-

جواهری به نام ترازوی محک

ترازوی محک یکی از نامدارترین شرکت‌های تولید ترازو در ایران است و با اینکه در قیاس با شرکت‌های بزرگ ایرانی شرکتی نوپا به‌حساب می‌آید، با این حال توانسته خود را به‌عنوان یکی از موفق‌ترین و پرتولید‌ترین شرکت‌های ایرانی معرفی کند.

جواهری به نام ترازوی محک

این شرکت از سال 1375 تاکنون مشغول به تولید ترازو در انواع فروشگاهی و صنعتی با دقیق‌ترین وزن‌کشی بوده است و در حال حاضر به تولیدات بیشتر و بیرون از حوزه توزین نیز مشغول است.

اگر به صورت اتفاقی وارد نزدیک‌ترین بقالی در محل کار یا زندگی خود شوید، احتمال اینکه فروشنده از ترازوی محک برای فروش و وزن کردن استفاده کرده باشد، قطعا بیش از 90 درصد است. اگرچه آمار مشخصی در این زمینه تهیه نشده است، با این حال محبوبیت و وفور استفاده از ترازوهای محک، به خصوص ترازوهای فروشگاهی آن، به قدری زیاد است که نیازمند رو کردن هیچ گونه آمار و سند حقیقی نیست. در حقیقت آنچه عیان است چه حاجت به بیان است.

اما از اینها گذشته ترازوی محک باید مشخصه‌ها و ویژگی‌هایی داشته باشد که به چنین محبوبیت بی‌مثالی رسیده است و باعث شده است تا ما آن را جواهر توصیف کنیم. بدون داشتن کیفیت رضایت‌بخش، یا دقت کافی در توزین یا برخورداری از قابلیت‌های به‌روز و کارآمد، رسیدن به چنین محبوبتی نه توجیهی داشت و نه محال بود.

از همین رو به توضیح برخی از ویژگی‌های انواع ترازوی محک می‌پردازیم تا روشن شود که چراکه همگان از ترازوی محک استفاده کنند.

دقت بی‌نظیر ترازوی محک

مقوله دقت در میان تمامی ترازوها از مهم‌ترین عوامل است. خوشبختانه شرکت توزین توان سنجش، یا همان محک، در این زمینه پیشروترین شرکت تولید ترازو در ایران است. تمامی ترازوهای محک با بیشینه توزین 35 و 50 کیلوگرم، با دقتی 2 گرمی عرضه می‌شوند. برای آنکه به برجسته بودن این مهم پی ببرید، مقایسه‌ای سرسری با دیگر ترازوهای موجود در بازار و با همین محدودۀ وزنی، به شما ثابت خواهد کرد که دقت 2 گرم چقدر منحصر به فرد و دقیق است. شکی وجود ندارد که اگر برای خرید ترازو به فروشنده‌ای مراجعه کنید و نیازمند ترازوی فروشگاهی باشید و دقت برایتان اهمیت داشته باشد، راهی به جز پیشنهاد دادن یکی از انواع ترازوی محک به شما نخواهد داشت.

تنوع شگفت‌انگیز مدل‌های ترازوی محک

بیش از 30 مدل از ترازوهای محک در بازار موجود است که همچنان تولید می‌شوند. به عبارت دقیق‌تر 32 مدل ترازوی محک وجود دارد. بازه وزنی این ترازوها بین 30 تا 70 کیلوگرم است. از این میان فقط یک مدل 30 کیلویی وجود دارد، و باقی مدل‌ها بین 35 تا 70 کیلوگرم در نوسان‌ هستند. گروه مدل‌های ترازوی محک را می‌توان به چند گروه ترازوی بدون علمک، علمک‌دار و پرینتر‌دار تقسیم کرد. از هر مدل یک نسخه در این سه گروه جای می‌گیرد. برای مثال ترازوی 15000 محک، یک نمونه ساده بدون علمک، یک نمونه ساده علمک‌دار، یک نمونه پرینتردار بدون علمک و نمونه‌ای پرینتردار و علمک‌دار دارد که هر یک از این نسخه‌ها یک ورژن 35 کیلویی و یک ورژن 50 کیلویی دارد.

این گروه، یعنی گروه مدل‌های 15000، بزرگ‌ترین گروه محصولات محک را شکل می‌دهد. باقی مدل‌ها مانند 14000، 16000 و 17000 این تنوع را ندارند. در کنار هم قرار گرفتن این مدل‌ها تنوعی بی‌نظیر به ترازوهای محک داده است که کمتر در دیگر برند‌ها دیده می‌شود. در حقیقت گروه محک این مدل‌ها را بر اساس نیازهای گوناگون طراحی کرده است. یعنی اگر کسی ترازویی ساده و بدون علمک بخواهد، محک آن را دارد، اگر ترازویی پرینتردار و علمک‌دار بخواهند، آن را دارد. با هر یک از این ترکیب‌ها اگر نمونه 35 کیلویی بخواهد، دارد، اگر 50 کیلویی بخواهد، دارد و اگر 70 کیلویی بخواهد، باز هم مدلی وجود دارد. همین تنوع خود می‌تواند دلیل کافی برای محبوبیت ترازوی محک باشد.

