رقابت شیائومی و پورشه برای دل مشتریان لوکس؛ سفارشیسازی خودروها داغ شد
خودروسازان چینی پس از اینکه رقبای غربی را در جلب نظر رانندگان طبقه متوسط این کشور شکست دادند، اکنون به سراغ مشتریان ثروتمندی میروند که به دنبال افزودن آپشنهایی برای خودروهایشان هستند.

شرکت فناوری شیائومی، ماه میلادی گذشته، سرویسی را ارائه کرد که به خریداران اجازه میدهد شاسیبلندهای برقی «اولترا ریسر» با قیمت ۵۲۹ هزار و ۹۰۰ یوان خود را با تزیینات و رنگهای انتخابی سفارشی کنند و حداقل ۱۰۰ هزار یوان به قیمت اصلی خودرو اضافه کنند.
شیائومی، یک سازنده بزرگ گوشیهای هوشمند است که در بخش خودروهای برقی به سرعت پیشرفت کرده و برای جلب مصرفکنندگانی رقابت میکند که در غیر این صورت ممکن است پورشه شخصیسازی شده یا یک برند اروپایی لوکس دیگر را انتخاب کنند.
پورشه و همتایان غربی این خودروساز مدتها با مهندسی دقیق خودروهای احتراق داخلی، رشد قوی در چین داشتهاند اما در سالهای اخیر، شیائومی، بیوایدی، نیو و دیگر تولیدکنندگان داخلی با نرمافزارهای پیشرفته و فناوری باتری، ورق را برگرداندهاند. خودروسازان چینی که بازار خودروهای برقی مقرونبهصرفه را در دست گرفتهاند، اکنون مصرفکنندگان ثروتمندتر را هدف قرار دادهاند.
برای شیائومی، به چالش کشیدن برندهای غربی سطح بالا با قیمت پایینتر، فراتر از خودروهاست. «لی جون»، مدیر عامل شیائومی، به تازگی از گوشی هوشمندی رونمایی کرده که برای رقابت با آیفون ۱۷ جدید طراحی شده و بیش از ۱۰۰ دلار ارزانتر از گوشی اپل است.
شیائومی با افزودن امکانات اضافی گران قیمت برای خریداران خودرو، از یک روند سودآور استفاده میکند. شرکتهایی مانند فراری، بنتلی موتورز و لامبورگینی سالهاست که به مشتریان فوق ثروتمند خود این فرصت را میدهند که خودروهایشان را با هزینه اضافی، منحصر به فرد کنند.
رنگآمیزیهای منحصر به فرد از محبوبترینها هستند. مشتریان میتوانند حدود ۱۳ هزار دلار آمریکا برای انتخاب از میان بیش از ۱۹۰ رنگ موجود در مجموعه رنگهای این برند هزینه کنند، یا بیش از ۳۰ هزار دلار آمریکا برای ست کردن ماشین جدید خود با رنگ مورد نظرشان هزینه کنند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، پورشه پس از کاهش شدید فروش در چین، قصد دارد گزینههای سفارشیسازی را گسترش داده و نرمافزار و ویژگیهای درون خودرویی خود را در این کشور تقویت کند. با این حال، واضح است که شیائومی به قلمرو برندهای لوکس غربی وارد شده است.