-
وزیر صمت با تشریح آمار تجاری و صنعتی ایران تاکید کرد

افزایش رشد بخش صنعت و معدن

اجلاس دوروزه روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی پژوهشی و فناوری به پایان رسید.

افزایش رشد بخش صنعت و معدن

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این اجلاس که با حضور وزیر علوم، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رؤسای دانشگاه ‌ ها برگزار شد، گفت: رشد اقتصادی در ۶ ماهه نخست امسال به ۳ . ۳ درصد و رشد بخش صنعت و معدن ۴ . ۹ درصد رسیده، در حالی که این شاخص در سال ‌ های ۱۴۰۰ ، ۱۳۹۹ ، ۱۳۹۸ به ترتیب ۳ . ۵ ، ۱ . ۹ و منفی بوده است. وی افزود: وضعیت تولید بسیار مناسب است. براساس گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی در ۶ ماه نخست سال جاری ۳ . ۳ درصد بوده و این رشد در بخش صنعت و معدن به ۴ . ۹ درصد رسیده که رشد این بخش به ‌ دلیل اشتغالزایی مهم است؛ همچنین این رشد در سال ‌ های گذشته به ترتیب ۳ . ۵ ، 9 ‌ . ‌ 1 و منفی بوده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع رؤسای دانشگاه ‌ ها با اشاره به آمار تجارت ایران گفت: امسال آمار صادرات ایران با ۱۹ درصد افزایش تا ۱۰ دی سال جاری به ۴۲ میلیارد دلار و واردات با ۱۴ درصد افزایش به ۴۳ میلیارد دلار رسیده، بر این مبنا و کسری تراز تجاری واردات و صادرات به ۱ . ۳ میلیارد دلار کاهش ‌ یافته که قصد داریم این شاخص را سال آینده به صفر برسانیم.

افزایش سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات

وی در این اجلاس در سازمان پژوهش ‌ های علمی و صنعتی ایران، تصریح کرد: سرمایه ‌ گذاری در بخش ماشین ‌ آلات ۱۵ درصد افزایش یافته و رکود ۸ سال گذشته شکسته شده است.

صمتفاطمی ‌ امین به طرح این سوال پرداخت که چرا این پیشرفت ‌ ها در زندگی مردم محسوب نیست و پاسخ داد: دلیل این امر تورم است. جبهه تولید خوب پیش می ‌ رود و با هم ‌ افزایی بین کسب ‌ وکارها باید روند را تقویت کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت دو هدف عمده این وزارتخانه را اقتدار بین ‌ المللی و بهبود زندگی مردم دانست و ادامه داد: اقتدار بین ‌ المللی در ۴ بعد مشخص می ‌ شود در بعد اقتصادی یکی از معیارها صادرات کالای پیچیده است که براساس آن شاخصی به نام پیچیدگی معرفی می ‌ شود این شاخص یعنی محصولی صادر کنیم که کشورهای کمتری تولید کنند و محصولی وارد کنیم که کشورهای زیادی تولید می ‌ کنند. وی بیان کرد: رسیدن به چنین جایگاهی، نشان ‌ دهنده قدرت اقتصادی و دانشی بودن کشور است. جامعه دانشی، جامعه ‌ ای است که توانسته کسب ‌ وکارهایی شکل دهد و محصولاتی درست کند که جوامع دیگر تولید نمی ‌ کنند.

کارکردهای مراکز علمی

فاطمی ‌ امین کارکردهای مراکز علمی را ارتقا و پیشبرد علم و فناوری و تربیت سرمایه انسانی دانست و گفت: بدون ارتباط با کسب ‌ وکارها این دو هدف محقق نمی ‌ شود و این نیاز دو طرفه است. وی به فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت اشاره کرد و گفت: ۲۷ نفر از اعضای هیات علمی از فرصت مطالعاتی در صنعت استقبال کردند، بازدیدهای استادان و دانشجویان از صنایع و بنگاه ‌ های بزرگ نیز در شناخت مردم از وضعیت صنعت بسیار مهم است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به سامانه ‌ هایی مانند سامانه ONet در امریکا گفت: این سامانه ‌ ها ویژگی ‌ های شغلی و فرعی را دسته ‌ بندی می ‌ کند، همچنین مشخص می ‌ کند هر رشته شغلی چند نفر در این رشته شاغل هستند، دستمزد چقدر است و چه مهارت ‌ هایی نیاز دارد و اطلاعات مرتبط با آن را ارائه می ‌ دهد.

فاطمی ‌ امین تأکید کرد: امروز واحدهای تولیدی حتی در مرحله ورشکستگی با چالش جذب نیروی انسانی مناسب روبه ‌ رو هستند؛ بنابراین سامانه ‌ هایی مشابه با ONet اطلاعات شغلی فرصت ‌ های شغلی را ارائه می ‌ دهند و از این طریق به بنگاه ‌ ها کمک و همچنین داده لازم را هم برای آموزش عالی فراهم می ‌ کنند تا متناسب با نیازهای صنعت، سرفصل ‌ های آموزش را تغییر دهند.

رتبه بندی دانشگاه ها براساس کارآفرینی

وی با تاکید بر اهمیت رتبه ‌ بندی دانشگاه ‌ ها گفت: رتبه ‌ بندی کیواس/ QS براساس ارزیابی کارفرمایان کسب ‌ وکارها، دانشگاه ‌ ها را رتبه ‌ بندی می ‌ کند؛ یعنی از صاحب یک کسب ‌ وکار می ‌ پرسد دانش ‌ آموخته دانشگاهی چقدر در توسعه کسب ‌ وکارها مفید بوده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اهمیت رشته ‌ های تحصیلی و تخصصی تاکید کرد: در حوزه تخصصی و تحصیلی پیشرفت ‌ های خوبی داریم؛ اما در حوزه علم و فناوری حکمرانی به ‌ شدت عقب هستیم و همین باعث خلق پیشرفت کشور شده است. استعداد و توانمندی زیادی در زمینه تنوع علم و فناوری داریم و در همه این زمینه ‌ های علم و فناوری نیروی انسانی توانمندی داریم. وی تصریح کرد: توانمندی علم و فناوری حکمرانی در حد ساخت یک ساختمان دوطبقه است ولی نیاز بسیار بیشتری داریم.

فاطمی ‌ امین خاطرنشان کرد: فرصت مطالعاتی در صنعت باعث می ‌ شود اعضای هیات علمی نه فقط با مشخصات آن صنعت آشنا شوند؛ بلکه با سیاست ‌ گذاری و حکمرانی آن حوزه نیز آشنا شوند.

صمتعلی بابایی، مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این اجلاس با اشاره به نام ‌ گذاری سال جاری به ‌ نام سال تولید، دانش ‌ بنیان و اشتغال ‌ آفرین از ایجاد ستاد کارگروه مشترک میان وزارتخانه ‌ های صنعت، معدن و تجارت و علوم خبر داد.

بابایی توسعه اقتصاد دانش ‌ بنیان، افزایش بهره ‌ وری، کاهش قیمت، افزایش کیفیت، حفظ محیط زیست و توسعه صادرات را از برنامه ‌ های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال دانش ‌ بنیان ذکر کرد و ادامه داد: برای ارتقا و توسعه فعالیت ‌ های دانش ‌ بنیان در بنگاه ‌ های اقتصادی بخش تحقیق و توسعه در این بنگاه ‌ ها باید شکل بگیرد و تا این بخش ایجاد نشود، ظرفیت جذبی در حوزه فناوری در این بنگاه ‌ های صنعتی ایجاد نخواهد شد. وی، با تاکید بر اینکه بسیاری از بنگاه ‌ های صنعتی درک درستی از تحقیق و توسعه ندارند، اظهار کرد: برای این منظور پروژه ‌ های پیشران تعریف کردیم که شامل این موارد است؛ توسعه حمل ‌ ونقل الکترونیکی و خودران، هوشمندسازی اکتشاف و بهره ‌ برداری از معادن ایران، توسعه فناوری الکترونیک و میکروالکترونیک، توسعه فناوری ‌ های مرتبط با خانه ‌ های هوشمند و هوش مصنوعی، توسعه فناوری ‌ های حوزه آب و انرژی، افزایش عمق ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، توسعه فناوری نوین در حمل ‌ ونقل هوایی، توسعه فناوری ‌ های نوین مرتبط، با صنایع فرهنگی و خلاق توسعه فناوری نوین در صنایع غذایی.

به گفته وی قرار است با مشارکت بخش ‌ های صنعتی و دانشگاهی این پروژه ‌ های پیشران تعریف شده، اجرایی شود و سرریز این طرح ‌ ها به سایر حوزه ‌ ها رسوخ خواهد کرد.

مدیر کل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، خاطرنشان کرد: این وزارتخانه ابزارهای تشویقی چون تخصیص ارز، شهرک ‌ های صنعتی و منشورهای بیمه ‌ ای در اختیار دارد تا بنگاه ‌ های بزرگ را به سمت بهره ‌ گیری از فناوری حرکت کنند.

اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه دانش بنیان در کشور

بابایی به بیان اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال دانش ‌ بنیان پرداخت و گفت: تصویب آیین ‌ نامه حمایت از تولید دانش ‌ بنیان صنعت، معدن و تجارت اولین گام ما در این حوزه بوده است. وی اضافه کرد: بزرگ ‌ ترین گلوگاه اقتصاد دانش ‌ بنیان، درگیر نبودن بخش تقاضا به فناوری است و این عدم ‌ اتصال میان عرضه و تقاضای فناوری، باعث شده تا بنگاه ‌ های صنعتی نیازهای واقعی خود را ارائه ندهند ازاین ‌ رو هر دستگاهی که وارد فناوری شوند، برای آنها ابزارهای تشویقی در نظر گرفته ‌ ایم. بابایی، انعقاد تفاهمنامه بزرگ با وزارت علوم را از دیگر اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت ذکر کرد و یادآور شد: این تفاهم ‌ نامه در حوزه ‌ های آموزشی، پژوهشی و فناوری است و طبق آن در برخی از حوزه ‌ های فناوری، کنسرسیوم ‌ هایی تشکیل شده است.

به گفته وی این کنسرسیوم ‌ ها دارای ۶ ضلع بنگاه ‌ های اقتصادی، مشتریان و بازار، شرکت دانش ‌ بنیان، دانشگاه ‌ ها، تامین کنندگان زیرساخت و نهادهای مالی است.

ایجاد کنسرسیوم های فناوری

مدیرکل دفتر نوآوری و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، با تاکید بر اینکه تاکنون ۲۵ کنسرسیوم تشکیل شده است، گفت: توسعه فناوری و صنعتی هالوفایبر پزشکی و صنعتی از جمله این کنسرسیوم ‌ هاست، چراکه سالی ۹ میلیارد تومان واردات هالوفایبرها برای بیماران دیالیزی به کشور داریم. وی آنالیز تصاویر پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی را از دیگر کنسرسیوم ‌ های تشکیل شده نام برد و خاطرنشان کرد: دقت تشخیص از چالش ‌ های حوزه پزشکی است که با استفاده از هوش مصنوعی، دقت تشخیص را ارتقا داد و سرریز این فناوری در مناطق محروم خواهد بود. دانشگاه ‌ های امیرکبیر و شهید بهشتی از اعضای این کنسرسیوم به ‌ شمار می ‌ روند.

به گفته وی سایر کنسرسیوم ‌ ها به این شرح است:

- طراحی و ساخت دامپتراک معدنی با مشارکت دانشگاه شریف

- طراحی و ساخت تراشه میکروکنترلر برای کاربردهای صنعتی با مشارکت دانشگاه تبریز

- ساخت پرینتر ۳ بعدی تصویری برای تولید قطعات هواپیما با مشارکت دانشگاه ‌ های صنعتی اصفهان و مالک اشتر

- تولید سوآپ تشخیص سریع آلودگی میکروبی با مشارکت دانشگاه تربیت مدرس.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین