-
معاون نوسازی و بهره‌برداری ایدرو مطرح کرد

سهم نوسازی از سرمایه اولیه صنایع

معاون نوسازی و بهره‌برداری ایدرو در حاشیه بازدید از کارخانه لوله‌گستر اسفراین و در نشست مشترک با هیات‌مدیره و مدیران این کارخانه، از ضرورت اختصاص ۱۵ درصدی ارزش واحدهای صنعتی به فرآیند نوسازی در یک چارچوب استاندارد خبر داد. به‌گفته وی در کارخانه استراتژیک لوله‌گستر اسفراین با برآورد ارزش کل بیش از ۳۰ میلیون یورو به‌علاوه ۷۰ میلیارد تومان ارزش در یک مسیر استاندارد باید سالانه معادل ۱۵ درصد این سرمایه صرف نوسازی و روزآمدسازی مستمر شود.

معاون نوسازی و بهره‌برداری ایدرو تاکید کرد: اگر این اصل در تمامی صنایع رعایت شود، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگین برای نوسازی و ارتقا نخواهد بود و جا افتادن آن در ادبیات موضوعی صنایع می‌تواند منجر به بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری‌ها برای نوسازی شود.

فرشاد مقیمی نوسازی تجهیزات را از مهم‌ترین بخش‌های چرخه نوسازی در بنگاه‌ها برشمرد که سبب افزایش نرخ تولید محصول در واحد زمان و کاهش ضایعات می‌شود. مقیمی اظهار کرد: لوله‌گستر می‌تواند تبدیل به نمونه مناسب و پایلوت موفقی از فرآیند دقیق نوسازی شود. معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بر مواردی مانند حضور صنایع در آوردگاه‌های تخصصی داخلی و خارجی، ارتقای توانمندی سرمایه‌های انسانی، تصویرسازی مناسب در افکار عمومی جامعه، حرکت به سمت فناوری‌های ‌روز، شناسایی فرصت‌های مشترک در عرصه‌های دانش‌بنیان و توسعه بازارهای جدید به‌عنوان محورهای مهم فعالیت این مجموعه صنعتی بزرگ و موفق تاکید کرد.

مقیمی همچنین با قدردانی از تلاش‌های انجام‌شده که منجر به ثبت رکوردهای تولید بیش از پیش‌بینی‌های اولیه شده، خواستار استمرار و تثبیت این روندهای مثبت شد. در جریان این دیدار، گزارشی از آخرین وضعیت تولید انواع لوله‌های فولادی بدون درز نفتی از سوی مازیار زند، مدیرعامل لوله‌گستر ارائه شد. مقیمی و هیات همراه همچنین از خطوط تولید کارخانه بازدید کردند. لوله‌گستر اسفراین تابعه ایدرو و تنها تولیدکننده لوله‌های جریانی و جداری نفت در اندازه‌های ۶ تا ۱۶ اینچ به‌عنوان کالای استراتژیک صنعت نفت در کشور است.

یک معارفه

گفتنی است مراسم معارفه اعضای جدید هیات‌مدیره و مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین با حضور معاون نوسازی و بهره‌برداری سازمان گسترش و هیات همراه و مسئولان منطقه‌ای در محل این کارخانه برگزار شد.

مقیمی در این نشست با قدردانی از زحمات کارکنان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد آلیاژی کشور به تشریح اولویت‌ها و نکات کلیدی این مجتمع پرداخت.

مقیمی در این نشست ضمن تاکید بر توان فنی‌مهندسی و سرمایه انسانی ارزشمند این کارخانه استراتژیک، همراهی وفاق و هم‌افزایی درون‌بنگاهی و بین‌دستگاهی منطقه‌ای و ملی را در شرایط خاص کشور در عرصه تولید ضروری ارزیابی کرد و بر بهبود بیش از بیش این مولفه‌ها تاکید کرد. در این نشست که با حضور معاونان مدیران و کارکنان مجتمع صنعتی اسفراین برگزار شد، سیدداوود اجاقی، سرپرست سابق این کارخانه نیز گزارشی از اقدامات و چالش‌ها را ارائه داد و به پاس زحمات دوره مسئولیت خود، موردتقدیر و تجلیل قرار گرفت.

سعید کاظمی، مدیرعامل جدید مجتمع صنعتی اسفراین نیز اهتمام حداکثری بر توسعه همه‌جانبه فعالیت‌های تولیدی، برنامه‌محوری و مبنای کارشناسی و رعایت اخلاق را از محورهای کلیدی ادامه فعالیت این مجموعه برشمرد.