%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B2%D9%88%DB%8C%20%D9%85%D8%AD%DA%A93.jpg

قیمت مقرون به صرفه در قیاس با نمونه‌های مشابه

اگر قیمت ترازوهای مشابه ترازوی محک را، اعم از خارجی و ایرانی، با تولیدات این شرکت ایرانی مقایسه کنیم، به تفاوت شگرف آنها اذعان خواهیم کرد. این در حالی است که محک هم از حیث قابلیت‌ فاصله نزدیکی با نمونه‌های دیگر دارد، هم دقت آرمانی دارد، و هم اینکه با 24 ماه گارانتی راهی بازار می‌شود.

اجازه دهید مثالی بزنیم تا متوجه شوید که مقرون به‌صرفه بودن این ترازو چگونه با تنوع مدل‌های آن نیز ارتباط دارد.

کدام قابیلت‌های ترازوی محک را می‌شناسید؟

یکی از مزیت‌های شرکت محک این است که مدام در حال روزآوری محصولات خود است و به آنچه پیشترها تولید کرده است قناعت نمی‌کند. یا با توصیف درست‌تر، در آنها متوقف نمی‌شود. آخرین مدلی که این شرکت تولید کرده است، مدل 16000 است که با حفظ طراحی کلی مدل 15000، آن را به‌روز کرده است. افزایش تعداد کارکترهای موجود در نمایشگرِ قیمت کل، امکان ارتباط با نرم‌افزار‌های فروشگاهی با کمک DLL، اتصال به کامپیوتر از طریق پورت سریال (RS232)، اتصال به انواع کارتخوان‌های‌ بانکی، پرینتر جانبی وکشوی برقی پول به کمک درگاه‌های دیگر، فروش به صورت وزنی و تعدادی، چاپ بارکد سطری، چاپ فاکتور فروش به صورت تجمیعی و ریز کالا، چاپ دو فاکتور فروش، تغییر واحد پول در چاپ فاکتور، پاسخگویی به سه مشتری به صورت همزمان و نگه داشتن تاریخ و ساعت حتی در صورت خاموش بودن از قابلیت‌هایی است که در جدیدترین مدل از ترازوی این شرکت دیده می‌شود.

نتیجه

در آخر، در یک بررسی و مقایسه کلی بین ترازو محک و دیگر ترازوها، تولیدات شرکت توزین توان سنجش، در بسیاری از معیارها رتبه‌های نخست را به خود اختصاص خواهد داد. دقت، قیمت و تنوع سه فاکتور اصلی این تولیدات است که سبب آن محبوبیت و استقبالی شده است که در ابتدا به آن اشاره کردیم. این در حالی است که شرکت محک به‌خوبی دریافته است نیاز بازار داخلی در زمینه ترازو دقیقا چیست. چراکه برای مثال هرگز شاهد تولید ترازویی با نمایشگر لمسی یا کیبورد تمام لمسی از سوی این شرکت نبوده‌ایم. آن هم هنگامی که استفاده از این قابلیت‌ها به شکلی فزابنده در تمام زمینه‌ها زیاد شده است. حتما از خود پرسیده‌اید که چرا چنین است.

%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B2%D9%88%DB%8C%20%D9%85%D8%AD%DA%A92.jpg

علت بزرگ و فهمیدنی آن، نیازِ بازار داخلی است. بازار داخل کشور یا مصرف‌کنندگان ترازو که مشمول سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های معمولی و محلی کوچک یا قصابی‌ها می‌شود، نیازی به هزینۀ آنچنانی برای ترازویی با قابلیت‌های فانتزی ندارد. بلکه ترجیح می‌دهد ترازویی کارآمد و اقتصادی داشته باشد که دردسر‌های خرابی یک صفحه TFT را نیز به دنبال نداشته باشد. خاصه زمانی که قیمت آن ترازوها سر به فلک هم می‌زند. به همین علت، یک کیبورد نیمه‌لمسی نیمه‌مکانیکیِ ضدآب، که ماندگاری بسیار بیشتری هم دارد، ترجیح مصرف‌کننده داخلی است. شرکت محک نیز این نیاز را به‌خوبی دریافته است و در راستای پاسخگویی به آن حرکت می‌کند. در انتها، گویا بر ما روشن شده است که علت‌های محبوبیت ترازو محک ، صرفا تکنیکی نیست، و سیاست‌های شرکت تولیدکننده نیز بسیار حائز اهمیت است.

https://kabantajhiz.com/

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*