۶ میلیون متقاضی در پیشفروش خودرو؛ دلالان صف کشیدند
در پی حذف شرط سپرده بلوکهشده از فرآیند پیشفروش خودرو، میزان تقاضا در بازار افزایش بیسابقهای یافته است. سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، اعلام کرد استقبال ۶ میلیون نفری از عرضه اخیر خودروها الزاما نشانه نیاز واقعی مصرفکنندگان نیست و بخشی از آن تقاضای سفتهبازی است.

در سالهای گذشته، برای خرید خودروهای داخلی از شرکتهایی مانند ایرانخودرو و سایپا، متقاضیان ملزم بودند مبلغی را به عنوان «پیشپرداخت» در حساب وکالتی خود بلوکه کنند.
این مبلغ معمولاً بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بود و تا زمان قرعهکشی یا نهایی شدن تخصیص خودرو، قابل برداشت نبود. هدف از این روش، اطمینان از توان مالی متقاضیان و جلوگیری از ثبتنامهای غیرواقعی بود.
این اقدام در زمان خود توانست نقش مؤثری در ساماندهی تقاضا و نظمبخشی به فرآیند فروش خودرو ایفا کند. در سالهای اخیر، با راهاندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، شیوه پرداختها بهروز شده و روند ثبتنام سادهتر شده است. در برخی طرحهای جدید، دیگر نیازی به بلوکه شدن مبلغ نیست و تنها داشتن موجودی کافی در حساب بانکی هنگام ثبتنام کفایت میکند. در این شیوه، وجه متقاضی تا زمان اعلام نتایج آزاد میماند و فقط در صورت نهایی شدن خرید، برداشت میشود. این موضوع، از یکسو دست دلالان و واسطهها را کوتاه می کند و از سوی دیگر خریداران واقعی خودروها را مشخص می کند .
برداشتن شرط سپرده بلوکهشده در پیشفروش خودرو
سرپرست دفتر صنایع خودرو، نیرو محرکه و حملونقل وزارت صمت برداشتن شرط سپرده بلوکهشده در پیشفروش خودرو را دلیل افزایش متقاضیان و ایجاد تقاضای کاذب در بازار خودرو اعلام کرد. محمدعلی حاجیزاده سرپرست دفتر صنایع خودرو، این ادعا را که «استقبال ۶ میلیون نفری از پیشفروش ۷۴ هزار دستگاه خودرو بیانگر عمق نیاز بازار است» نگاهی سطحی به موضوع دانست و افزود: «این رقم قابلتوجه را باید با در نظر گرفتن حذف فاکتور اساسی؛ بلوکه شدن سپرده بانکی تحلیل کرد.» او ادامه داد: «با حذف نیاز به بلوکه کردن سپرده بانکی از طرف اشخاص و کاهش میزان پیشپرداخت، ثبتنام برای طیف وسیعی از مردم حتی آنانی که قصد خرید فوری ندارند به یک «فرصت کمریسک و پربازده» تبدیل شده است.» طبق گفته حاجیزاده، «در چنین شرایطی، طبیعی است که نهتنها مصرفکنندگان واقعی، بلکه سفتهبازان و دلالان نیز به امید کسب سود آسان، در صفوف ثبتنام حاضر شوند. بنابراین، این ۶ میلیون نفر نشاندهنده «نیاز ۶ میلیونی» نیست، بلکه نشان از «تقاضای سفتهبازی» در یک بستر اقتصادی تورمیدارد.»
در خط تولید وقفه نداشتیم
مدیریت کارآمد وزارت صمت بهخصوص در ایام «جنگ ۱۲روزه» و تشدید تحریمها قابل مشاهده بود و با وجود تمامیفشارهای بینالمللی و اختلال در زنجیره تأمین، وزارت صمت با تدابیر هوشمندانه مانع از وقوع هرگونه وقفه محسوسی در خطوط تولید شد؛ این پایداری، نشان از تابآوری و برنامهریزی دقیق این وزارتخانه در شرایط بحرانی دارد.
تمرکز وزارت صمت بر واردات خودرو
سرپرست دفتر صنایع خودرو، نیرو محرکه و حملونقل وزارت صمت، واردات خودرو و استفاده از این ابزار کنترلی برای تعادلبخشی به بازار را از دیگر رویکردهای این وزارتخانه در این بخش بیان کرد و گفت: «وزارت صمت در کنار تمرکز بر تولید داخلی، موضوع «واردات» را به عنوان یک راهکار مکمل برای تعادل بخشیدن به بازار و افزایش قدرت انتخاب مصرفکننده، با جدیت پیگیری کرده و با اصلاح و سادهسازی فرآیندهای گمرکی و صدور مجوز، روند واردات خودرو شتاب قابلتوجهی گرفته است. این چابکسازی، موجب شده خودروهای وارداتی با سرعت بیشتری به بازار عرضه شوند و از فشار قیمتی بر محصولات داخلی بکاهند.»