در این نشست، محسن الیاسی، مدیرکل دفتر مرکزی حراست ایدرو، امام‌جمعه اسفراین و مسئولان منطقه‌ای نیز حضور داشته و مطالب خود را مطرح کردند.

در این مراسم، احکام اعضای هیات‌مدیره جدید که از سوی علی نبوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صادر شده بود به سعید کاظمی، وحید امیر جهادی و کوروش خیرخواه اعطا شد.

شفاف‌سازی درباره شیوه تخصیص خودرو

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌عنوان ناظر شیوه تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه، برای تنویر افکار عمومی و اطلاع مردم از جزئیات این روند و شفاف‌سازی، با صدور اطلاعیه‌ای در این‌باره توضیحاتی ارائه کرد.

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بدون ایجاد سامانه جدیدی برای ثبت‌نام و تخصیص خودرو، برای ارتقای شفافیت و بهینه‌سازی فرآیند تخصیص خودرو در دوره جدید، نظارت بر این فرآیند را آغاز کرده است. تاکنون از دو سامانه ثبت‌نام خودرو یکی از آنها (سامانه‌ای که اکثریت خودروسازان در آن فعالیت می‌کردند.) انتخاب و از همه خودروسازان خواسته شد از این سامانه به‌طور مشترک استفاده کنند.

با اعمال نظارت بر فرآیند ثبت‌نام خودرو، نقایص قبلی برطرف و شفافیت لازم حاصل شده است. یکی از موارد نقص در فرآیند قبلی، عدم‌پالایش فهرست منتخبان بود. در این دوره فهرست منتخبان به لحاظ احراز هویت کنترل‌ شد که ۱۰ درصد منتخبان شرایط لازم را احراز نکرده و حذف شدند. بنابراین برای نخستین‌بار از فهرست رزرو تعدادی از ثبت‌نام‌کنندگان جایگزین شدند. بدین‌ترتیب برخی منتخبان در فهرست رزرو بودند که اعلام این افراد به‌عنوان فهرست رزرو و سپس فهرست منتخب باعث ایجاد ابهام شده بود.

گفتنی است برای تمام کسانی که در فهرست اصلی منتخبان بودند و همچنین متقاضیانی که در فهرست رزرو بودند و سپس در فهرست اصلی منتخبان قرار گرفتند، خودرو تخصیص داده خواهد شد. در این دوره به‌منظور افزایش سطح عرضه خودرو در ایجاد شفافیت، فرآیند ثبت‌نام به‌صورت یکپارچه با ۳۸ مدل خودرو گوناگون از ۶ شرکت خودروساز کشور انجام شد و ۴ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۳۵۲ نفر ثبت‌نام کردند. به‌صورت تفکیکی، ۳ میلیون و ۸۷۸ هزار و ۳۰۱ نفر در طرح عادی و ۲۹۷ هزار و ۵۱ نفر در طرح حمایت از خانواده ثبت‌نام کردند.

مجموع ظرفیت در نظر گرفته‌شده در خودروهای عرضه‌شده از سوی خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص برای این دوره ۱۷۶ هزار و ۹۱۱ خودرو بود که در قالب ۱۱۵ طرح فروش متنوع (فروش فوری، فوق‌العاده، پیش‌فروش‌های کمتر از یک سال و مشارکت در تولید) عرضه شد که رشد معنی‌داری نسبت به دوره قبلی قرعه‌کشی داشته است. عرضه خودرو در سامانه یکپارچه باعث شفافیت و ایجاد رویه‌ای واحد در عرضه برای همه خودروسازان و رفع شائبه مهندسی عرضه به‌صورت قطره‌چکانی یا عرضه خودرو در بازارهای غیرشفاف شده است. فرآیند ثبت‌نام خودرو نواقصی داشت که در این دوره رفع شد؛ از آن جمله می‌توان به چک نکردن اطلاعات هویتی متقاضیان، امکان تغییر اطلاعات موبایل و یا اطلاعات ثبت‌نامی توسط نمایندگی‌های فروش، نداشتن ضمانت اجرایی قانون حمایت از خانواده و طرح جوانی جمعیت (در خودروسازان اصلی با تاخیر و ناقص اجرا شد و در خودروسازان خصوصی اجرا نشده بود.)، نبود نظارت دقیق بر میزان فروش خودروسازان و ایجاد تعهدات معوق و نارضایتی مشتری در نتیجه عدم‌تناسب بین میزان تولید با تعهد فروش اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین