بزرگان این حوزه در عرصه داخلی و بین‌المللی، دوازدهمین دوره خود را برگزار خواهد کرد. به این بهانه در گزارش امروز صمت، به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و ویژگی‌های رویدادهای بزرگ بین‌المللی در حوزه معدن پرداخته‌ایم.

ارتباطات تجاری و شبکه‌سازی‌های اقتصادی

حضور صاحبان کسب‌وکار در نمایشگاه‌های تخصصی، بین‌المللی و خارجی بهترین مسیر توسعه تجارت در دنیای امروز است. در ایام برگزاری نمایشگاه‌ تمام ابزارهای ارتباطات تجاری در جهت توسعه ارتباطات، بهبود بخشیدن به روابط تجاری و توسعه کسب‌وکار در کنار هم قرار می‌گیرند تا در سطح بالاتر معنای دقیق ارتباطات تجاری و شبکه‌سازی‌های اقتصادی را محقق کنند. نمایشگاه حقیقت ارتباطات تجاری را به‌صورت کامل به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه به‌عنوان پل ارتباطی با استراتژی مناسب و با تفکر رویداد محوری حقیقت ارتباطات تجاری را به‌صورت کامل به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه رسانه، تبلیغات، چیدمان مهندسی غرفه‌ها، شرایط ایده‌آل رفاهی و خدماتی و در کل فضایی را خلق می‌کند که با استانداردهای تجاری دنیای امروز هماهنگ است؛ آنچه با عبارت ارتباطات تجاری از سوی کارشناسان تکرار می‌شود به معنای واقعی کلمه در نمایشگاه‌ها نمود پیدا می‌کند.

تعامل موثر معدنکاران داخلی و خارجی

سروش فولادچی، کارشناس حوزه معدن: وجود منابع عظیم خدادادی معدنی در کنار گاز و نفت، موهبتی است الهی که با مدیریت و تدبیر بجا و موثر می‌تواند عامل شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد کشور، اشتغالزایی حقیقی و در نهایت توسعه پایدار کشور عزیزمان ایران شود. میزان استفاده از محصولات نهایی معدنی همچون فولاد و سیمان (که هر دو ریشه در منابع معدنی دارند) به‌عنوان سنجه‏ای برای طبقه‏بندی توسعه اقتصادی کشورها نشان از اهمیت معدن و صنایع معدنی دارد. کشورمان ایران، با قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی در یک زون معدن‌خیز باوجود انواع مواد معدنی، قابلیتی عظیم برای استفاده بهینه از این نعمت‌ها را دارد. امروزه نکته بسیار حائز اهمیت در این حوزه تخصصی، ارزش‌افزوده بالای معدن و صنایع معدنی در فرآیند تبدیل مواد خام معدنی به محصولات نهایی مورداستفاده در صنایع است. چند برابر شدن ارزش فولادهای آلیاژی نسبت به فولاد خام و در ادامه فولاد خام نسبت به گندله و سنگ‌آهن نمونه‏ای بارز از اهمیت استفاده بهینه از مواد معدنی و تبدیل آنها به محصولات نهایی است.

تعامل معدنکاران ایران و جهان

در این میان، مجهز شدن به دانش روز و برخورداری از تکنولوژی‌های نوین، برقراری ارتباط منطقی و برد- برد با سرمایه‌گذاران بین‌المللی و تعامل سازنده با جهان در کنار ارتباط موثر و کارآی دانشگاه و فارغ‌التحصیلان با فعالان و دست‌اندرکاران صنفی را می‌توان به‌عنوان زیرساخت‌های انکارناپذیر این هدف برشمرد. نمایشگاه با هدف عرضه و ارائه توانمندی‌های کشور و همچنین ایجاد فرصت جهت جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش صنعت برگزار می‌شود و از ویژگی‌های مهم آن برپایی نشست‌های تخصصی، نمایش تازه‌ترین تحولات و دستاوردهای علمی، فنی و صنعتی کشورهای شرکت‌کننده است. از دیگر فرصت‌هایی که این رویداد فراهم می‌کند، می‌توان موارد زیر را برشمرد: عرضه و ارائه ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه، توانمندی‌های متخصصان و کارشناسان کشور، فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، نمایش آخرین تحولات و دستاوردهای علمی، فنی و صنعتی کشورهای شرکت‌کننده در نمایشگاه در زمینه‌ معدن، فراهم کردن بستر مناسب برای انتقال بیشتر فناوری‌های روز به کشورمان و ایجاد ارتباط‌های تجاری جدید و تقویت روابط پیشین و....

کان‌مین، عرصه رونمایی از فرصت‌ها

همان‌طور که پیش‌ازاین هم گفته شد، حوزه معدن و صنایع معدنی یکی از بخش‌های اقتصاد ایران است که ظرفیت‌های عظیمی‌ را در خود نهفته دارد و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در صورت تزریق منابع مالی و پیشبرد پروژه‌هایی که در آن تعریف‌شده، در کنار توجه جدی به اکتشافاتی که به‌خصوص در حوزه معادن زیرزمینی، ضرورت بیشتری دارد، می‌توان شاهد تحولات شگرفی بود.در این راستا کان‌مین علاوه بر اینکه می‌تواند زمینه‌ساز انتقال آخرین فناوری‌های روز جهان به ایران باشد، فرصتی ایجاد خواهد کرد تا مزیت‌ها و فرصت‌های کشور در معرض دید سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی قرار گیرد.از سوی دیگر، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی موقعیت مناسبی را برای آشنایی مستقیم قشر دانشگاهی، پژوهشگران، دست‌اندرکاران و متخصصان با دستاوردهای علمی- صنعتی روز فراهم می‌کند و در رشد بخش علمی و انگیزه بخشیدن به ارائه نوآوری در کشورمان موثر خواهد بود.

دستیابی به توسعه با نمایشگاه امکان‌پذیر است

احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان: در دنیای امروز تولید ثروت از طریق ارتباطات تجاری امکان‌پذیر می‌شود. ارتباطات تجاری به تمام روابطی گفته می‌شود که یک سازمان با هدف ارتقای جایگاهش در بازار و با مشتریان و مخاطبان خود برای ارائه خدمات، فروش کالا، در خدمت گرفتن روش‌های نوین فعالیت تجاری و توسعه بازار هدف و جذب سرمایه‌های جدید برقرار می‌کند.

هر مجموعه تجاری باید هنگام برقراری ارتباطات تجاری خارجی بالاترین دقت را مبذول دارد زیرا در هنگام ارسال پیام نام آن شرکت تجاری و تمام داشته‌هایش در میان است. امروزه یکی از راه‌های گسترش ارتباطات تجاری، صادرات خدمات، کالا و تکنولوژی به کشورهای هدف است. چراکه صادرات نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد.

آمارهای سازمان‌های جهانی مرتبط با ارتباطات تجاری و صادرات گواه این ادعاست. کشورهایی که امکان برقراری ارتباطات تجاری را در بازارهای هدف داشته و جذب منابع مالی را در این بازارها را جست‌وجو کرده‌اند، در عمل به ارتباطات تجاری بیشتر و سودآورتری‌ دست‌یافته‌اند. کسب اطلاعات در زمینه نیازها و سلیقه مصرف‌کنندگان در بازارهای خارجی یکی از مهم‌ترین اصول ماندگاری در بازارهای جهانی و ارتقای سطح کیفیت صادرات محصولات و خدمات است. به عبارتی با چنین رویکردی، شبکه‌سازی تجاری به بهترین نحو انجام شده است.با اطمینان خاطر می‌توان گفت حضور صاحبان کسب‌وکار در نمایشگاه‌های تخصصی، بین‌المللی و خارجی نیز یکی و شاید بهترین ارتباطات تجاری در دنیای امروز است. در هنگام برگزار شدن نمایشگاه‌ تمام ابزارهای ارتباطات تجاری در جهت توسعه ارتباطات، بهبود بخشیدن به روابط تجاری و توسعه کسب‌وکار در کنار هم قرار می‌گیرند تا در سطح بالاتر معنای دقیق ارتباطات تجاری را محقق کنند. در خصوص اهمیت نمایشگاه‌ها در توسعه صادرات کافی است به این نکته اشاره‌کنیم که بیشترین فضاهای نمایشگاهی در جهان امروز به کشورهای ایالات‌متحده، آلمان و چین تعلق دارد. هر ۳ کشور ذکرشده، مهم‌ترین قطب‌های تجاری دنیا به ‌شمار می‌روند. به عبارتی کشورهای ذکرشده به برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در بعد بین‌المللی و تخصصی پی برده و توانسته‌اند روابط تجاری را براساس رویدادهای نمایشگاهی ‌پیش ببرند.

سخن پایانی

در جهان امروز، برگزاری نمایشگاه‌ها با هدف معرفی محصولات جدید، دانش‌بنیان، ارائه توانمندی‌های صنایع و به نمایش گذاشتن رویکردهای نوین در مدیریت صنعت تحقق می‌یابد. کنار هم قرار گرفتن این موارد می‌تواند به توسعه صادرات و کشف بازارهای هدف منجر شود. بنابراین توسعه اقتصادی و تجاری در دنیای امروز بدون در نظر گرفتن صنعت نمایشگاهی و برگزاری رویدادهای بین‌المللی امکان‌پذیر نیست. بدون تردید هرکدام از ظرفیت‌های فوق امکان به نمایش گذاشتن و عرضه خود به مشتریان را می‌توانند در نمایشگاه محقق کنند. رویدادی که علاوه بر غنای محتوایی، فرصت معرفی شایسته شرکت‌های داخلی و خارجی فعال را در این حوزه مهیا کرده است. امید می‌رود تمامی دست‌اندرکاران حوزه معدن و صنایع معدنی با نگاه به آینده کشور و ضرورت استفاده بهینه از این سرمایه بین نسلی، با پیوستن به موج عظیم ایجادشده، بستر رشد بیش‌ازپیش بخش معدن و صنایع معدنی ایران را فراهم آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین