-

مشارکت حداکثری «کگل» با دانش‌بنیان‌ها

امسال ازسوی رهبر معظم انقلاب باعنوان «تولید، اشتغال‌آفرین، دانش‌بنیان» نام‌گذاری شده است.

در طول یک دهه اخیر تولید به ‌ عنوان اجزای اصلی سیاست ‌ گذاری دولت در حوزه ‌ های مختلف موردتوجه قرار گرفته و راهکارهای متعددی برای رونق آن مطرح شده ‌ است. بی ‌ تردید رونق گرفتن تولید به ‌ منزله ایجاد موقعیت ‌ های شغلی جدید است و امکان تحقق بخش دوم شعار امسال را فراهم می ‌ کند. در همین راستا باید تاکید کرد تکیه بر ظرفیت ‌ های معدنی و صنایع وابسته به آن مهم ‌ ترین راهکار برای رشد تولید و به ‌ دنبال آن ارتقای سطح اشتغالزایی در کشور است. حال بنا به هدف ‌ گذاری رهبر معظم انقلاب در شروع سال جاری، نقش و اهمیت شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان نیز در مسیر تولید و توسعه موردتوجه قرار گرفته است. متاسفانه باید اقرار کرد در طول سال ‌ های گذشته به توان و ظرفیت صنایع دانش ‌ بنیان و اهمیت و اثرگذاری آنها در فرآیند توسعه اقتصادی، توجه کافی نشده است؛ بنابراین با اصلاح رویکرد کنونی از یک ‌ سو می ‌ توان مسیر توسعه و رونق تولید و اشتغالزایی را تسهیل و از سوی دیگر فرصتی برای بهبود عملکرد صنایع دانش ‌ بنیان کشور فراهم کرد.

فرصتی برای توسعه دانش بنیان ها

نخستین نمایشگاه تخصصی دانش ‌ بنیان معدن، صنعت و حمل ‌ ونقل کرمان در محل دائمی نمایشگاه ‌ های بین ‌ المللی جنوب شرق کرمان با حضور پررنگ شرکت گل ‌ گهر، شرکت ‌ های منطقه، مدیران منطقه گل ‌ گهر و مسئولان استانی برگزار شد.

به گزارش روابط ‌ عمومی و امور بین ‌ الملل شرکت معدنی و صنعتی گل ‌ گهر، این مجموعه عظیم معدنی و صنعتی به ‌ عنوان یکی از صنایع مهم و اثرگذار استان، در این نمایشگاه حضور پررنگی معدنداشت.

نقش و اهمیت شرکت معدنی و صنعتی گل ‌ گهر در توسعه زنجیره ارزش فولاد کشور و همچنین بهره ‌ گیری از توان شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان، برای توسعه عملکردی این زنجیره، جزو مهم ‌ ترین مباحث مطرح ‌ شده در این نمایشگاه بود.

پایبندی گل گهر به تولید علم

در آیین افتتاح این نمایشگاه که با حضور محمدمهدی فداکار استاندار کرمان، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی و برخی مقامات استانی برگزار شد، جعفر رفیعیان، معاون بهره ‌ برداری شرکت معدنی و صنعتی گل ‌ گهر به ‌ عنوان یکی از سخنرانان مراسم، بیان کرد: گل ‌ گهر یکی از رسالت ‌ های اصلی خود را در حوزه توسعه و فناوری تعریف کرده که با ایجاد جایگاه مدیریت فناوری به ‌ صورت خاص انجام شده است.

وی با اشاره به برگزاری رویداد ملی ایده ‌ های فناورانه گل ‌ گهر، افزود: قرار است این رویداد در دی امسال برگزار شود و تا الان حدود ۱۰۰ ایده دریافت شده است. همین جا از شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان فعال دعوت می ‌ کنیم در زمینه ‌ های اکتشاف، بهره ‌ برداری از معدن، ماشین ‌ آلات معدنی، خطوط فرآوری کنسانتره و گندله و... هر ایده ‌ ای که دارند تا پایان مهر به دبیرخانه مرکزی ارسال کنند.

رفیعیان ادامه داد: این مسئله که گل ‌ گهر علاوه بر تولیدی که انجام می ‌ دهد، به تولید علم هم پایبند باشد را رسالت برای خود می ‌ دانیم. باتوجه به نام ‌ گذاری امسال به تدبیر رهبر معظم انقلاب، امیدواریم بتوانیم از طریق جذب شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان ایده ‌ هایی که خروجی یک کار اجرایی باشد و ارزشی را برای شرکت ما و کشور خلق کند، داشته باشیم. معاون بهره ‌ برداری شرکت معدنی و صنعتی گل ‌ گهر در ادامه با اشاره به اقدامات صورت ‌ گرفته در گل ‌ گهر در حوزه فناوری، گفت: در حوزه فناوری نسل 4 گل ‌ گهر پروژه ‌ های قابل ‌ قبولی تعریف کرده است. در زمینه بومی ‌ سازی، یک تراک ۶۰ تنی توسط شرکت داخلی دلتاماشین با مشارکت شرکت گهرهمکار، یکی از شرکت ‌ های زیرمجموعه گل ‌ گهر تولید شد. علاوه ‌ بر این، گل ‌ گهر موفق به ساخت یک دستگاه یدک ‌ کش شده که توانایی جابه ‌ جایی ۱۳۰ تا ۱۵۰ تن بار از جمله دریل ‌ ها و بیل ‌ های بزرگ را دارد.

کرمان، قطب تولید فولاد

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم بیان کرد: در دهه ۸۰ تا ۹۰ ، بزرگ ‌ ترین شرکت استان گل ‌ گهر بود. در آن زمان، خبری از تولید گندله و فولاد نبود، اما هم ‌ اکنون در این مجموعه اتفاقات بزرگی رقم خورده که بسیار ستودنی است. در حال ‌ حاضر این شرکت به یکی از تولیدکنندگان فولاد کشور نیز بدل شده است. وی با بیان اینکه امروز استان کرمان تبدیل به قطب فولاد کشور شده، خاطرنشان کرد: فقط در منطقه گل ‌ گهر، ۲۴ میلیون تن کنسانتره، ۱۸ میلیون تن گندله و ۷ میلیون تن فولاد در سال تولید می ‌ شود. این یعنی در طول یک دهه حرکت بسیار گسترده ‌ ای در استفاده از ذخایر معدنی سنگ ‌ آهن در گل ‌ گهر انجام شده که اگر ظرفیت ‌ ها و اکتشافات جدید کنار این آمار قرار بگیرد، اتفاق عظیمی رخ خواهد داد.

فعال سازی ظرفیت های دانش بنیان

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان در این آیین با اشاره به اینکه مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل ‌ گهر، مدیری جسور و ریسک ‌ پذیر است، بیان کرد: ایمان عتیقی، مدیر ارزشمندی است که در حوزه ارتباط صنعت و معدن با علم و فناوری، پیشگام بوده و همواره نظر مساعد داشته است. وی در بازدید از غرفه شرکت گل ‌ گهر در این نمایشگاه با بیان اینکه مجموعه گل ‌ گهر کارهای بسیار بزرگی را در توسعه صنعتی-معدنی، بومی ‌ سازی و دانش ‌ بنیان آغاز کرده، یادآور شد: این مجموعه مدیران موفق و باانگیزه ‌ ای دارد که شناخت خوبی از این حوزه دارند. شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان باید ظرفیت ‌ ها و توانایی ‌ های خود را ثابت کنند، زیرا بدون ‌ شک گل ‌ گهر این آمادگی را دارد با عقد قراردادهایی، به افزایش تفاهم با شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان استان و توانایی آنها یاری رساند.

سخن پایانی

شرکت معدنی و صنعتی گل ‌ گهر به ‌ عنوان بزرگ ‌ ترین تولیدکننده کنسانتره و گندله کشور فعالیت می ‌ کند. این مجموعه بزرگ معدنی و صنعتی نقشی اساسی و جدی در توسعه عملکرد زنجیره فولاد کشور برعهده دارد. فعالیت این شرکت نخستین حلقه یعنی اکتشاف و به ‌ دنبال آن استخراج سنگ ‌ آهن را در بر می ‌ گیرد. گل ‌ گهر در یک دهه اخیر برای توسعه عملکرد و تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر تلاش کرده است؛ تا جایی که در حال ‌ حاضر جزو فولادسازان کشور قرار دارد. این مجموعه اکنون به ‌ دنبال آن است که با بهره ‌ مندی از توان شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان، مسیر توسعه خود را هموار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین